היסטוריה וארכיאולוגיה

אומה בשליחות (י"ב): כיצד נהפכה סדום? הגילוי הארכיאולוגי חשף את האמת

העיר הזו נחרבה. היא מכוסה בשכבת אפר בעובי של מטר, אך לא היתה זו שריפה, ולא מעשה ידי אדם, היה זה פיצוץ

ים המלח (צילום: shutterstock)ים המלח (צילום: shutterstock)
אא

למרות נס ההצלה של אנשי סדום שהתרחש ע"י אברהם, הם לא היטיבו את דרכיהם. להיפך, הם הרשיעו עוד יותר, הם הרגישו חופשיים ומשוחררים מעולם של ארבעת המלכים. הקב"ה גזר עליהם כיליון נורא בהפיכה. הפיכת סדום נזכרת לדורות: כבר משה רבנו משתמש בה בקללות בפרשת נצבים: "גָּפְרִית וָמֶלַח שְׂרֵפָה כָל אַרְצָהּ לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ וְלֹא יַעֲלֶה בָהּ כָּל עֵשֶׂב כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה אַדְמָה וּצְבוֹיִם אֲשֶׁר הָפַךְ ה' בְּאַפּוֹ וּבַחֲמָתוֹ".

עמוס הנביא אומר: "הָפַכְתִּי בָכֶם כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה וַתִּהְיוּ כְּאוּד מֻצָּל מִשְּׂרֵפָה וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'"; וישעיהו: "לוּלֵי ה' צְבָאוֹת הוֹתִיר לָנוּ שָׂרִיד כִּמְעָט כִּסְדֹם הָיִינוּ לַעֲמֹרָה דָּמִינוּ: שִׁמְעוּ דְבַר ה' קְצִינֵי סְדֹם הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ עַם עֲמֹרָה".

אך לא רק בישראל זכרו את הפיכת סדום לדורות. גם בארכיון העיר העתיקה אבלה שבסוריה מופיעה רשימת חמשת ערי הכיכר, "סדום ועמורה אדמה וצבויים וצוער", באותו סדר בדיוק כמו בתורה, ולא עוד, אלא שמוזכר גם השם "ברשע" כמלך אדמה.

מתי ואיפה היתה הפיכת סדום?

שרידי ערים עתיקות באזור ים המלח נמצאו כבר במאה ה-19. באזור "באב אדרע" נמצא בית קברות אדיר עם עשרות אלפי קברים. היו שזיהו שם את סדום ובנותיה. אלא שבאב אדרע נמצא בדרום ים המלח, ואילו סדום מתוארת בצפון ים המלח, כיכר הירדן – כולה משקה, מים מתוקים הרוו את המקום והפכוהו לנווה מדבר ענק.

הארכיאולוג פרופ' סטיבן קולינס (Steven Collins) ניהל חפירה באזור בית א-ל. בשנת 2002 פרצה האינתיפאדה השנייה, והמשטרה הורתה לו לקפל את הציוד ולעזוב את האזור. קולינס עמד על גב ההר והשקיף על פני ערי הכיכר. הוא נזכר שבאותה פוזה עמד אברהם אבינו לפני כמעט 4000 שנה, כאשר נפרד מלוט, ושוב מתוארת עמדה זו בתורה אחרי הפיכת סדום, אברהם עומד ומשקיף על ערי הכיכר ורואה את עשנן עולה השמיימה. אך כיצד ניתן לראות מגב ההר בישראל, את הערים שמדרום ללשון ים המלח? קולינס גמר בלבו למצוא את המקום האמיתי של סדום  ובנותיה, לפי המתואר בתנ"ך, במקום שפך הירדן.

כאן הוא היה צריך את עזרתם של הירדנים הטובים, שלאחר הפעלת לחצים בינלאומיים, אישרו לקולינס לחפור בתל אל חמאם. תל אל חמאם היתה עיר גדולה מאד ומבוצרת, שמתאימה לתיאור של סדום כעיר עם שער (בראשית י"ט). העיר תפסה שטח של יותר  מ-600 דונם.

העיר הזו נחרבה. היא מכוסה בשכבת אפר בעובי של מטר, אך לא היתה זו שריפה, ולא מעשה ידי אדם, היה זה פיצוץ. כיצד יודעים? משום שהפיצוץ יצר טמפרטורה שעברה את ה-8000 מעלות. חול הפך לזכוכית. שכבת זיגוג מכילה מרכיבים שמעידים על עוצמת החום, ההדף וגם המהירות שבה נעשה האירוע – הכל ארך שניות ספורות. שטח של 500 קמ"ר מצפון לים המלח, הפך לשממה למשך 600 שנים, כתוצאה מסחיפת האדמות החקלאיות וכיסוי בנשורת מלחים לוהטת שעלתה מים המלח.

השווה ספר דברים לעיל: "גָּפְרִית וָמֶלַח שְׂרֵפָה כָל אַרְצָהּ לֹא תִזָּרַע וְלֹא תַצְמִחַ וְלֹא יַעֲלֶה בָהּ כָּל עֵשֶׂב כְּמַהְפֵּכַת סְדֹם וַעֲמֹרָה אַדְמָה וּצְבוֹיִם אֲשֶׁר הָפַךְ ה' בְּאַפּוֹ וּבַחֲמָתוֹ".

אירוע כזה יכול להתרחש רק כתוצאה מפיצוץ גרעיני, או  מפגיעת מטאור (קולינס טען שהפיכת סדום היתה ע"י מטאור, ולכן נאסר על הבורחים להסתכל לאחור, כי הבזק האור הופך את האדם לעיוור, וכך הוא לא יכול להמשיך לטפס על ההר. אשתו של לוט הסתכלה, התעוורה ונפלה, וכך, כחלק מהמהפכה, נעשתה גם היא נציב מלח). התיאור של הבוקר למחרת ההפיכה – "וַיַשְקֵף עַל-פְנֵי סְדֹם וַעֲמֹרָה וְעַל-כָל-פְנֵי אֶּרֶּץ הַכִּכָר; וַיַרְא, וְהִּנֵה עָלָה קִּיטֹר הָאָרֶּץ כְקִּיטֹר הַכִּבְשָן" – משקף זווית של עד ראיה. כך היה נראה האירוע מגב ההר, למי שצפה בו.

מתי התרחש האירוע? לפי בדיקות פחמן 14, באזור 1700 לפני הספירה, עם טווח טעות של חמישים שנה, כלומר הכי מוקדם 1750 לפני הספירה, והכי מאוחר 1650 לפני הספירה.

אם נתפוס את התאריך הכי מוקדם, הוא זהה לסגירת חלון ההזדמנויות של מלחמת ארבעת המלכים (כפי שהזכרנו בפרקים הקודמים, בשלב מסוים לא היו יותר קואליציות מלכים בארץ בין הנהרות), 1750 לפני הספירה. אם יציאת מצרים היתה ארבע מאות שנים אחרי ברית בין הבתרים (אירוע שבעל סדר עולם מתארך להיותו של אברהם בן 70), אזי היא התרחשה ב-1320 לפני הספירה. זה תואם לתיארוך המסורתי כפי שמופיע ב"סדר עולם" של רבי יוסי בר חלפתא.

תל אל חמאם עמד כך במשך מאות שנים, ושימש גלעד לדורות על סופם של רשעים.

תגיות:סדוםאומה בשליחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה