חודש אלול 2024

אֵל רַחוּם שְׁמָךְ: למה חייבים להכיר את הפיוט הזה לפני יום כיפור?

הפיוט "אל רחום שמך" מדגיש את החסד והרחמים של האל ומבטא את תחינת העם לכפרה ולרחמים. בואו נכיר את הפיוט מקרוב

אא

פיוטי הסליחות הם ביטוי עז של תחנונים ובקשת כפרה, והם מהווים חלק מרכזי מהתפילות בימים הנוראים ובעשרת ימי תשובה. הפיוט "אל רחום שמך" תופס מקום חשוב בתפילות אלו, בהיותו משלב תיאורים מרגשים של שמות האל והתחינות לרחמים על עמו. הפיוט נאמר בקהילות רבות ומשמש ככלי לחיזוק הקשר בין האדם לבוראו, תוך הדגשת החסד והרחמים שמיוחסים לו.

 

אֵל רַחוּם שְׁמָךְ. אֵל חַנּוּן שְׁמָךְ. רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל אַדִּיר שְׁמָךְ. אֵל בָּרוּךְ שְׁמָךְ. אֵל גָּדוֹל שְׁמָךְ. אֵל דָּגוּל שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל הָדוּר שְׁמָךְ. אֵל וָתִיק שְׁמָךְ. אֵל זַכָּאי שְׁמָךְ. אֵל חוֹנֵן שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל טָהוֹר שְׁמָךְ. אֵל יָחִיד שְׁמָךְ. אֵל כַּבִּיר שְׁמָךְ. אֵל לָעַד שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל מֶלֶךְ שְׁמָךְ. אֵל נוֹרָא שְׁמָךְ. אֵל סוֹמֵךְ שְׁמָךְ. אֵל עוֹזֵר שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל פּוֹדֶה שְׁמָךְ. אֵל צַדִּיק שְׁמָךְ. אֵל קָדוֹשׁ שְׁמָךְ. אֵל רַחְמָן שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

אֵל שַׁדַּי שְׁמָךְ. אֵל שׁוֹמֵר שְׁמָךְ. אֵל תּוֹמֵךְ שְׁמָךְ. אֵל תָּמִים שְׁמָךְ: רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ. רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ:

 

זהות המחבר ומועד חיבור הפיוט

זהות מחבר הפיוט "אל רחום שמך" נותרה בגדר תעלומה, כמו פיוטים רבים אחרים מתקופת ימי הביניים. אף על פי שאין תיעוד היסטורי מדויק לגבי מועד חיבורו, נראה כי הפיוט חובר בתקופה זו והשתלב במסורת התפילה בקהילות ישראל. הפיוט משקף את הסגנון הפיוטי האופייני לאותה תקופה, שבה שמות האל מודגשים במיוחד ומבטאים את מידותיו.

 

מקומו בסידור התפילה

פיוט "אל רחום שמך" נאמר כחלק מאמירת הסליחות בקהילות רבות. בקהילות יהודי ספרד נהוג לומר פיוט זה בעשרת ימי תשובה, בעוד שבקהילות יהודי אשכנז נוהגים לאומרו בסופה של כל מערכת סליחות בנוסח טיפה שונה.

אצל עדות המזרח נוהגים לשיר פיוט זה לאחר "אדון הסליחות", ובגרסה מקוצרת גם בסוף הסליחות של האשכנזים.

 

תוכן הפיוט

תחינה לשם ה'

הפיוט "אל רחום שמך" מתאר באופן מקבילי ורפטיטיבי את שמותיו של האל, הנושאים עימם משמעויות עמוקות של רחמים, חסד וצדק. כל פסוק בפיוט נפתח במילה "אֵל" ואחריה אחד מכינויי האל, המביעים את מידותיו הרחמניות ואת הכוח המופלא שלו. הבקשה המרכזית בפיוט היא שהאל, הנושא את השמות הללו, יחמול על עמו ויביט בעוניו.

בקשה לרחמים וכפרה

בכל פסוק מופיעה בקשה לרחמים על העם ולכפרה על חטאיו. תחינות אלו מתבססות על הרעיון המובא בספר יחזקאל, שבו האל מבטיח לפעול למען שם קדשו, ולאו דווקא למען העם, מתוך הבנה שהעם מחולל את שמו בקרב הגויים. הבקשה בפיוט היא שהאל יראה בעוניו של עמו, וירחם עליו למען שמו הגדול.

”לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם. וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה'... וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם” (יחזקאל, ל"ו, כ"ב–כ"ד).

 

מבנה הפיוט מבחינה אומנותית ספרותית

אקרוסטיכון אלפביתי

אחד המאפיינים המרתקים של הפיוט הוא השימוש באקרוסטיכון אלפביתי. האותיות הראשונות של כל כינוי לאל בפיוט יוצרות רצף אלפביתי, המתחיל באות א' ונמשך לאורך כל הפיוט. מבנה זה אינו רק יופי צורני, אלא גם נושא בחובו משמעות סמלית של שלמות וסדר, המהדהדים את הרעיון שאלוהים הוא המקור לכל סדר ויצירה.

חזרתיות

כל משפט המורכב משלוש מילים מתחיל במילה "אֵל", לאחר מכן אחד מכינויי האל ולבסוף המילה "שְׁמָךְ".

אחרי כל ארבעה כינויים בפיוט, ישנה בקשה חוזרת להפנות את רחמיו של ה' ואת שאר תכונותיו החיוביות כלפי עמו ושאר האומות. הפזמון החוזר, "רְאֵה בָּעֳנִי עַמָּךְ, רַחֵם עַל עוֹלָמָךְ," נאמר על ידי הקהל לאחר שהחזן שר כל בית המורכב מארבעה תארים.

החזרתיות במבנה הפיוט, עם המילה "שְׁמָךְ" בסיומו של כל פסוק, יוצרת קצב מוזיקלי ורצף רגשי שמכניס את המתפלל לתחושת תחנון אינטנסיבית. כל פעם שחוזר הכינוי "שְׁמָךְ", הוא משמש כמעין תזכורת למתפלל על כוחו וחשיבותו של שם האל בכל פסוק ובקשה.

עקרון התקבולת המשלימה

המשפטים בפיוט בנויים באופן שמשלים את המשמעות והתחושה של כל בית, כשכל פסוק מסתיים במילה "שְׁמָךָ". התקבולת המשלימה מדגישה את הכוח והחשיבות של שם האל, כשהשמות השונים שלו נושאים תפקידים והבטחות שונות. חתימת הפיוט משמשת גם כפתיחה לפיוט הבא בסדר התפילה: "עשה למען שמך, עשה למען אמתך", וכך נוצר רצף תחינתי שבו שם האל הוא המרכז.

הדגשת מידות האל

הפיוט מציג שלל תארים וכינויים לאל, המשקפים את מידותיו ואת אופי התפילה. השימוש במילים כמו "רחום", "חנון", "גדול", "צדיק", ו"קָדוֹשׁ" מדגישים את רחמיו האינסופיים של האל כלפי עמו. המאמינים מתמקדים במידות אלו בעת אמירת הפיוט, ובכך מעמיקים את הקשר האישי והרגשי שלהם עם האל במהלך התפילה.

 

הפיוט "אל רחום שמך" הוא יצירה ספרותית ופואטית עמוקה, המשלבת תוכן תאולוגי עשיר עם מבנה אומנותי מוקפד. הפיוט מצליח לשלב בין תחינות עמוקות לרחמים וסליחה לבין הדגשת כוחו ושמותיו של האל. בכך הוא מחזק את מעמדו בתפילות הסליחות, וממשיך ללוות את המתפללים לאורך הדורות כמרכיב מרכזי בתפילות הימים הנוראים.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:פיוטיםחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה