הפרק היומי בתנ"ך

מגלים את ספר שופטים מחדש: מי היו המנהיגים שהצילו את העם, ומה לא ידעת עליהם?

מה מסתתר בין דפי ספר שופטים? הצטרפו אלינו למסע יומי שיחבר אתכם להיסטוריה ולתובנות העמוקות של אחת התקופות המרתקות בתנ"ך

אא

ברוכים הבאים למסע מרתק אל אחת התקופות הדרמטיות בתולדות עם ישראל – תקופת השופטים. במהלך הימים הקרובים, כחלק מסדרת "הפרק היומי בתנ"ך", נחשוף בכל יום פרק נוסף מתוך ספר שופטים, הספר שמאגד בתוכו את סיפורי המנהיגים האמיצים שהובילו את העם בתקופה מאתגרת זו. יחד, נצלול אל הסיפורים שמאחורי הדמויות המרתקות, ונגלה את המסרים העמוקים שמלווים אותנו עד היום.

 

הקדמה לספר שופטים

ספר שופטים הוא הספר השני בסדרת ספרי הנביאים בתנ"ך, הממוקם אחרי ספר יהושע ולפני ספר שמואל. תוכנו מתמקד בתקופה בה הנהיגו את עם ישראל השופטים, המתחילה לאחר כיבוש הארץ וההתנחלות בה, ומסתיימת עם עלייתו של שמואל הנביא והתחלת עידן המלוכה.

 

שם הספר

השם "שופטים" מוזכר כבר במקורות קדומים, כמו הברייתא במסכת בבא בתרא, שם מופיעים ספרי התנ"ך לפי סדרם. הספר נקרא כך בגלל דמויות השופטים, שהיו מנהיגי העם בתקופה זו, והם מהווים את עיקרו של הספר.

המונח "שופט" מתאר לא רק את מי שפוסק בין אנשים בענייני משפט, אלא גם מנהיגים ומצביאים המובילים את העם במלחמותיהם ומגנים עליהם. בתרגום יונתן, המונח "שופטים" מתורגם כ"נגידין", כלומר מנהיגים.

 

3 חלקים עיקריים בספר

ניתן לחלק את ספר שופטים לשלושה חלקים עיקריים:

חלק ראשון (פרקים א'-ב') – עוסק בהמשך סיפור ההתנחלות בארץ לאחר כיבוש הארץ, כפי שתואר בספר יהושע. בחלק זה מתוארת ההתנחלות של שבטי יהודה ושמעון, לצד קשיים של שבטים אחרים שלא הצליחו לסיים את כיבוש שטחיהם. החלק מסתיים בדברי תוכחה מפי מלאך ה' על כך שהעם לא השלים את כיבוש הארץ.

חלק שני (פרקים ג'-ט"ז) – מתאר את תקופת השופטים, המופיעה בסדר כרונולוגי. חלק זה כולל את סיפוריהם של השופטים כמו דבורה הנביאה, גדעון, שמשון ועוד. הספר מציג את המעגל החוזר: חטאי העם, שעבוד תחת עמים זרים, זעקה לה', ושחרור העם על ידי שופט שנשלח להצילם.

חלק שלישי (פרקים י"ז-כ"א) – כולל שני סיפורים המתארים את המצב המוסרי והדתי הקשה של העם באותה תקופה. הראשון הוא סיפור פסל מיכה, המדגיש את השחיתות הדתית והפולחן האלילי, והשני הוא סיפור פילגש בגבעה, המתאר את ההידרדרות המוסרית שהובילה למלחמת אחים כמעט עד להכחדת שבט בישראל.

 

רקע היסטורי

עם סיום תקופת הכיבוש וההתנחלות, החל תהליך של שינוי במבנה החברה הישראלית. השבטים החלו להתבסס באזורים שונים, כאשר חלקם נשארו קרובים לתושבי הארץ הכנעניים. הדבר גרם להיחלשות הקשרים בין השבטים ולפיצול בקרבם, כפי שהתבטא למשל במלחמת סיסרא. הפלשתים, שהגיעו מכיוון הים, הפכו לאיום מתמשך על ישראל, ולבסוף הובילו לדרישת העם למנות מלך, מה שסימן את סוף תקופת השופטים.

 

כתיבת הספר

לפי חז"ל, ”...שמואל כתב ספרו ושופטים ורות...”, נכתב ספר שופטים על ידי שמואל הנביא, חותמה של תקופה זו.

 

מעגל ספר שופטים

מעגל ספר שופטים הוא סדר קבוע של חטא, עונש, זעקה וישועה. מעגל ספר שופטים מתרחש כך: ראשית, בני ישראל מבצעים חטא (בדרך כלל כאשר בני ישראל חטאו הם עבדו אלוהים אחרים). שנית, לאחר שבני ישראל ביצעו את החטא, ה' מענישם. שלישית, זעקה: לאחר שבני ישראל נענשו הם זועקים (מבקשים עזרה) אל ה' ומבקשים ישועה. לבסוף, לאחר שבני ישראל זועקים אל ה', הוא שולח להם ישועה.

 

שמות השופטים ואירועים עיקריים המוזכרים בספר

·        שעבוד לכושן רשעתיים (8 שנים).

·        שפיטת עתניאל בן קנז (40 שנה).

·        שעבוד לעמון ועמלק (עגלון מלך מואב) (18 שנה).

·        השקט שלאחר מעשה אהוד בן גרא (80 שנה).

·        השופט שמגר בן ענת (1 שנה).

·        שעבוד לכנענים (יבין מלך חצור) (20 שנה).

·        דבורה הנביאה וברק בן אבינעם (40 שנה).

·        שעבוד למדין (7 שנים).

·        שפיטת גדעון (40 שנה).

·        אבימלך (3 שנים).

·        תולע בן פואה (23 שנה).

·        יאיר הגלעדי (22 שנה).   

·        שעבוד לפלשתים ועמון (18 שנה).

·        שפיטת יפתח (6 שנים).  

·        אבצן (7 שנים).  

·        אילון הזבולוני (10 שנים).

·        עבדון בן הלל הפרעתוני (8 שנים).

·        שעבוד לפלשתים ושפיטת שמשון (40 שנה).

לפי חישוב זה, אורכה הכולל של תקופת השופטים הוא כ-390 שנה, בתוספת זמן לא ידוע של השופט שמגר בן ענת.

 

בתקופה הקרובה, סדרת "הפרק היומי בתנ"ך" תהיה מלאה בתובנות, בסיפורים מדהימים, ובהשראה ממנהיגים שהטביעו את חותמם על ההיסטוריה שלנו. הצטרפו אלינו בכל יום כדי להכיר עוד פרק בספר שופטים, לגלות את הסיפורים המרתקים ולהתחבר למסריו הנצחיים. יחד, נעמיק אל תוך דמויות המפתח, נלמד מהן ונחווה מחדש את הרגעים שהפכו את התקופה הזו לאחת המשמעותיות ביותר בתולדות עם ישראל. אל תפספסו את ההזדמנות להצטרף אלינו למסע יוצא דופן זה.

העסקה המשתלמת בעולם: חותמים על שותפות מלאה עם הרב זמיר כהן וארגון הידברות. מיליוני זכויות בקליק אחד. 

לחתימה לחצו כאן

תגיות:הפרק היומיספר שופטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה