חדשות בארץ

בג"ץ הורה לכנס את הוועדה למינוי שופטים; לוין: "מנוגד לחוק"

בצל הוויכוח על מינוי נשיא לבית המשפט העליון, שופטי בג"ץ פסקו כי שר המשפטים יריב לוין מחויב בתוך 14 להודיע על כינוס הוועדה. השר: "לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה בידי חבריו"

לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)לוין (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

הרכב שופטי בג"ץ ציווה היום (ראשון) על שר המשפטים יריב לוין להודיע בתוך 14 יום על בחירת מועד לכינוס הוועדה למינוי שופטים וקיום הצבעה על מינוי נשיא לבית המשפט העליון. בפרק זמן על השר לפרסם את רשימת המועמדים לתפקיד נשיא בית המשפט העליון.

לאחר פרסום רשימת המועמדים, יהיה לציבור פרק זמן של 45 ימים להגיש השגות על המועמדים ואז הוועדה תתכנס ותבחר את המועמד לתפקדי הנשיא ושופטים נוספים, חדשים, לעליון.

השר לוין מסר בתגובה כי מדובר ב"צו חסר אחריות ומנוגד לחוק, לא אעבוד עם נשיא עליון שאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום". לדבריו, "הצו שניתן, שאין לו אח ורע באף דמוקרטיה מערבית, לא הפתיע איש. הצו ניתן תוך ניגוד עניינים חמור, ומהווה השתלטות כוחנית על הוועדה לבחירת שופטים ונטילת סמכויות השר בניגוד לחוק".

כזכור, תפקיד נשיא בית המשפט העליון לא מאויש 11 חודשים, מאז פרישת הנשיאה אסתר חיות.  השופט עוזי פוגלמן ממלא מקום ועתיד לפרוש מכס השיפוט בעוד חודש וחצי. על פי שיטת הסניוריטי הנהוגה בבית המשפט, השופט יצחק עמית הוא שאמור להיכנס לתפקיד הנשיא.

לוין הציע לפני כשבועיים פשרה לפיה השופט יוסף אלרון יתמנה לתפקיד למשך שנה, מועד פרישתו העתידית ולאחר מכן יכנס השופט עמית לתפקיד. בג"ץ דחה את הפשרה תוך שהוא מציין כי שיטת הבחירה לא השתנתה.

לצורך אישור מינוי נשיא לעליון דרוש רוב של חמישה מתוך תשעת חברי הוועדה למינוי שופטים. נכון להיום, שלושת נציגי השופטים, שני נציגי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) צפויים להצביע בעד השופט עמית.

שופטי בג"ץ דנו בעתירה שהוגשה על אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים ושר המשפטים הציע אתה שפרה, שכאמור נדחתה. לוין ציין היום כי "הצו הוא המשך ישיר לדרך המינויים הפסולה במערכת המשפט, כפי שראינו בעניין מינוי היועץ המשפטי לממשלה. בדיוק בשל כך, פעלתי עם הקמת הממשלה לשינוי המצב. עם פרוץ המלחמה, החלטתי לעצור את החקיקה ולעסוק בעת הזו בנושאים שיש לגביהם הסכמה רחבה. אלא שבמקום לחבק את ההחלטה הזו, היא נוצלה על ידי השופטים כדי לפסול חוק יסוד".

שר המשפטים ציין בנוסף כי כשמתפנה משרת נשיא, מוקנה לו שיקול דעת אם יש למנות נשיא חדש וכי לפי מדיניותו אין למנות נשיא אלא לאחר השגת הסכמה רחבה בוועדה.

הזמן נגמר! נותרה יממה בלבד להציל את דור הטיקטוק. קבלו על עצמכם קבלה מנצחת לאלול בלחיצת כפתור פשוטה. לחצו כאן לתרומה >>>

 

תגיות:בג"ץיריב לוין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה