לומדים מוסר

איך ה' משגיח עליך בכל רגע? גלה את הסוד שמאחורי ההשגחה האלוקית

בעולם מלא תהפוכות, יש מי שדואג לכל פרט ופרט בחייך. במאמר זה נחשוף את הסוד המדהים שמסביר איך ה' משגיח עליך בכל רגע ורגע, ולא מפספס שום דבר

אא

בעולם שבו כל דבר נראה כאילו הוא נתון לשינוי בלתי פוסק, ישנה אמת אחת יציבה שאינה משתנה: השגחת ה' על ברואיו. בכל רגע ורגע, מבלי שתשים לב לכך, ה' משגיח עליך, שומר עליך ומנווט את דרכך. איך ייתכן שהבורא הגדול מקדיש תשומת לב לכל פרט קטן בחיים שלך? במאמר זה, נעמיק בעובדה המדהימה שמאחורי ההשגחה האלוקית, ונגלה כיצד כל רגע מחייך נמצא תחת עינו הפקוחה של ה'.

במאמר זה, העשירי בסדרה, נמשיך להעמיק בדברי רבנו בחיי בספרו "חובות הלבבות", בפרק "שער הביטחון". רבנו בחיי מבאר 5 עובדות יסודיות שעל האדם להאמין בהן כדי לבסס את ביטחונו בה'. להלן נעמיק בעובדה הרביעית.

 

לעובדה הראשונה: ה' מרחם יותר מכל מרחם, לחצו כאן >>

לעובדה השניה: ה' היחיד שיודע מה טוב לאדם, לחצו כאן >>

לעובדה השלישית:  ה' הוא בעל חוזק מוחלט, לחצו כאן >>

 

העובדה הרביעית היא כי השגחת ה' על כל בני האדם היא בכל רגע ורגע. ה' משגיח על כל אחד, מגדול ועד קטן, ולא מפספס שום פרט. אין דבר שנעלם ממנו, והוא אינו שוכח אף פרט או מעשה.

 

כה דברי רבנו בחיי:

"והרביעי, כי הוא משגיח על הנהגת בני אדם כולם, לא יניחם ולא יתעלם מהם, ולא ייסתר ממנו דבר מהם מקטנם ועד גדולם, ולא ישכיחהו דבר את דבר.

כמו שכתוב (ישעיהו מ, כז) 'למה תאמר יעקב ותדבר ישראל? נסתרה דרכי מה' ומאלוהי משפטי יעבור. הלוא ידעת אם לא שמעת אלוהי עולם ה' בורא קצות הארץ, לא ייעף ולא ייגע! אין חקר לתבונתו'".

העובדה הרביעית שעל האדם לדעת היא כי ה' משגיח על כל אחד, מגדול ועד קטן, ולא מפספס שום פרט. אין דבר שנעלם ממנו, והוא אינו שוכח אף פרט או מעשה.

מפרש בעל "טוב הלבנון":

ולא ישכיחהו דבר את דבר – כלומר, שמפני דבר אחד לא ישכח דבר שני, כמו שהעניין באדם שמטרדת דבר אחד שוכח דבר שני.

נסתרה דרכי מה' – ידיעתו נסתרת ממין האדם.

משפטי – השגחתי.

בורא קצות הארץ – מאחר שברא עולם השפל והצטרכותו וכללו מן האדם, ודאי שיודע אותו ומשגיח בו לא ייעף ולא ייגע שישכיחהו דבר את דבר שאין חקר לתבונתו ולהשגחתו בברואים.

לסיכום, רבנו בחיי מבאר את העובדה הרביעית המהווה עיקרון מרכזי באמונה היהודית: השגחת ה' על הבריאה, ובעיקר על בני האדם. הוא מתאר את השגחתו המתמדת והמדויקת של ה' על כל פרט ופרט בחיי האנשים.

המשגיח העליון, כלומר ה', לא מתעלם מאף אדם ולא מזניח אף אחד מהם, ללא קשר למעמדם, גילם או מעשיהם. השגחתו מקיפה את כולם בצורה שווה – מקטנם ועד גדולם. אין דבר שקורה בעולם שנעלם מעיניו של ה'. כל פעולה, מחשבה או אירוע, קטן ככל שיהיה, נמצא תחת עינו הפקוחה של ה'.

רבנו בחיי מדגיש שאין בלבול או שכחה אצל ה' – הוא זוכר ומודע לכל פרט ופרט בו-זמנית, כך שאפילו הדברים הקטנים ביותר לא נשכחים ולא נעלמים מתוך המכלול הגדול של הנהגת העולם. מדובר במערכת השגחה מושלמת שמבטיחה שכל דבר בחיי האדם מתרחש בהכוונה ובהשגחה עליונה, ושום דבר לא קורה במקרה או ללא ידיעה מראש. 

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:רבנו בחייחובת הלבבותהשגחה עליונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה