לומדים מוסר

בהישג יד: הרמח"ל מגלה איך לזכות בטוב בכל רגע

הרמח"ל על המטרה העליונה של האדם והדרך להשיגה: "השלמות האמיתי הוא רק הדביקות בו יתברך"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"וכשתסתכל בדבר תראה כי השלמות האמיתי הוא רק הדביקות בו יתברך, והוא מה שהיה דוד המלך אומר (תהלים עג, כח) ואני קרבת אלוקים לי טוב. ואומר (שם כז, ד) אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש שבתי בבית ה' כל ימי חיי וגו', כי רק זה הוא הטוב. וכל זולת זה שיחשבוהו בני האדם לטוב, אינו אלא הבל ושווא נתעה.

אמנם לכשיזכה האדם לטובה הזאת, ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה, והיינו שישתדל לידבק בו יתברך בכח מעשים שתולדתם זה העניין והם הם המצוות".

(הרמח"ל, מסילת ישרים, פרק א').

 

משמעות הציטוט

הציטוט של הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) מתוך ספרו מסילת ישרים מדבר על המטרה העליונה של האדם והדרך להשיגה. הרמח"ל מדגיש שהשלמות האמיתית בחיי האדם היא הדבקות בקב"ה, ולא שום דבר אחר שהעולם מחשיב כ"טוב". הוא מביא כדוגמה את דוד המלך, שביטא בתהילים את כמיהתו להתקרב לאלוקים כטוב האמיתי היחיד.

הרמח"ל מציין שהדבקות בה' היא המהות של הטוב האמיתי. כל דבר אחר שנראה לאנשים כ"טוב" – כמו עושר, כבוד או הצלחות חומריות – הוא בסופו של דבר הבל וריק. כדי לזכות בטוב האמיתי, האדם חייב להתאמץ ולשאוף לדבקות בקב"ה, וזה מתבצע דרך קיום המצוות. המצוות הן האמצעי שמוביל את האדם לדבקות, והן נחשבות לכלים שבאמצעותם אפשר להגיע לשלמות הרוחנית הזו.

כלומר, המצוות אינן סתם פעולות טכניות, אלא מעשים שיש בכוחם לקרב את האדם לאלוקים וליצור חיבור רוחני אמיתי.

 

כמה מילים על המחבר

הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) נפטר לפני 280 שנה. היה רב עצום וגדול בתורה, במחשבה, במוסר ובקבלה. פעל באיטליה, בסןף ימיו עלה לארץ ישראל ונטמן בטבריה. מרבית ספריו אבדו עם הזמן. בין הספרים שנותרו ונדפסו: מסילת ישרים, דרך ה', דעת תבונות ועוד, המשמשים עד ימינו ספרי יסוד במוסר ובמחשבה היהודית.  

הרב שניר גואטה - מה תרוויח משמירת מצוות?צפו

 

תגיות:הרמח"למסילת ישריםהרב שניר גואטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה