דמויות ביהדות

10 גרי צדק מופלאים ששינו את פני ההיסטוריה

איך דמויות כמו בתיה בת פרעה ונירון קיסר עברו גיור, והפכו לסמל של שינוי ותשובה בעם ישראל?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במהלך ההיסטוריה, עשרות אלפי אנשים מכל העולם בחרו להצטרף לעם היהודי מתוך רצון כנה ומעמיק. גרי צדק אלו, שבחרו לעזוב את תרבותם המקורית ולהצטרף לעם היהודי, הפכו לדמויות משמעותיות שתרמו רבות לתרבות היהודית ולעולם בכלל. לפניכם 10 גרי וגרות צדק מופלאים מההיסטוריה, אשר סיפורם מעורר השראה ומציג את המסע המיוחד של קבלת היהדות.

 

1. רות המואביה

רות היא ללא ספק גרת הצדק המפורסמת ביותר בהיסטוריה היהודית. היא בחרה להישאר נאמנה לנעמי, חמותה, ולעם ישראל, ואמרה את המשפט האלמותי: "עמך עמי ואלוקיך אלוקי". רות היא אמה של השושלת שממנה יצא דוד המלך, ובזכותה יצא לעולם משיח בן דוד.

להרחבה אודות רות המואביה, לחצו כאן.

 

2. אונקלוס הגר

אונקלוס, בן אחיו של הקיסר הרומי טיטוס, נחשב לאחד מגדולי הפרשנים של התורה. הוא נולד נוצרי, התגייר, והקדיש את חייו ללימוד התורה ולתרגום התורה לארמית, שנקרא "תרגום אונקלוס". אונקלוס נחשב לדמות חשובה במיוחד בלימוד התורה שבעל פה.

 להרחבה אודות אונקלוס הגר, לחצו כאן.

 

3. רבינו עובדיה מברטנורא

רבי עובדיה מברטנורא, פרשן חשוב של המשנה, היה גר צדק מפורסם שחי בתקופת הרנסנס. הפרשנות שלו למשנה, הידועה כ"פירוש הרע"ב", נלמדת ונפוצה עד היום.

 

4. אברהם בן אברהם

הגר המפורסם של פולין, אברהם בן אברהם, נולד למשפחת אצולה פולנית והמיר את דתו ליהדות. סיפורו נגמר בצורה טראגית כאשר הוצא להורג על ידי הכנסייה. אברהם נחשב לגיבור יהודי ולדמות מעוררת השראה.

להרחבה אודות אברהם בן אברהם, לחצו כאן. 

 

5. בתיה בת פרעה

בתיה, בתו של פרעה מלך מצרים, היא אחת הדמויות המרכזיות בסיפור יציאת מצרים. כאשר מצאה את משה בתיבה ביאור, בחרה לגדלו כבנה למרות שהיא בתו של השליט המצרי. בחירתה להצטרף לעם ישראל היא אקט של אומץ ואלטרואיזם. על פי חז"ל, היא הייתה גרת צדק וזכתה לחיים ארוכים בעקבות מעשיה. בתיה נחשבת לדמות של חסד ורחמים, ומעשיה הצילו את מי שיהפוך למנהיג העם היהודי.

 

6. עובדיה הנביא

עובדיה הנביא היה גר צדק יוצא דופן. לפי המדרש, עובדיה היה אדומי במקור, ממוצא של צאצאי עשו, אך בחר להצטרף לעם ישראל ולבסס את חייו על אמונה בה'. עובדיה היה משרת בארמון אחאב ואיזבל, ושם את חייו בסכנה כדי להציל נביאים יהודיים מהשמדה. הוא הסתיר אותם במערות וסיפק להם אוכל ומים. נבואתו של עובדיה מופיעה בספרי הנביאים, ומסמלת את עומק המסירות שלו ליהדות ולרוח הנבואה.

 

7. שמעיה ואבטליון

שמעיה ואבטליון היו שניים מגדולי חכמי היהדות בתקופת הזוגות, והשפעתם ניכרת עד היום. לפי המסורת, הם היו צאצאי גרים – ייתכן מצאצאיו של סנחריב מלך אשור. שמעיה ואבטליון היו ראשי הסנהדרין, והוראתם השפיעה רבות על עיצוב ההלכה והחינוך היהודי. הם נודעו בתורתם ובצניעותם, והיוו דוגמה לאנשים שהפכו לדמויות רוחניות מרכזיות ביהדות על אף שמקורם מחוץ לעם היהודי.

 

8. יתרו

יתרו, כהן מדין וחמיו של משה רבנו, נחשב לאחת הדמויות המרתקות של התורה. הוא היה כהן לעבודה זרה לפני שהצטרף לעם ישראל, אך לאחר ששמע על ניסי היציאה ממצרים החליט לעזוב את דרכיו הישנות ולהצטרף אל בני ישראל. יתרו העניק עצות חיוניות למשה לגבי ארגון העם ומינוי שופטים, והפרשה בה נזכר שמו בתורה נקראת על שמו. סיפורו של יתרו מדגים כיצד אדם חכם ומבוגר יכול לשנות את דרכו ולחפש את האמת בכל עת.

להרחבה אודות דמותו של יתרו, לחצו כאן. 

 

9. רחב

רחב, האישה שגרה בעיר יריחו, הייתה זונה שנחשפה לסיפורי הניסים של בני ישראל. כאשר המרגלים הגיעו אל יריחו, היא החליטה לעזור להם להסתתר ולברוח. בתמורה, היא ביקשה להציל את חייה ואת חיי משפחתה כשיריחו תיכבש. במסכת פסחים (קטז, ב) מציינים חז"ל כי כשנכנסו בני ישראל לארץ הייתה בת חמישים, התגיירה ונישאה ליהושע בן נון.

חז"ל מציינים כי שמונה נביאים כהנים יצאו מרחב, ומונים את שמותיהם: נריה, ברוך, שריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום. רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב היתה. (מגילה יד, ב) 

להרחבה אודות דמותה של רחב, לחצו כאן.

 

10. נירון קיסר

אחת הדמויות המפתיעות ביותר בהיסטוריה של הגיור היא נירון קיסר. על פי התלמוד, נירון קיסר היה שליח האימפריה הרומית שנשלח להחריב את ירושלים, אך כשהבין שהשגחה אלוקית עומדת מאחורי נפילת העיר, החליט לערוק ולהצטרף לעם ישראל. נירון הפך לגר צדק ונחשב לאביו של רבי מאיר, אחד מגדולי התנאים. סיפורו של נירון מראה איך גם אויב מוצהר של העם היהודי יכול לשנות את גורלו ולהפוך לחלק מהעם שביקש להחריב.

 

לסיכום, הדמויות שהוזכרו כאן הן דוגמאות חיות לעומק המשמעות של הגיור וליכולת של אנשים מכל רקע ומעמד להצטרף לעם ישראל ולתרום לו תרומה אדירה. כל אחת מהדמויות הללו מהווה השראה לא רק בשל בחירתן להצטרף ליהדות, אלא גם בזכות מעשיהן הגדולים שהשפיעו על עם ישראל לדורותיו.

תגיות:רות המואביהגר צדקיתרו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה