חדשות בארץ

בכירים בארה"ב: "הבעיה היא חמאס. דרישותיו החדשות מונעות עסקה"

בכירים לשעבר בממשלות ארה"ב נשאו דברים בוועידת MEAD בוושינגטון, העוסקת בדיאלוג בין מדינות במזרח התיכון. השגריר לשעבר דיוויד פרידמן: "צריך ללחוץ על חמאס, לא על ישראל"

תמונות חטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)תמונות חטופים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

מזכיר המדינה לשעבר בארה"ב, מייק פומפאו, נשא הלילה (בין שני לשישי) דברים בוועידת MEAD בוושינגטון, העוסקת בקידום דיאלוג בין מדינות במזרח התיכון, והדגיש כי הממשל האמריקני הנוכחי צריך ללחוץ על חמאס ולא על ישראל.

לדבריו, "צריך לשכנע את העולם שישראל צריכה לסיים את משימתה ולספק ביטחון הולם שימנע ממה שקרה בשבעה באוקטובר לקרות שוב". פומפאו התייחס גם לאיוםה איראני על שיראל והוסיף: "יש שני תרחישים בנוגע לפעולה באיראן: תרחיש אחד שממשל ארה"ב יגיד לישראל שלא יעזו לפעול נגד איראן, והתרחיש השני הוא שהממשל יגיד לכו על זה. ממשל ביידן יטען שזה יצור מלחמת עולם שלישית, וממשל טראמפ יגיד שהוא פה לספק את העזרה שצריך, ואפילו לעשות יותר".

ה-MEAD הוא אירוע א-פוליטי אשר נערך השנה לראשונה בוושינגטון ומהווה במה לדיאלוג אסטרטגי בין המזרח התיכון לארה"ב.

השגריר לשעבר דיוויד פרידמן הוסיף בוועידה כי "אני לא מצליח להבין את הממשל האמריקאי שלוחץ על ישראל ומבקר את ישראל בעניין עסקת החטופים, כשצריך ללחוץ על חמאס ולהפעיל סנקציות כדי להחזיר הביתה את החטופים".

התקשורת האמריקנית דיווחה כי מרבית הדוברים בוועידה ציינו כי ציר פילדלפי והוויכוח סביבו אינו הנושא המרכזי. על פיה דיווח, "גם אם ישראל תסכים לסגת מציר פילדלפי יש עוד דרישות ונושאים שחמאס מעלה. הסיבה שאין עדיין הסכם היא חמאס, שרצח שישה חטופים ודורש יותר אסירים שהם יודעים שישראל לא תשחרר בשלב הראשון, כי זה לא הגיוני".

"ההסכם אומר שישראל תיסוג מאזורים צפופי אוכלוסין ויש ויכוח אם פילדלפי זה אזור צפוף אוכלוסין. בסך הכל מגזימים בחשיבות של סוגיית פילדלפי. החלק המרכזי זה חילופי האסירים".

ההערכה היום בירושלים היא כי ארה"ב לא תגיש הצעה חדשה לקידום המשא ומתן מול חמאס. בכירים אמריקנים שוחחו עם המתווכות, מצרים וקטאר, וביקשו מהן להגביר את הלחץ על חמאס לחזור בו מהדרישות לשחרור רוצחים נוספים בעסקה. לדברי הגורמים, סוגיית ציר פילדלפי כלל לא מוזכרת בעסקה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, המבקר היום במערב אירופה, ציין כי יותר מ-90% מהנושאים כבר סוכמו והפערים ניתנים לגישור. לפי דבריו הצעה חדשה כן תוצג בפני ישראל וחמאס, "בקרוב מאוד".

דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה בתדרוך לכתבים: "רצח החטופים שם אותנו במקום שבו הגעה להפסקת אש נעשתה עוד יותר דחופה. הדרישות החדשות של חמאס מעלות שאלות בנוגע למוכנות שלו לקיים משא ומתן ולהגיע לעסקה".

תגיות:חטופים בעזהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה