בריאות ותזונה

הטעויות שאתם עושים במטבח הורסות לכם את האוכל

אתם מבלים שעות במטבח ומנסים ליצור את הארוחה המושלמת, אבל האם ידעתם שאפילו הטעויות הכי קטנות עלולות להרוס לכם את האוכל? כך תתקנו את זה

אא

כולנו מבלים שעות במטבח - מבשלים, חותכים, מטגנים ומנסים ליצור את הארוחה המושלמת. אבל האם ידעתם שאפילו הטעויות הכי קטנות עלולות להרוס לכם את האוכל? אם אתם מרגישים שהמנות שלכם לא יוצאות כמו שחלמתם, ייתכן שאתם עושים את אחת מהטעויות הנפוצות האלה.

אחסון לא נכון של ירקות ופירות

כולנו רוצים שהירקות והפירות שלנו יישארו טריים ועסיסיים כמה שיותר זמן, אבל לרוב אנחנו מאחסנים אותם בצורה לא אופטימלית. לדוגמה, תפוחי אדמה ובצלים – מוצרים שאנחנו רואים כמעט בכל מטבח – לא צריכים להיות מאוחסנים זה ליד זה. הגז שמשחררים הבצלים מאיץ את ריקבון תפוחי האדמה.

בנוסף, יש ירקות שדווקא לא אוהבים להיות במקרר, כמו עגבניות, שמאבדים את הטעם והמרקם שלהם בקור. הפתרון: אחסנו עגבניות מחוץ למקרר, במקום קריר, אך לא קר מדי. באשר לעלים ירוקים כמו חסה או כוסברה, טריק פשוט שישמור אותם טריים לאורך זמן הוא להשרות אותם במים בצנצנת סגורה. שינוי קטן בהרגלי האחסון יכול לשפר את הטריות ולהפחית בזבוז.

עודף שימוש בשמן

רובנו משתמשים בשמן בעת טיגון, אך לפעמים אנחנו מגזימים בכמויות. שמן הוא מרכיב שיכול להעשיר את הטעם, אבל הוא גם מכיל כמות גבוהה של קלוריות ושומן. כשמטגנים עם יותר מדי שמן, גם המרקם של האוכל נפגע – במקום להיות פריך וזהוב, הוא עלול לצאת שומני מדי ולא מושך. הפתרון הוא להשתמש במידה, וגם לדעת באיזה סוג שמן לבחור.

חימום יתר של שמנים

שמנים שונים מתפרקים בטמפרטורות שונות, ולכן חשוב לדעת איזו טמפרטורה מתאימה לכל סוג שמן. כאשר מחממים שמנים מעבר לנקודת העישון שלהם, הם מתחילים להפיק עשן ותרכובות מזיקות. שמן זית לא מזוקק, לדוגמה, מתאים לבישול בחום בינוני ולא לטיגון עמוק, משום שהוא נשרף בטמפרטורה נמוכה יחסית. לטיגון בטמפרטורות גבוהות, שמנים מזוקקים כמו שמן קנולה או שמן אבוקדו מתאימים יותר, בזכות נקודת העישון הגבוהה שלהם.

מלח – יותר מדי או פחות מדי

המלח הוא חלק בלתי נפרד כמעט מכל מנה, אך טעות בכמות יכולה להרוס בקלות את האוכל. חוסר במלח עלול לגרום לאוכל להיות תפל, בעוד שיותר מדי מלח יכול להיות קשה לתיקון ולגרום לאוכל להיות מלוח מדי. כמו כן, חשוב לזכור שמלח אינו משמש רק להמלחה – הוא מדגיש טעמים ויכול להשפיע על מרקם.

טיפ פרקטי הוא להוסיף מלח בהדרגה, לטעום תוך כדי הבישול ולהיות סבלניים. כמו כן, יש מקרים שבהם עדיף להמליח לקראת הסוף, כדי לשלוט בצורה טובה יותר בטעם הסופי.

בישול יתר או בדיוק ההפך

כולנו מכירים את הסיטואציה כשמבשלים פסטה קצת יותר מדי - היא מאבדת את הצורה והמרקם שלה. או לחלופין, כשחזה עוף מתייבש ונעשה קשה מדי כי הוא היה זמן רב על האש. בישול יתר נפוץ בעיקר במאכלים שאנחנו עוזבים על הכיריים או בתנור ומקווים לטוב, אך האוכל ממשיך להתבשל אפילו לאחר שמכבים את האש.

 

הפיתרון לכך הוא להשתמש בטיימר ולעקוב אחר זמני הבישול המומלצים במתכונים. זה נכון במיוחד במתכונים מורכבים. עבור מאכלים מסוימים, כמו פסטה, ניתן לכבות את האש רגע לפני שהמאכל מוכן לגמרי – כך הוא ימשיך להתבשל במים הרותחים גם כשהוא מחוץ לאש.

שימוש יתר במכשירים

בעידן שבו יש לנו מגוון רחב של גאדג'טים למטבח, כמו בלנדרים, מיקסרים ומכשירי חיתוך, אנחנו לפעמים נוטים להיסחף. חלק מהמכשירים האלה יעילים מאוד, אך יש להם מחיר – הם לפעמים גורמים לנו לאבד את הקשר עם הטעמים והמרקמים הטבעיים של האוכל.

הדוגמה הקלאסית היא חיתוך סלט בבלנדר. אמנם זה מהיר יותר, אבל המגע של הלהבים עלול לפגוע בטקסטורה של הירקות ולהפוך את הסלט לעיסה. חיתוך ידני, לעומת זאת, ייתן לסלט מראה טרי ומרקם נעים יותר בפה.

קיצוץ מרכיבים מראש

כולנו אוהבים להכין את המרכיבים מראש כדי לחסוך זמן, אבל לא כל מוצר מתאים לקיצוץ מוקדם. לדוגמה: תפוחים, אבוקדו ותפוחי אדמה משחירים כשהם נחשפים לאוויר. קיצוץ מוקדם שלהם עלול לפגוע בטעם ובמרקם, ולאפשר חמצון של החומרים המזינים שבהם.

הפיתרון: קיצצו את הירקות האלה קרוב ככל האפשר לזמן השימוש. אם בכל זאת חייבים לקצוץ מראש, ניתן לשמור אותם במים עם מעט לימון כדי למנוע השחרה.

תיבול מאוחר מדי
תיבול בזמן הנכון הוא מפתח לטעמים עשירים יותר. כאשר מוסיפים תבלינים רק בסוף הבישול, ייתכן שהמזון לא יספוג אותם כראוי. מומלץ להוסיף תבלינים בשלבים מוקדמים של הבישול, במיוחד כשמדובר בבישול ארוך או כשמטגנים. תיבול בשלבים הראשונים מאפשר לטעמים להתפתח ולהתמזג עם שאר המרכיבים, ובכך להעשיר את המנה.

בישול יתר של ירקות
בישול יתר עלול להרוס את המרקם והערכים התזונתיים של הירקות. חימום ממושך גורם לאובדן ויטמינים חיוניים ולמרקם רך מדי ולא נעים. כדי לשמור על הטריות והערכים התזונתיים, מומלץ לבשל את הירקות זמן קצר יותר, או להשתמש בשיטות כמו אידוי, שמאפשרות לשמר את הערכים התזונתיים טוב יותר מאשר בישול במים.

מילוי יתר של המחבת
כאשר ממלאים את המחבת ביותר מדי מזון בבת אחת, המזון לא מתבשל בצורה אחידה, והוא עלול להתבשל באדים ולא בטיגון נכון. כתוצאה מכך, המנה עלולה לאבד את הטקסטורה והטעם הרצויים. כדי להימנע מכך, עדיף לבשל בכמויות קטנות יותר, או לחילופין בסיר גדול יותר, כך שהחום יתפזר בצורה אחידה והאוכל יתבשל כמו שצריך.

חיתוך בשר או ירקות בצורה לא נכונה
כשמדובר בבשר, חשוב לחתוך כנגד הסיבים כדי לשמור על רכות הבשר. חיתוך לאורך הסיבים עלול לגרום לבשר להיות קשה ללעיסה. גם חיתוך ירקות דורש תשומת לב: ירקות כמו גזר או תפוחי אדמה צריכים להיות חתוכים באופן אחיד כדי שיתבשלו בצורה שווה ולא יישארו חלקים לא מבושלים.

הכנת פסטה במים לא מספיק מלוחים
פסטה זקוקה למי מלח כדי לספוג את הטעמים. אם לא הוספתם מספיק מלח למים, תתקבל לכם פסטה חסרת טעם, גם עם רוטב עשיר.

הקפאה לא נכונה
הקפאת מזון מבלי לארוז אותו היטב גורמת להיווצרות קרח על המזון ולפגיעה בטעם ובמרקם. חשוב לעטוף היטב את המזון לפני ההקפאה כדי למנוע זאת.

שימוש במלח רגיל במקום במלח גס בעת בישול
מלח רגיל נמס מהר מדי בתבשילים חמים, ולעיתים קרובות יכול לגרום לתבשיל להיות מלוח מדי. מלח גס מתמוסס לאט יותר ולכן נותן יותר שליטה על כמות המלח במנה.

תגיות:בישולתזונהמטבח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה