לומדים מוסר

רוצה להילחם במידות הרעות? החזו"א מגלה איך בחירה אחת משנה הכל

החזו"א על הגישה לחיים שמשפיעה על כל המידות כולן: "ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל מידות הרעות יחד"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"בשרשם, אין כאן רק מידה אחת טובה ומידה אחת רעה: המידה הרעה היא ההזנחה את החיים הטבעים על מהלכם הטבעי - ובלי כל השתדלות ישתלם במידות הרעות כולן - יהיה כעסן מצוין, נוקם מצוין, גאה מצוין, וכן הלאה. לא יחסר לו מכל המידות הרעות שמנו חכמים מאומה.

והמידה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על רגש התאוני, ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל מידות הרעות יחד".

(החזו"א, "אמונה וביטחון", פרק ד').

 

משמעות הציטוט

ציטוט זה מבטא רעיון עמוק על טבע האדם והמוסריות. החזו"א מתאר כאן את היסוד המרכזי של המידות הטובות והמידות הרעות, והוא טוען שבשורש הדברים לא מדובר במידה טובה אחת מול מידה רעה אחת, אלא בגישה כללית לחיים שמשפיעה על כל המידות כולן.

המידה הרעה: החזו"א מתייחס להזנחה של החיים הטבעיים, כלומר להתנהלות לפי היצר והתשוקות מבלי להשקיע מאמץ לתקן את המידות. אם האדם זורם עם היצר מבלי להשתדל להתגבר עליו, הוא יגלה שכל המידות הרעות תתפתחנה אצלו באופן טבעי. לדוגמה, הוא יהפוך לכעסן, נקמן, וגאוותן — התנהגויות שליליות שיתפתחו מאליהן ללא צורך במאמץ מיוחד.

המידה הטובה: המידה הטובה היא, לפי החזו"א, בחירה מכוונת להעדיף את הרגש המוסרי על פני הרגש התאוני (הדחפים הפנימיים של האדם). המוסר הוא עיקרון שכלי שדורש מאמץ ונחישות להילחם נגד הנטיות הרעות שמגיעות באופן טבעי. החזון איש טוען שכאשר אדם מקבל החלטה ברורה להעדיף את המוסר על פני הדחפים, הוא למעשה מנהל מלחמה מקיפה נגד כל המידות הרעות בבת אחת.

לפי החזו"א, הבחירה בין מוסר לבין היצר אינה נוגעת רק למידה ספציפית אחת, אלא היא הכרעה כללית שמשפיעה על כל ההתנהגות האנושית. הזנחה תוביל להתפשטות של כל המידות הרעות, בעוד שהכרעה למען המוסר היא המפתח ללחימה ולהתפתחות במידות הטובות כולן.

 

כמה מילים על המחבר

הרב אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל, הידוע בכינוי "החזון איש" על שם ספריו, נפטר לפני 70 שנה (ט"ו בחשוון תשי"ד), היה מגדולי הדור הליטאיים, מפוסקי ההלכה הבולטים וממעצבי דרכה של היהדות החרדית בארץ ישראל.

הרב זמיר כהן - איך להתקדם בעבודת המידות?צפו

תגיות:ספר אמונה וביטחוןהחזון אי"ש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה