בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: לקלף את הירקות והפירות או לא?

כולנו מכירים את זה: אנחנו עומדים במטבח, מחזיקים תפוח או גזר, ותוהים – לקלף או לא לקלף? מצד אחד, אומרים שהקליפה מלאה בכל טוב לגוף, מצד שני – מה עם כל הכימיקלים והלכלוך? הגיע הזמן לשים סוף לשאלה שמטרידה את כולנו במטבח

אא

לקלף או לא לקלף? זאת השאלה... בואו נודה באמת, כל אחד מאיתנו התלבט לפחות פעם אחת כשעמד מול תפוח, גזר או אולי תפוח אדמה: לקלף או פשוט לאכול ככה? מצד אחד, תמיד אמרו לנו שהקליפה מלאה בדברים טובים כמו סיבים, ויטמינים וכל מה שבריא לנו. מצד שני, יש את עניין חומרי ההדברה וכל השאריות הלא ברורות שיכולות להסתתר שם. אז מה עושים?

היתרונות באכילה עם הקליפה

קליפות של ירקות ופירות הן בעלות ערך תזונתי חשוב. הנה כמה דברים טובים שיש בהן:

- סיבים תזונתיים: רבים מהם נמצאים דווקא בקליפה, והם תורמים לתחושת שובע, לשיפור העיכול ולשמירה על רמות סוכר בדם.

- ויטמינים ומינרלים: בקליפות של פירות וירקות כמו תפוחים, אגסים, גזר ותפוחי אדמה, נמצאים ויטמינים חיוניים כמו ויטמין C, ויטמין A וברזל.

- נוגדי חמצון: פירות כמו תפוחים, ענבים ותפוזים מכילים בקליפתם כמות גבוהה של נוגדי חמצון, שעוזרים להילחם ברדיקלים חופשיים ובמניעת מחלות.

החסרונות באכילה עם הקליפה

1. שאריות חומרי הדברה: גידול של פירות וירקות נעשה לעיתים קרובות עם שימוש בכימיקלים. למרות שרבים מהחומרים הללו נשטפים במים, יש מקרים בהם שאריות עדיין נשארות בקליפה ועלולות להזיק לבריאות.

2. קושי בעיכול: קליפות של פירות וירקות מסוימים, כמו תפוחי אדמה או תפוחים, עשויות להיות קשות לעיכול, במיוחד לאנשים עם בעיות עיכול או מעי רגיש.

3. תחושת מרקם וטעם: עבור חלק מהאנשים, הקליפה מוסיפה תחושת קשיחות או מרירות, בעיקר כשמדובר בירקות כמו גזר או חצילים.

 מתי כדאי לקלף?

- כאשר מדובר במוצרים לא אורגניים: במקרים בהם אין אפשרות לשטוף את הפירות והירקות בצורה יסודית או כאשר הם חשופים לכימיקלים רבים, מומלץ לקלף. תפוחי אדמה, לדוגמה, עלולים להכיל חומר רעיל בשם סולנין, במיוחד אם הם מתחילים להירקב.

- כאשר הקליפה קשה במיוחד: ישנם ירקות ופירות, כמו אבטיח או קישוא מסוים, שקליפתם קשה במיוחד ולא נוחה לאכילה.

 מתי לא לקלף?

- מוצרים אורגניים: אם הפירות והירקות נרכשו מחקלאות אורגנית, יש הרבה פחות סיכון לחשיפה לחומרי הדברה, ולכן אין סיבה אמיתית לקלף.

- פירות וירקות רכים: קליפות של תפוחים, אגסים, מלפפונים, או גזרים, כאשר נשטפים היטב, הם מקור חשוב לסיבים וחומרים חיוניים, ולכן כדאי להימנע מקילופם.

לסיכום – מה עדיף?

האמת? זה תלוי. אם אתם מקפידים לשטוף את הפירות והירקות שלכם או קונים אורגני, כנראה שלא כדאי לקלף, כי הקליפה רק מוסיפה לבריאות. אבל אם יש לכם חששות מחומרי הדברה או שמדובר במשהו שקשה לעיכול – קילוף עדיף.

בקיצור, אין תשובה נחרצת, רק כללים פשוטים: אם זה נקי או אורגני – תאכלו עם הקליפה ותיהנו מכל היתרונות. אם לא – קחו קולפן ואל תרגישו רע עם זה.

העסקה המשתלמת בעולם: חותמים על שותפות מלאה בעלת תוקף הלכתי בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן שליט"א. מיליוני זכויות בקליק אחד. לחתימה לחצו כאן
תגיות:תזונהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה