חדשות בארץ

צה"ל חשף: החטופים שנרצחו שהו בעומק 20 מטרים, במנהרה ברוחב מטר וללא חלונות

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר הצהרה לתקשורת והתיר, בהסכמת המשפחות, לפרסם את הסרטון שצולם במנהרה ממנה חולצו גופות חטופים. המטרה: "שכל העולם יראה"

הגרי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)הגרי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אא

במנהרה ברפיח, שאורכה כ-120 מטרים, בעומק 20 מטרים מתחת לאדמה וברוחב של כמטר. שם נמצאו גופותיהם של ששת החטופים: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרסוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב. הי"ד, שנרצחו בידי מחבלי החמאס כיממה לפני שצה"ל איתר את המקום.

הערב (שלישי) התיר צה"ל, בהסכמת משפחות החטופים, לפרסם את התיעוד שצולם לאחר חילוץ הגופות, ובו ממצאים המעידים על התנאים הקשים בהם הוחזקו החטופים הישראליים.

בסרטון ניתן לראות את החושך במנהרה, בה אין פתחי אוורור או חלונות. המנהרה התגלתה מתחת לחדר ילדים בבית ברפיח, כ-700 מטרים מהמקום ממנו חולץ פרחאן אל-קאדי. הירידה אליה הייתה באמצעות ארבע סולמות עד לעומק של כעשרים מטורים. במנהרה לא ניתן היה לעמוד זקוף.

בתוכה נמצאו בקבוקים לעשיית צרכים, שכן אין בה שירותים או מקלחת. נמצאו מזרונים ישנים, מברשת שנלקחה כדי להפיק ממנה DNA, תחמושת וכן קליעים, ככל הנראה מהירי שירו המחבלים בששת החטופים. סימני דם התגלו במספר מקומות ועל פי בדיקת הזירה נראה כי החטופים נאבקו במחבלים. במקום לא נמצא מזון, להוציא חטיפי אנרגיה.

בסרטון ניתן לראות את הגרי יורד למנהרה הנמוכה, מתקשה לעמוד בתוכה, ומסביר כי זו מנהרת מעבר, שאי אפשר לעמוד בה. הגרי מדגיש כי גם תנאי הלחות שם קשים.

כזכור, בשבוע שעבר הותר לפרסום כי החטופים שנרצחו, ושרדו כמעט 11 חודשים בשבי, הוחזקו במנהרה בתנאים לא-אנושיים, תוך שהורעבו וחיו בהיעדר היגיינה בסיסית. לחטופים היה מעט מאוד אוכל בשבי, והם ירדו משמעותית במשקל. גופתה של עדן ירושלמי אותרה כשהיא שוקלת 36 ק"ג בלבד.

במסיבת העיתונאים הערב ציין הגרי כי הסרטון הופץ גם באנגלית, "כדי שכל העולם יראה את הרוע של חמאס וידע כיצד הוא נוהג באכזריות בחטופים". הגרי ציין כי חטופים נוספים מוחזקים לפי ההערכות בתנאים הקשים הללו. "דנים עם הדרג המדיני איך לשמור עליהם בחיים", אמר.

יו״ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער, הגיב לסרטון: "הסרטון הופך הקרביים ממנהרות הרצח של חמאס - מזעזע. אנחנו מחוייבים להמשיך במאמצים להשבת החטופים כולם ובמערכה להכרעת חמאס, שחטף אותם, החזיק בהם בתנאים לא אנושיים ורצח אותם באכזריות. מערכה זאת יש לנהל על בסיס הכרת המציאות ולא על יסוד משאלות לב. בוושינגטון שמעתי אך אתמול מפי בכירים יודעי דבר במימשל האמריקני שחמאס לא מעוניין בעסקת חטופים. אנחנו לא קרובים לעסקה כזאת. המחשבה שאם ישראל רק תעשה עוד ויתור כזה או אחר ואז הענין ייפתר - פשוט אינה נכונה. טעות חמורה לקרוע את העם על משהו שלא קיים!".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר: "הסרטון המזעזע שהוצג הערב וגם שלשום בישיבת הקבינט ממחיש שוב, כי עם ארגון הטרור חמאס מדברים רק דרך כוונות ולא דרך משא ומתן. כך אמרתי גם לחבריי השרים ורה"מ בישיבת הקבינט". 

"חמאס החזיק את חטופינו בתת תנאים, ורצח אותם בדם קר. התגובה לכך צריכה להיות ברורה: הפסקת הסיוע ההומניטרי ומשאיות הדלק שמגיעות לחמאס ומאפשרות לו להמשיך להתקיים, תוך הגברת הלחץ הצבאי באופן רחב היקף, כך שחמאס ירד על הברכיים ויתחנן להשיב  את החטופים בעצמו".

השר יצחק גולדקנופף: "התיעוד המטלטל של המנהרה בה נרצחו ששת הקדושים, מרתיח ומקומם. קול דמי אחינו זועק אלינו מן האדמה. נתמוך בכל עסקה שתובא לממשלה".

 

תגיות:חטופים בעזהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה