לומדים מוסר

לא תאמינו כמה קל להפוך לאדם חדש – גלה את הסוד של רבנו יונה!

כוח התשובה עצום: ברגע אחד של קבלה והקשבה לחכמים, האדם יכול להפוך לאיש חדש, לצאת מאפלה לאור ולהשיג תיקון שלם לנפשו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"כאשר ישמע מוסר החכמים והמוכיחים יקשיב וישמע וייכנע ויחזור בתשובה. ויקבל בליבו כל דברי התוכחות ושלא יגרע דבר מדבריהם. והנה האיש הזה ברגע קטן יצא מאפלה לאור גדול. כי עת אשר יאזין ויסכית ולבבו יבין ושב ויקבל ביום שמעו דברי המוכיח. וקיים עליו להיותו עושה ככל אשר יורוהו תופשי התורה מן היום ההוא ומעלה להיזהר כאשר יזהירוהו יודעי בינה לעתים - עלתה בידו התשובה ונהפך לאיש אחר. ומעת אשר קבל כזאת במחשבתו וגמר עליו ככה בלבבו קנה לנפשו זכות ושכר על כל המצוות והמוסרים ואשרי כי צדק נפשו בשעה קלה".

מקור: רבנו יונה מגירונדי, שערי תשובה.

 

משמעות הציטוט

דברים אלו עוסקים בכוח התשובה ובגדולתה של החלטה לצעוד בדרך הנכונה. כאשר אדם מחליט לקבל על עצמו את רצון ה' - "הנה האיש הזה ברגע קטן יצא מאפלה לאור גדול".

כאשר אדם מקבל על עצמו לעשות ככל אשר יורוהו "תופסי התורה" מהיום ההוא והלאה – כבר "עלתה התשובה בידו ונהפך לאיש אחר".

דברים אלו מעודדים מאוד, במיוחד כשהם נאמרים על ידי רבנו יונה, אחד מגדולי הראשונים. משמעותם ברורה: אדם יכול להפוך בן רגע לאיש אחר, ולצאת ברגע קטן מאפילה לאור גדול. מתי? ברגע שיקבל על עצמו לצעוד בדרך הישר ולשמוע בקול החכמים.

סיפור נפלא בנושא: כאשר נפטר אביו של רבי ברוך בער מקמניץ, בנו רבי ברוך בער האשים את עצמו כי לא טיפל באביו כראוי, וכי אם היה מטפל בו די הצורך – עשוי היה להאריך ימיו.

רבי ברוך בער הצטער על כך מאוד, עד כי חלה וסכנה נשקפה לחייו. באחד הימים הגיע לאסיפת רבנים, בה השתתף גם החפץ חיים.

הסתגר החפץ חיים עם רבי ברוך בער באחד החדרים הצדדיים, ופתח עימו בשיחה על נושא התשובה כשידו אוחזת בידיו של רבי ברוך בער, וחזר עמו פעמים רבות שכח התשובה - לא די שהעוון נמחק כליל, אלא כל מהותו של האדם נהפכת לאיש אחר, עד שהחל רבי ברוך בער לומר מרוב שמחה: 'ברוך בער חדש, ברוך בער חדש'.

כל ימיו הכיר רבי ברוך בער טובה לחפץ חיים, באמרו: "החפץ חיים ממש החיה אותי".

 

כמה מילים על המחבר

רבנו יונה מגירונדי, המכונה גם רבנו יונה החסיד (1210 – כ"ח בחשוון 1263), נפטר לפני 761 שנה. היה מגדולי הראשונים בספרד. חיבר ספרים חשובים בתחום התלמוד, ההלכה והמוסר. לדורות נתפרסם כבעל המוסר הגדול, ובזמנו כיהן כראש ישיבה גדולה – בברצלונה ובטולדו – שבה העמיד תלמידים הרבה שהמשיכו את דרכו.

עיקר פרסומו של רבינו יונה קשור בתורת המוסר שלו בספרו "שערי תשובה". רבנו יונה חיבר פירושים נוספים הקשורים למוסר, בפירושו לספר משלי ולמסכת אבות. עניינם של ביאורים אלו הוא ניתוח פסיכולוגי של נפש האדם ומהותה, ומגמתם להורות לאדם כיצד לנצל את כוחות נפשו כהלכה וכיצד להשליט את הכוחות החיוביים על הכוחות השליליים. כן חיבר רבנו יונה פרשנות לתלמוד.

תגיות:שערי תשובהרבנו יונה מגירונדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה