חדשות בארץ

בריטניה הודיעה: משעים רישיונות יצוא נשק לישראל

הממשל הבריטי החדש, בראשות מפלגת הלייבור, הודיע כי בשלב ראשון ישעה כ-30 מתוך 350 רישיונות למכירת נשק לישראל. הנימוק: "קיים סיכון ברור שייעשה בהם שימוש באופן שעלול להפר את החוק הבינלאומי"

תחמושת, אילוסטרציה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)תחמושת, אילוסטרציה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
אא

הממשלה הבריטית החדשה, בראשות הלייבור, שהחלה את כהונתה לפני כחודשיים, הודיעה הערב (שני) כי תשעה כ-30 רישיונות ייצוא נשק לישראל, מתוך כ-350. החלטת ממשלתו של ראש הממשלה קיר סטארמר התקבלה לאחר שיחות שניהל עם התובע הראשי החדש בבריטניה.

שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי אמר כי בבדיקה שנערכה נמצא כי יש "סיכון ברור" שהנשק שמסופק לישראל עלול להוביל "להפרה משמעותית של החוק הבינלאומי". לדבריו, "במקרה של לחימה כמו זו, יש לנו מחויבות משפטית לבחון את רישיונות הייצוא של בריטניה. בצער אני מעדכן כי ההערכה שקיבלתי לא משאירה לי אפשרות אחרת אלא על השעיית חלק מייצוא הנשק, שעלול לשמש להפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי".

ב-ynet דווח כי מערכת הביטחון "לא מתרגשת" מאחר ובריטניה מחויבת, על פי הסכם עם ארה"ב, לספק נשק, ולכן לא מרבית הייצוא לישראל לא ייפגע. בירושלים מנסים לברר מה כן ייכלל ברשימה. יתכן ומדובר בחלקי חילוף למטוסי קרב וכטב"מים. הגורמים במערכת הביטחון ציינו שבריטניה לא מספקת לישראל נשק באופן ישיר, אלא מעניקה רישיונות ייצוא לחברות בריטיות, המאפשרות להן למכור נשק לישראל.

שר הביטחון יואב גלנט הגיב על הצעד הבריטי וכתב בחשבונו ברשת X, באנגלית: "התאכזבתי עמוקות לשמוע על הסנקציות שהטילה ממשלת בריטניה על רישיונות יצוא למערכת הביטחון של ישראל. הצעד מגיע בתקופה שבה אנחנו נמצאים במלחמה בשבע חזיתות שונות - מלחמה שפתח בה ארגון טרור ברברי, ללא התגרות".

שר החוץ ישראל כץ התייחס להחלטה, ואמר כי מדובר ב"צעד שמשדר מסר בעייתי מאוד לחמאס ולשולחיו באיראן. ישראל מאוכזבת משורת ההחלטות האחרונות שקיבלה ממשלת בריטניה ובהן ההחלטה האחרונה בנושא ייצוא ביטחוני לישראל, החלטתה לסגת מבקשתה להגיש עמדת ידיד ל-ICC, ועמדתה בנוגע לאונר"א, כמו גם מההתנהלות והאמירות הבריטיות האחרונות במועצת הביטחון של האו"ם".

כץ הוסיף: "ישראל היא מדינת חוק הפועלת על פי החוק הבינלאומי ובעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת - אנחנו מצפים ממדינות ידידותיות דוגמת בריטניה להכיר בכך בכל ימות השנה, ובמיוחד ימים ספורים אחרי ההוצאה להורג של שישה חטופים ישראלים על ידי מחבלי החמאס והמו"מ האינטנסיבי לשחרור החטופים ולהפסקת אש, ועל רקע האיומים האחרונים של המשטר האיראני לתקוף את מדינת ישראל".

נותרו רק 5 ימים לעזור לנוער הטיקטוק. אל תישארו בחוץ! שמות התורמים יועברו לברכת הרב זמיר כהן שליט"א. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:בריטניהאמברגו נשק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה