לומדים מוסר

לא ראויים? בכל זאת קיבלתם: החסד האלוקי שיאיר את חייכם באור חדש

גילוי מפתיע משער הביטחון של רבנו בחיי: הכרת הטוב שהאלוקים מעניק לנו ללא צורך או תמורה – מפתח לחיים של ביטחון ושמחה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמר זה, חלק מרצף מאמרים המבארים את "שער הביטחון" בספר חובות הלבבות של רבנו בחיי, נעמיק בהבנת העובדה השישית שמונה רבנו בחיי בפרק ג'. העובדה השישית עוסקת בהכרה בטובות העצומות שעשה אלוקים עם האדם, נדיבות וחסדים שניתנים לאדם מבלי שיהיה ראוי להם או שיהיה להם צורך כלשהו כלפי האלוקים. בהסתמך על דבריו של דוד המלך בתהילים, רבנו בחיי מדגיש כי על האדם לדעת ולהכיר את השפע הרב שניתן לו כמתנה אלוהית, מתנה שאין לה אח ורע ואין לה תחליף.

כה דבריו של רבנו בחיי:

"והשישי, שידע רוב טוב האלוקים על האדם, ומה שהתחיל אותו בו מרוב החסד והטובה, מבלי שיהיה ראוי אצלו לכך, ולא לצורך שיהיה אליו, אך נדבה וטובה וחסד, כאשר בארנו בשער הבחינה מן הספר הזה.

וכמו שאמר דוד עליו השלום (שם מ) 'רבות עשית אתה ה' אלוקי נפלאותיך ומחשבותיך אלינו אין ערוך אליך אגידה ואדברה עצמו מספר'".

 

ביאור "לב טוב":

התנאי השישי הוא שידע ויכיר האדם את הטוב הרב שהאלוקים מיטיב לאדם, ושהאלוקים התחיל להיטיב לאדם בהרבה חסדים וטובות, לא מפני שהיה ראוי לכך, ולא מפני שהיה לה' צורך בזה, אלא בתור נדבה וטובה וחסד, כמו שביארנו לעיל בשער הבחינה, וכמו שאמר דוד המלך: "רבות עשית אתה ה' אלוקי נפלאותיך ומחשבותיך אלינו אין ערוך אליך אגידה ואדברה עצמו מספר".

ביאור הפסוק על פי רש"י ומצודת דוד:

"רבות עשית" – נפלאות רבות עשית לנו .

"אתה ה' אלוקי נפלאותיך ומחשבותיך אלינו" – הם בשבילינו

"אין ערוך אליך" – אין לדמות לך כל גואל ומושיע.

"אגידה ואדברה" – אם ארצה להגיד את נפלאותיך לא אוכל, כי "עצמו מספר".

ההכרה בטוב האלוקי וההבנה שהשפע והחסד ניתנים לאדם מתוך נדיבות אינסופית של הקב"ה, הם יסודות חשובים בבניית הביטחון בה'. כמו שדוד המלך מתאר בפסוקיו, אין די מילים לתאר את גדלותם ונפלאותיהם של חסדי ה' על בני האדם. מסר זה, יחד עם שאר העובדות שמונה רבנו בחיי ב"שער הביטחון", מנחה את האדם לבנות את אמונתו על הכרה עמוקה בטובו של הבורא, ומתוך כך לחיות בתחושת ביטחון ושלווה פנימית, כשהוא יודע שכל מה שקורה לו נובע מחסדו של ה'.

תגיות:רבנו בחייחובות הלבבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה