חדשות בארץ

"מוטב מאוחר מאשר לעולם לא": הולנד מחזירה יצירות אמנות שגזלה ליהודים בשואה

3,000 חפצי אמנות, כולל יצירות נדירות שנשמרות במחסנים ובכספות מאז תום המלחמה, וחלקן מוצגות במוזיאונים, יושבו לבעליהם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחר מאבק ממושך של מדינת ישראל והקהילה היהודית, ממשלת הולנד החלה בתהליך השבתם של אלפי יצירות אמנות שנלקחו בכוח מיהודים במהלך מלחמת העולם השנייה. מדובר בכ-3,000 חפצי אמנות, כולל יצירות נדירות שנשמרות במחסנים ובכספות מאז תום המלחמה, וחלקן מוצגות במוזיאונים.

בשבוע שעבר נערך כנס מיוחד בראשות שר התרבות ההולנדי, אפו ברוינס, שנועד לעסוק בשאלות מורכבות סביב השבת היצירות. הכנס עסק באתגרים כגון זיהוי הבעלים החוקיים של היצירות, התמודדות עם חסמים משפטיים כמו התיישנות וחיסיון, ובחינת דרכי הטיפול ביצירות שבעליהן נרצחו, ואין להם יורשים שיכולים לתבוע אותן.

בין המשתתפים בכנס היו שגריר ישראל בהולנד, מודי אפרים, ושליח משרד החוץ להשבת רכוש יהודי, יוסי לוי. לוי שיבח את ממשלת הולנד על שיתוף הפעולה עם הקהילה היהודית, בראשות חנן הרצברגר, אברהם רות ואחרים, והדגיש כי ההשבה היא לא רק פעולה סמלית, אלא צדק היסטורי. "מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. המפגש הזה מהווה דוגמה למדינות אירופיות אחרות שעדיין לא נקטו בצעד זה," אמר לוי.

ההחלטה להחזיר את היצירות התקבלה כבר לפני מספר שנים, בעקבות לחץ ממדינת ישראל, הקהילה היהודית וארגונים בינלאומיים יהודיים, אך רק כעת מתחיל שלב היישום. שגריר ישראל בהולנד ציין כי זהו רגע משמעותי לאחר שנים רבות של מאבק על גורל האמנות היהודית הגדולה, ושיתוף הפעולה עם ממשלת הולנד ועם הקהילה היהודית הוא צעד חשוב בדרך להשלמת ההשבה.

תגיות:הולנדיצירות אמנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה