לומדים מוסר

נפלת? יש לך סיבה לשמוח – גלה איך הנפילה שלך תוביל לאור גדול!

כשנראה שהחושך מקיף אותך מכל עבר, ייתכן שזהו הסימן לתחילתה של תקומה גדולה. חז"ל חושפים את הקשר המפתיע בין הנפילה והחושך לבין צמיחה מחודשת ואור שיבוא בעקבותיהם

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"ויש על הבוטח בשם להוחיל במעוף צוקתו כי יהיה החשך סבת האורה. כמו שכתוב (מיכה ז) 'אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי כי אשב בחשך ה' אור לי'. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה: 'אלמלא נפלתי לא קמתי אלמלא ישבתי בחשך לא היה אור לי'".

מקור: רבנו יונה מגירונדי, שערי תשובה.

 

משמעות הציטוט

רבנו יונה מבהיר רעיון עמוק באמונה היהודית, המודגש במיוחד בהקשר לביטחון בה': על האדם הבוטח בה' לחכות בסבלנות גם בזמנים קשים, מתוך אמונה שהחושך והקושי שהוא חווה יהפכו בסופו של דבר למקור של אור וגאולה.

הפסוק ממיכה, "אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי, כי אשב בחשך ה' אור לי", מדגיש שהנפילה והשהות בחשכה הינן חלק מתהליך שמוביל בסופו של דבר לתקומה ולאור. חז"ל מפרשים שהנפילה והחושך הם למעשה תנאים הכרחיים כדי להגיע לתקומה ולאור. כלומר, אם האדם לא היה נופל ולא היה חווה חושך, הוא לא היה זוכה לקום ולהגיע לאור.

הרעיון המרכזי הוא שהקושי והמשבר הם חלק מהדרך שמובילה לצמיחה ולהצלחה, ולכן האדם הבוטח בה' צריך לדעת שגם בתקופות החשוכות ביותר, האור קרוב ומחכה להגיע.

 

כמה מילים על המחבר

רבנו יונה (ב"ר אברהם) מגירונדי, המכונה גם רבנו יונה החסיד, היה מגדולי הראשונים בספרד. חיבר ספרים חשובים בתחום התלמוד, ההלכה והמוסר. לדורות נתפרסם כבעל המוסר הגדול, ובזמנו כיהן כראש ישיבה גדולה – בברצלונה ובטולדו – שבה העמיד תלמידים הרבה שהמשיכו את דרכו.

עיקר פרסומו של רבינו יונה קשור בתורת המוסר שלו בספרו "שערי תשובה". רבנו יונה חיבר פירושים נוספים הקשורים למוסר, בפירושו לספר משלי ולמסכת אבות. עניינם של ביאורים אלו הוא ניתוח פסיכולוגי של נפש האדם ומהותה, ומגמתם להורות לאדם כיצד לנצל את כוחות נפשו כהלכה וכיצד להשליט את הכוחות החיוביים על הכוחות השליליים. כן חיבר רבנו יונה פרשנות לתלמוד.

הטיקטוק הורס את הנוער, גופים רדיקליים משווקים קורסי "החזרה בשאלה" לדתיים - ואין סיכוי שנעמוד מנגד! הצטרפו אלינו >>

 

תגיות:שערי תשובההציטוט היומירבנו יונה מגירונדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה