חינוך ילדים

"עזוב, אתה לא באמת צדיק"

אם היצר מנסה לייאש אותי עם ראיות והוכחות מתאוות או כוחות נפש שונים, צריך להשתיק אותו, כי טענתו שקרית ומרושעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשהתבקשתי לכתוב טור שמיועד לצעירים, האמת שהיססתי. זו לא המומחיות שלי. אני טוב יותר בלדבר עם הורים, וזו שפה אחרת לגמרי. אבל אחרי שחשבתי על זה, נזכרתי בכמה מסרים שהרב אורי זוהר זצ"ל תמיד אמר, ואני חושב שכדאי לפרסם.

מסרים מחזקים? באמת? כל הזמן רק מנסים לחזק אותנו. מרוב דיבורים על "פלצות" כבר התייאשתי לגמרי. אז הנה, מכיוון אחר: כולנו מכירים את היצר הרע ה"רגיל", של קנאה, תאוה או כבוד. אבל יש עוד סוג של יצר-רע, יצירתי ומתוחכם במיוחד: יצר שמנסה לקבע אותי בהגדרה, ולהוכיח לי שאני לא באמת צדיק, וממילא – לייאש אותי.

ובאמת, האדם הוא יצור מורכב, יש בו שתי מערכות הפעלה. גם "נפש אלוקית" קדושה ונשגבת, וגם "נפש בהמית" גשמית. בכולנו יש שתי מערכות כאלו, "יודע צדיק נפש בהמתו", בכל אדם יש גם נשמה אלוקית וגם סוס צוהל, ולכן זה לא אמור להבהיל אותנו. הרב אורי זוהר זצ"ל תמיד אמר שיש בו לא רק סוס, אלא גן חיות שלם: טווס וקיפוד, אריה ונמר. לא רק בו, בכולנו. כל אחד קיבל תמהיל שונה של כוחות נפש בהמיים, מסוגים שונים. גן חיות צבעוני וקולני. תפקידנו לנהל את גן החיות הזה לעבר מטרות נכונות, "צדיקים לבם ברשותם", ולדעת מתי להיות קל כנשר ומתי עז כנמר וכו', לתעל את האנרגיות האלו למקומות הנכונים. זה מסע, עם עליות ולפעמים גם נפילות. אבל דבר אחד ברור: אם היצר מנסה לייאש אותי עם ראיות והוכחות מתאוות או כוחות נפש שונים, צריך להשתיק אותו, כי טענתו שקרית ומרושעת. עצם זה שמתגלים ומתבררים אצלנו כוחות נפש שונים, זה לא סותר את היותנו צדיקים. להיפך, זו הדרך לגדול!

תגיות:חיזוקהרב אורי זוהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה