פיתוח האישיות

מהיר ועצבני? הכירו את הטרנד החם שיביא לכם שלווה

במציאות העמוסה של ימינו, רבים מאיתנו מתמודדים עם קצב חיים מסחרר, שמרגיש לעיתים כמו מרוץ בלתי פוסק, ואנו מתקשים למצוא זמן לעצור ולנשום. בדיוק בגלל זה אחד הטרנדים שצוברים תאוצה בשנים האחרונות הוא "אורח חיים איטי"

אא

בעולם שבו הקצב המהיר והלחץ היומיומי הפכו לנורמה, יותר ויותר אנשים מחפשים חלופות שיאפשרו להם להאט את הקצב, להתחבר לעצמם ולמצוא שלווה בתוך השגרה המטורפת. אחד הטרנדים שצובר תאוצה בשנים האחרונות הוא "אורח חיים איטי" (Slow Living), גישה שמטרתה לאפשר לנו לחיות באופן מודע, מכוון ורגוע יותר.

מהו אורח חיים איטי?

אורח חיים איטי הוא גישה שמזמינה אותנו להאט, לקחת פסק זמן, ולהתמקד במה שחשוב לנו באמת. בניגוד לתרבות העכשווית שמכתיבה לעתים קרובות קצב חיים מהיר ותחרותי, אורח החיים האיטי מציע לנו להתמקד ברגע הנוכחי, לשים דגש על איכות ולא על כמות, ולחפש אחר משמעות דרך פעולות יומיומיות פשוטות. 

המיינדסט של אורח חיים איטי

אורח חיים איטי הוא לא רק גישה לחיים, אלא גם מצב תודעתי (Mindset) המכוון לחיים מודעים יותר, שבהם כל פעולה נעשית בכוונה ובמחשבה תחילה. הנה כמה מהעקרונות המרכזיים של אורח חיים איטי:

מודעות וקשב (Mindfulness)

הבסיס לאורח חיים איטי הוא היכולת להיות נוכח ברגע הזה ולהתמקד בהווה. במקום להיסחף ברצף מהיר של פעילויות, אורח החיים האיטי מעודד אותנו לחיות במודעות מלאה. זה אומר להתמקד בכל פעולה שאנחנו עושים, בין אם מדובר בשיחה עם אדם אהוב, בארוחה או במשימה בעבודה. כמה פעמים אכלתם ארוחת צהריים וגם גללתם את הפיד  ברשתות החברתיות? כמה פעמים הילד שלכם נפתח בפניכם והקשב שלכם ריחף למקומות רחוקים? המודעות הזו של להיות נוכח ברגע הזה יכולה לעזור להפחית מתח ולהגביר את התחושה של חיבור לעצמנו ולסביבה שלנו.

איכות על פני כמות

העיקרון של איכות על פני כמות הוא אחד המושגים המרכזיים בגישת אורח החיים האיטי. גישה זו קוראת לנו להתרכז בהשגת חוויות, מוצרים וקשרים בעלי ערך עמוק ומשמעותי, במקום לשאוף לצבור כמה שיותר - כמה שיותר בגדים, כמה שיותר תארים וכמה שיותר נכסים. 

כשאנחנו מתמקדים באיכות, אנחנו מקבלים החלטות שמבוססות על מהות ותוכן, ולא על כמות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בבחירה של פריטי לבוש איכותיים ועמידים לזמן רב על פני רכישת כמויות גדולות של בגדים זולים; או בהשקעת זמן במערכות יחסים שחשובות לנו על פני טיפוח כמות גדולה של קשרים שטחיים.

המושג של איכות על פני כמות מבטא את הרעיון שהחיים אינם מרוץ להשגת כמה שיותר, אלא חיפוש אחר מה שיכול להביא לנו את הסיפוק האמיתי והמתמשך. זו קריאה להתמקד בעיקר ולא בתפל, להקדיש תשומת לב לפרטים הקטנים שיכולים לשפר את איכות החיים שלנו ולשחרר את הרעיון שכמות גדולה יותר שווה בהכרח לאושר רב יותר.

פשטות ומינימליזם

חלק מה-Mindset של אורח חיים איטי הוא חיפוש אחר פשטות בחיים, מינימליזם לא רק בעיצוב הבית אלא גם בחיים עצמם - בצמצום כמות ההתחייבויות והפעילויות היומיות. פשטות מאפשרת לאנשים לחיות חיים נטולי עומס, תוך תחושת חירות ורוגע. הילד לא באמת צריך 10 חוגים שונים, את לא באמת צריכה להתנדב לכל פעילות בית ספרית ואתה לא באמת צריך להגיד "כן" לכל לקוח חדש. אנחנו לא יכולים לעשות הכל, זה לא אנושי, אז ממילא עדיף שנשקיע את זמננו במה שחשוב לנו באמת מאשר לנסות לתמרן בין הכל. 

איטיות מכוונת

במצב התודעתי של אורח חיים איטי, יש הבנה שהאיטיות יכולה להיות חיובית. אנשים שבוחרים לחיות כך מבינים שלא כל פעולה צריכה להיעשות במהירות. להיפך, הם מבינים שהקדשת זמן לכל פעולה יכולה להוביל לתוצאות איכותיות יותר. פעילויות איטיות יכולות לכלול בישול איטי, הליכה בטבע או אפילו קריאה של ספר בקצב נינוח, בלי הפרעות מבחוץ (ומפנים). 

איזון 

מיינדסט של אורח חיים איטי כולל גם חיפוש אחר איזון בחיים, בין עבודה לבין פנאי, בין חובות לבין הנאה, בין חול לבין קדושה. בנוסף, יש בו גם השלמה עם העובדה שלא הכל חייב להיעשות מיד או בכלל, ושלעיתים עדיף להתמקד במעט ולהשיג הרבה, מאשר להתרכז בהרבה ולהשיג מעט.

באילו תחומים ניתן ליישם אורח חיים איטי?

  1. בישול ואפייה - רבים מאמצים את המנהג של בישול ביתי איטי ומודע, עם דגש על שימוש במרכיבים טריים ומקומיים. אפיית לחם בבית, לדוגמה, הפכה לפעילות פופולרית שמסמלת את הקשר בין מזון לנפש.
  2. גינון וטיפול בצמחים - תחביבים כמו גינון ביתי וטיפול בצמחים לא רק מעשירים את הסביבה שלנו אלא גם מאפשרים לנו להתחבר לאדמה, לטבע ולחוש את הקצב הטבעי של החיים.
  3. עיצוב ביתי פשוט - אורח חיים איטי מתבטא גם בעיצוב הבית, עם דגש על פשטות, מינימליזם ושימוש בחומרים טבעיים שמשרים תחושת רוגע.

למה אורח חיים איטי כל כך פופולרי כיום?

אחרי שנים של חיים בעידן הדיגיטלי המהיר, רבים חשים צורך להאט ולהתחבר לעצמם מחדש. הקורונה האיצה את התהליך הזה, כשאנשים רבים מצאו את עצמם בבית, מנותקים מחיי היום-יום הקדחתניים. בתקופה זו, רבים החלו להעריך יותר את הזמן הפנוי שלהם ואת החשיבות של רוגע ואיזון בחיים.

כיצד להתחיל לאמץ אורח חיים איטי?

אימוץ אורח חיים איטי דורש תהליך של שינוי הרגלים וקבלה של עקרונות חדשים. הנה ארבעת השלבים שיוכלו לעזור לכם להתחיל לחיות אורח חיים איטי.

הגדרה מחודשת של סדרי העדיפויות

בשלב הראשון, חשוב לקחת זמן להתבונן פנימה ולהגדיר מחדש מה באמת חשוב בחיים. שאלו את עצמכם אילו תחומים בחייכם גורמים לכם לתחושת סיפוק ואילו גורמים ללחץ או למתח מיותר. אם ללכת לשיעורי תורה ממלא אתכם באור, עשו זאת. אם זמן איכות עם הילדים חשוב יותר מלענות לעוד מייל לעבודה - סגרו את הנייד. סדרו מחדש את סדרי העדיפויות שלכם ושימו בראש הרשימה את הדברים שמוסיפים לכם ערך לחיים. 

הפחתת עומסים

לאחר שהגדרתם את סדרי העדיפויות, התחילו לצמצם את העומסים המיותרים מחייכם. בטלו משימות שאינן תורמות לכם, צמצמו התחייבויות שמעמיסות עליכם ואפילו סננו את הקשרים החברתיים שאינם מיטיבים עמכם והתמקדו במערכות יחסים שגורמות לכם לצמוח. 

אימוץ הרגלים מודעים

כדי להאט את הקצב ולהתמקד במה שחשוב, התחיל לאמץ הרגלים יומיומיים שיקדמו מודעות. זה יכול לכלול פעילויות כמו מדיטציה, יוגה, תרגילי נשימה, בישול איטי או גינון. תפילה או התבודדות הם הרגלים מעולים שיעזרו לכם להיות נוכחים בהווה ולהעריך את הדברים הקטנים בחיים.

סבלנות וסינון רעשי רקע

אורח חיים איטי דורש סבלנות ויכולת להתמודד עם הסחות דעת. למדו לא להיות מוסחים על ידי דברים שוליים. אתם יכולים להפחית זמן מסך, לכבות התראות בנייד או למצוא דרכים נוספות להתרכז במה שחשוב באמת.

כל אחד מהשלבים האלה דורש זמן והסתגלות, אך עם הזמן תוכלו להרגיש את ההשפעות החיוביות של חיים איטיים ומודעים יותר.

אורח חיים איטי אינו רק טרנד חולף, אלא דרך חיים שמציעה לנו אפשרות לחיות בצורה מלאה ומודעת יותר, עם דגש על מה שחשוב באמת. זהו מסע אישי שיכול להוביל לשלווה פנימית ולחיים מספקים יותר, בעיקר בעידן המהיר של ימינו.

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:אורח חייםמיינדפולנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה