לומדים מוסר

לשמור מקום באוטובוס – לגיטימי או לא?

את המקום הזה לדודי", הסביר ידידיה, "הוא אמור לעלות לאוטובוס בעוד שתי תחנות". האם צודק ידידיה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור המקרה

ידידיה עלה לאוטובוס, ומבטו נעצר על אחד הספסלים, שנותר בינתיים ריק. הוא מיהר לכיוונו, לפני שמישהו אחר יתפוס את המקומות, והתיישב באנחת רווחה על המושב החיצוני. על המושב הפנימי הניח את תיקו, כדי להיות בטוח שאף אחד מהנוסעים לא יתפוס את המקום ההוא. בעוד שתי תחנות יעלה דודו לאוטובוס, ישב לידו במקום ששמר לו, ויחד ייסעו לחתונת קרוביהם המשותפים. בינתיים המשיך האוטובוס להתמלא. חלק מהאנשים נשארו לעמוד, כיוון שלא מצאו מקום פנוי לשבת. נסיעה לא קצרה עומדת לפניהם, אך הם העדיפו לעמוד מאשר לחכות לאוטובוס הבא, שמי יודע מתי יגיע. אדם אחד פנה לידידיה וביקש באדיבות: "אפשר להיכנס?". "אני שומר את המקום הזה לדודי", הסביר ידידיה, "הוא אמור לעלות לאוטובוס בעוד שתי תחנות". הוא היה בטוח כי הדבר שהוא עשה - מובן ומוצדק, והאיש שמולו יקבל זאת בהבנה. להפתעתו, ענה לו האיש: "אין דבר כזה! מי שעולה קודם - תופס קודם!". הוא נתן לאיש העומד לידו להיכנס למושב הריק, וקולות הוויכוח נדמו. בינתיים עלה דודו לאוטובוס. הדוד היה מבוגר מעט, וידידיה נעמד ופינה לו את מקומו. ידידיה הרגיש ממורמר, הוא היה בטוח כי נעשה לו עוול. האם צודק ידידיה?

 

תשובה

מבחינה הלכתית, פסק הגאון הרב יצחק זילברשטיין שליט"א כי אין משמעות הלכתית לשמירת תור, ואין זה קניין, אלא עניין נימוסי בבחינת "צדק צדק תרדוף". מבחינה מוסרית, אין זה ראוי לשמור תור לאדם שלא נמצא באוטובוס, משום שחסד זה בא על חשבון אחרים, שגם הם שילמו. כך גם כדאי להקפיד על כך שהראשון שהגיע לתחנה הוא זה שיעלה ראשון לאוטובוס (במקרה שכמות האנשים גדולה וברור שלא לכולם יהיה מקום לשבת). פעמים רבות אנשים "נדחפים" לאוטובוס ותופסים את המקומות ראשונים, על חשבון אלו שהגיעו לתחנה לפניהם. כדאי לנהוג במידות טובות ולתת למי שעמד בתור קודם להיכנס ראשון. מובן שיש לתת למבוגרים יותר לשבת לפני הצעירים.

ראיתי פעם כי בכניסה לאחד ממוסדות העירייה, חיכו אנשים רבים לפתיחתו. תריס גדול סגור הוצב בפתח המוסד. כאשר הגיעה שעת הפתיחה, הורם התריס והאנשים החלו להיכנס. מי שידע מראש כי ישנו פתח נוסף למקום בצד שמאל, זכה להיכנס ראשון. נוצר מצב שבו היו אנשים שחיכו בתור כעשרים דקות לפני כולם, אך נכנסו וקיבלו שירות מאוחר יותר.

 

תרגיל שבועי למשפחה

הבה ננסה להתנהג בדרך ארץ לזולת. תנו דוגמאות לכך.

מתוך הספר "חובת האדם בעולמו - סוגיות במוסר ובמידות לכל המשפחה". לרכישת ספרי הסדרה היכנסו להידברות שופס או חייגו 073-222-1250

תגיות:מוסרדילמה מוסרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה