יהודה אייזיקוביץ

לכבוד ט"ו באב: העצה המדהימה שראש הישיבה העניק לתלמידיו ערב נישואיהם

כל אדם זקוק בחייו לאהבה, אך אהבה היא גם מצווה שדורשת מאיתנו הבנה והכרת הכלים כיצד ניתן ליישם אותה הלכה למעשה. לפניכם מדריך ממוקד ליישום האהבה

אא

משחר האנושות ולאורך כל ההיסטוריה עמלו גדולי הפילוסופים ואנשי הרוח למצוא הגדרה לרגש האהבה, אך למרות מאמציהם הגדרה חד-משמעית טרם נמצאה.

עבורנו, היהודים, האהבה היא לא רק נושא לדיון פילוסופי גרידא, אלא עניין שיש בו ביטוי מעשי מאוד. שכן אם התורה מצווה אותנו "ואהבת לרעך כמוך", חובה עלינו לדעת כיצד מיישמים מצווה זו. ואל יהא הדבר קל בעיניכם, שכן מדובר במצווה שקשה מאוד לקיימה, כפי שביאר זאת הרמב"ן (ויקרא יח, יט) שעל פי דרך הטבע האדם תמיד יאהב את עצמו יותר מכל אחד אחר. ואם כך, כיצד באמת ניתן לצוות על אדם לעשות דבר שמנוגד לטבעו, ולאהוב את רעהו כפי שהוא אוהב את עצמו?

על שאלה קשה זו השיב ראש ישיבת "אש התורה", הרב נח ויינברג זצ"ל. הוא הגדיר את האהבה באופן הבא: "אהבה היא רגש של הנאה שיש לנו מהדברים הטובים שמצויים בזולת". והוא הסביר את האופן בו ניתן להפיק את ההנאה הזאת.

שימו לב איך זה עובד: האדם אוהב את עצמו יותר מכל. דבר זה ניכר בכך שהוא מקדיש תשומת לב לטיפוח מראהו החיצוני. בהשתדלותו לענג את עצמו במאכלים ערבים ובהנאות שונות.  כמו כן, לאדם חשוב מאוד שיתייחסו אליו בכבוד הראוי. החשיבות שהאדם מייחס לעצמו כל כך גדולה כך עד שהמילה שאותה הוא אומר יותר מכל היא "אני".

והנה, כל אדם יודע שהוא לא מושלם - יש בו אמנם מעלות ותכונות חיוביות שאכן ראויות ליחס החיובי שהוא מעניק לעצמו, אך כל אחד יודע שיש בו גם אי-אילו חסרונות ותכונות בעייתיות שהיו ראויות גם ליחס שלילי מצידו. ולמרות זאת, בפועל, האדם יודע להסיט את מבטו ולהתעלם מחסרונותיו, ומתמקד רק בצדדיו החיוביים. זוהי תכונה טבעית שעל פיה מרבית בני האדם מתנהלים.

לאחר שהבנו את האופן בו האדם מתייחס לעצמו, כעת ניתן להתקדם. הרב ויינברג מסביר, כי כפי שאדם יודע להתעלם מחסרונותיו ולהתמקד רק במעלותיו, באותה מידה ממש התורה מצווה על היהודי להתעלם מהצדדים השליליים שקיימים באדם אחר, ולהתמקד רק במעלותיו ובצדדיו החיוביים. כלומר, מצוות "ואהבת לרעך כמוך" מלמדת אותנו את הטכניקה כיצד ניתן להגיע לאהבת הזולת, וכאשר יהודי מיישם את הטכניקה הזאת הוא יגיע גם ליהנות מהמעלות שיש בזולת. כך, הלכה למעשה, ניתן לקיים את המצווה המיוחדת הזאת.

הרב ויינברג היה נוהג לזמן את תלמידיו ערב נישואיהם לשיחה אישית, בה העניק להם עצה מיוחדת שיש בה כדי להבטיח חיי נישואין מאושרים. הוא היה מייעץ לחתן, שבמהלך שנת הנישואין הראשונה יקדיש מדי שבוע פרק זמן בו יחשוב על מעלה או תכונה חיובית שקיימת באשתו ויעלה אותה על הכתב, וכך יקפיד לעשות כל שבוע במהלך השנה הראשונה לנישואיהם. הרב וינברג היה מזהיר את החתן שגם אם יגיע במהלך השנה למצב בו יראה לכאורה שאין עוד מה לכתוב, שלא יוותר! אלא ייגע את מוחו, יתאמץ מעל ומעבר עד אשר ימצא באשתו עוד תכונה חיובית ועוד מעלה.

תלמידי הרב ויינברג סיפרו שחתן אחד אכן עמד במשימה הזאת, ובמלאת שנה לנישואיו הגיש לאשתו מתנה: טס מוזהב ומהודר עליו נחרטו 50 מעלות מיוחדות שמצא בה... אין ספק שהוא העניק לה את המתנה הכי יפה שבעל יכול לתת לאשתו, אך על הדרך גם הרוויח משהו חשוב: הוא פיתח יכולת ייחודית ואימן את עצמו לזהות בכל אדם ובכל מצב את הצדדים החיוביים שבו ולהתמקד רק בהם. זוהי יכולת נדירה, שמשדרגת את אישיות בעליה ומעניקה לו ולסביבתו איכות חיים מיוחדת.

ובכן, כעת בדיוק הזמן להתחיל במהלך שישנה גם את חייכם לטובה. החל מהיום, ולמשך השנה הקרובה, הקדישו מדי שבוע כמה דקות כדי למצוא עוד ועוד תכונות חיוביות ומעלות שקיימות בבת או בבן הזוג שלכם ולהעלות אותן על הכתב, ותגלו גם אתם כמה אושר יתווסף לחייכם.

בהצלחה! 

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:נישואיןט"ו באביהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה