יש אלוהים

גיל היקום וסוד תתקע"ד דורות: יישוב התיאוריות המדעיות עם הנאמר בתורה

גיל היקום, או הזמן שעבר מבריאת העולם, הוא נושא שנמצא לכאורה בסתירה ובמחלוקת בין המדע והדת היהודית. במאמר זה נראה שדווקא יש קשר ואף התאמה בין הממצאים המדעיים העדכניים ובין הנאמר בגמרא, וניתן אף לשלב בין תורה ומדע על מנת להפרות זה את זה

(צילומים: shutterstock)(צילומים: shutterstock)
אא

הקדמה מטעם המערכת:

ההשערות שמציעים מדענים בנושא גיל היקום אינן בגדר עובדה מדעית, כי אם תיאוריות ופרשנויות שמבוססות על הנחות קודמות, שאינן מחויבות (לדוגמה, החישוב המסתמך על מרחק אור הכוכבים מאיתנו תלוי בקצב התפשטותו של היקום - אשר יכל להיעשות בידי הבורא במהירות או באיטיות כפי רצונו. דוגמה נוספת: ד"ר ג'ראלד שרודר בספרו "המדע והאל" מסביר כיצד שתי מערכות של זמן יכולות להתקיים בעת ובעונה אחת ע"פ תורת היחסות של איינשטיין, כך שאף מיליארדי שנים עשויים לחלוף בתוך 24 שעות ללא סתירה).

המאמר הנוכחי מציע פירוש אפשרי ליישוב התיאוריות המדעיות עם דברי התורה הקדושה, אך כמובן אינו מציע את הפירוש היחיד. כן יהי רצון שנכוון בעז"ה לאמיתה של תורה.

גיל היקום, או הזמן שעבר מבריאת העולם, הוא נושא שנמצא לכאורה בסתירה ובמחלוקת בין המדע והדת היהודית. במאמר זה נראה שדווקא יש קשר ואף התאמה בין הממצאים המדעיים העדכניים ובין הנאמר בגמרא, וניתן אף לשלב בין תורה ומדע על מנת להפרות זה את זה.  

התיאוריה המדעית הדומיננטית כיום המסבירה את היווצרות היקום היא תיאורית ה"מפץ הגדול". לפי התיאוריה, היקום כולו היה מרוכז בעבר בנקודה יחידה (נקודה סינגולרית), וברגע אחד התפשט והתרחב היקום לכל עבר ונשטף כולו באנרגיה ההתחלתית / בראשיתית (בתורה: "ויהי אור"). עדויות ומחקרים שבוצעו במהלך השנים איששו תאוריה זו.

גילוי קרינת הרקע הקוסמית, שריד שנותר מהמפץ הגדול, והגילוי שהיקום מתפשט ומאיץ, מסייעים אף להעריך, על ציר הזמן של המדע, מהו גיל היקום: "קבוע האבל" הוא היחס בין מהירות התרחקות הגלקסיות למרחקם מאיתנו, וממנו ניתן לחשב את גיל היקום.

ניסויים ומדידות שנעשו באמצעות לוויינים וטלסקופים הצליחו לדייק תוצאות אלו. התוצאות האחרונות שמדדו את קרינת הרקע הקוסמית באמצעות טלסקופ החלל פלאנק של סוכנות החלל האירופאית שהוצב בחלל בשנים 20092013, פורסמו ב-2018, ולפיהן גיל היקום המשוער (לפי קבוע האבל של 67km/s/Mpc קילומטר לשניה למגה-פארסק) הוא:

 13,787,000,000 שנה (עם יחס טעות של ±20 מליון שנה)

כלומר:

 13,767,000,000< גיל היקום< 13,807,000,000

טלסקופ החלל האבל וטלסקופ החלל ג'יימס ווב, שמדדו את מרחקי הגלקסיות ואת מהירות התפשטותם, באמצעות תופעה פיזיקלית של הסחה לאדום, הראו תוצאות שונות מעט, אך בהפרש קטן, המקטין את גיל היקום ל-12.6 מיליארד שנה. גיל זה חושב לפי קבוע האבל של 74km/s/Mpc. מדענים נמצאים היום בפרשת דרכים, כיצד יש לפתור זאת.

גם במקורותינו יש רמז שמדבר על גיל היקום, וניתן לחשב אותו...

מניין השנים מבריאת העולם ועד ימינו, בהתאם לכרונולוגיה המקובלת במסורת היהודית, מגיע לשנת ה'תשפ"ד (5784 שנים). זהו כמובן אינו גיל היקום כפי שהמדע חישב, ולכן בחוגים מסוימים התפתח זלזול בדברי החכמים, זאת מבלי לנסות להבין או למצוא פתרון.

במקורות יש התייחסות לזמן שעבר טרם בריאת האדם:

  • במדרש רבה (בראשית רבה ג', ז'), מביאים חז”ל את דבריו של רבי אבהו, שהיה הקב"ה "בורא עולמות ומחריבן". כלומר: לפני שנברא העולם המוכר לנו, המתואר בספר בראשית, ברא הקב"ה עולמות אחרים, והחריבם.
  • בזוהר הקדוש (פרשת תרומה) מופיע הביטוי "קודשא בריך הוא אסתכל באורייתא וברא עלמא". כלומר: התורה קדמה לעולם, והיא התוכנית שלו.
  • גם בספר תהלים נרמז שהתורה קדמה לעולם: "זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר" _תהילים ק"ה, ח') – רש"י מפרש שהתורה הייתה צריכה להתגלות בעולם לאחר 1000 דורות, כלומר התורה נבראה לפני בריאת העולם תתקע"ד (974) דורות. לאחר הבריאה עברו עוד 26 דורות עד משה רבנו (מאדם עד נוח 10 דורות, מנוח עד אברהם 10 דורות, ומאברהם עד משה 6 דורות).  סה"כ 974 ועוד 26 הם 1000 דורות.
  • בגמרא מופיע המושג "תתקע"ד דורות", שהוא הזמן שבו התורה הייתה גנוזה קודם לבריאת העולם, וזאת במספר מקומות:
    • גמרא, מסכת שבת פ"ח עמ' ב': "אמר רבי יהושע בן לוי, בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה רבש"ע מה לילוד אשה בינינו אמר להן לקבל תורה בא אמרו לפניו חמודה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורותקודם שנברא העולם אתה מבקש ליתנה לבשר ודם".
    • גמרא, מסכת זבחים קט"ז עמ' א': "אמר להם חמדה טובה יש לו בבית גנזיו שהייתה גנוזה אצלו תתקע"ד דורות קודם שנברא העולם וביקש ליתנה לבניו, שנאמר (תהלים כ"ט, י"א) ה' עוז לעמו יתן".
    • גמרא, חגיגה י"ג עמ' ב': "אמר רבי שמעון החסיד, אלו תשע מאות ושבעים וארבע דורות שקומטו להיבראות".
  • ומהו דור? המושג "דור" במקורות היהודיים מופיע במשמעותו המספרית בתורה כאשר מוזכר דור המדבר, הלא הם בני ישראל שיצאו ממצרים. בעקבות חטא המרגלים, דור זה נענש שלא להיכנס לארץ ישראל. כעבור 40 שנה התחלף הדור – ודור הבנים נכנס לארץ:
    • "וַיִּחַר אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיְנִעֵם בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה עַד תֹּם כָּל הַדּוֹר הָעֹשֶׂה הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה" (במדבר ל"ב, י"ג)
    • "כִּי אַרְבָּעִים שָׁנָה הָלְכוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר עַד תֹּם כָּל הַגּוֹי אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַיֹּצְאִים מִמִּצְרַיִם אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהוָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לָהֶם לְבִלְתִּי הַרְאוֹתָם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבוֹתָם לָתֶת לָנוּ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ (יהושע ה’, ו’).
    • "אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי" (תהילים צ"ה, י').
  • במקורות נוספים המספר 40 שנה מסמל תקופה, או יחידה שלמה של זמן, כאשר נקודת ה-40 היא נקודת הסיום והתחלה של השלב הבא. כך למשל 40 יום שמשה עלה להר סיני, 40 ימים ליצירת הוולד מתא לאדם שלם (משנה), ועוד:
    • "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז" (שופטים ג’, י"א).
    • "כֵּן יֹאבְדוּ כָל אוֹיְבֶיךָ יְהוָה וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה" (שופטים ה’, ל"א).
    • "וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ דָּוִד עַל יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה" (מלכים א' ב’, י"א).
    • " וְהַיָּמִים אֲשֶׁר מָלַךְ שְׁלֹמֹה בִירוּשָׁלַ͏ִם עַל כָּל יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה" (מלכים א' י"א, מ"ב).

מכל האמור לעיל אנו רואים ש"דור", לענייננו, הוא 40 שנה.

מהי שנה? שנת שמש היא בערך 365.25 ימים, אבל השנים של התורה נספרות לפי הירח ולא על פי השמש. שנה עברית פשוטה (שאיננה מעוברת) היא 353-355 ימים, ניקח מכאן ערך מספרי של שנה ממוצעת: 354 ימים.

מהו יום? בספר תהלים נאמר: "כי אלף שנים בעיניך כיום אתמול כי יעבור" (תהילים צ', ד') - יומו של הקב"ה שקול רעיונית ל-1000 שנה שלנו.

נחשב את משך הזמן על פי מקורות היהדות:

974 דורות * 40 שנה לדור * 354 ימים בשנה * 1000 שנה ליום

המכפלה יוצאת: 13,791,840,000 שנים לבריאת העולם.

זמן זה נמצא בטווח של הממצא המחקרי האחרון לגבי גיל היקום על פי המדע.

מדהים לראות התאמה מדויקת כל כך.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:גיל היקוםתורה ומדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה