נפלאות הבריאה

דז'ה וו: כולנו מכירים את התחושה, אבל מהו דז'ה וו ואיך הוא עובד באמת?

חוויית הדז'ה וו: מדוע אנו חווים רגעים כאילו כבר התרחשו בעבר? תופעה מסתורית זו מציתה את דמיוננו ומעלה שאלות מרתקות לגבי אופן פעולת המוח והזיכרון שלנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תחושת הדז'ה וו, אותה חוויה מוזרה בה אנו מרגישים שכבר חווינו מצב מסוים בעבר, היא תופעה שכמעט כולנו חווים לפחות פעם אחת בחיים. זה רגע שבו אנחנו נכנסים לסיטואציה ומיד מרגישים שהיינו שם בעבר, למרות הידיעה שזה לא יכול להיות נכון. אך מה גורם לתחושה המבלבלת הזו? ואיך זה קשור למוח שלנו?

מה זה דז'ה וו?

דז'ה וו, מושג שמקורו בצרפתית ומשמעותו "כבר נראה", מתאר את התחושה שבה אנו חווים רגע כאילו הוא קרה לנו בעבר. תופעה זו מתוארת לעיתים קרובות כחלום ישן שהתעורר לחיים, או תחושה עמומה של זיכרון מטושטש שקשה לאחוז בו.

למה זה קורה?

המדענים מציעים מספר הסברים אפשריים לתחושת הדז'ה וו, אך לא קיימת תשובה אחת מוסכמת. התופעה מורכבת וקשורה, ככל הנראה, לאופן שבו המוח שלנו מעבד מידע וזיכרונות.

1. פגם רגעי במוח

אחת התיאוריות הרווחות היא שדז'ה וו נובע מתקלה רגעית בתפקוד המוח. המוח שלנו מקודד זיכרונות חדשים במקביל לזיכרונות ישנים. ייתכן שתחושת הדז'ה וו נובעת מכך שחלקים מסוימים במוח, הקשורים לזיכרון לטווח קצר, מעבדים את האירוע כאילו הוא זיכרון ישן. כלומר, המידע הנכנס מעובד בשני מסלולים במקביל - אחד המיועד לחוויות חדשות, והשני לזיכרונות ישנים.

2. אי התאמה בין קליטת המידע החושי

תיאוריה אחרת מציעה שתחושת הדז'ה וו נגרמת עקב "קצר" בתהליך העיבוד של מידע חזותי. ייתכן שהמוח מקבל גירוי מסוים פעמיים במהירות, כאשר המידע נשלח תחילה ממסלול חושי אחד ואז ממסלול אחר. התחושה שנוצרת היא כאילו אותו המידע כבר נקלט בעבר, אך בפועל מדובר בגירוי חדש.

3. הקשר לזיכרונות ישנים

ישנה גם אפשרות שדז'ה וו קשור לאירועים אמיתיים מהעבר, זיכרונות שאנחנו לא מודעים להם במלואם. ייתכן שחווינו מצב דומה או כמעט זהה בעבר, והמוח שלנו מזהה את הדמיון בין החוויה הנוכחית לזיכרון ישן. אם היינו באותו מקום, עשינו פעולה דומה, או היינו במצב רגשי דומה, המוח עשוי להפעיל את התחושה הזו של "כבר היינו כאן".

4. הקשר לחלומות

תיאוריה נוספת מציעה כי דז'ה וו עשוי לנבוע מחוויות שחלמנו בעבר ושכחנו. ייתכן שחלמנו סיטואציה דומה לאירוע המתרחש בפועל, וברגע שזה קורה במציאות, התחושה המוכרת מתעוררת כאילו כבר חווינו זאת.

האם ניתן לשלוט בדז'ה וו?

נכון להיום, לא ידוע על דרך לשלוט או לייצר תחושת דז'ה וו באופן יזום. מדובר בחוויה אקראית ורגעית, ולכן קשה לנבא מתי ואיך היא תתרחש.

תחושת הדז'ה וו נותרה אחת החוויות המסתוריות והמרתקות שכולנו חווים מעת לעת. למרות שהמדע טרם הגיע לתשובה חד משמעית לגבי הסיבות המדויקות לתופעה, ברור כי מדובר בתהליך מורכב של המוח האנושי, המשלב זיכרונות, עיבוד חושי ואולי אפילו חלומות.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:חלומותשינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה