כתבות מגזין

"אני נלחם למען התורה ומשלם על כך מחירים מאוד כבדים, אבל ממש לא מתכוון להפסיק"

אליה רוסיליו נולד למשפחה בה הוריו היו נרקומנים וחלק מאחיו ריצו תקופות מאסר ממושכות, אך כנגד כל הסיכויים פיתח קריירה מוזיקלית מרשימה ובשנים האחרונות אף בחר בחיי תורה ומצוות

אליה רוסיליואליה רוסיליו
אא

סיפור חייו של אליה רוסיליו, 30, מוזיקאי המתגורר בבני עטרות, מסעיר ומפתיע. פעמים רבות יכלו חייו לקבל תפניות שליליות, שלא לומר הרסניות, אך בזכות סייעתא דשמיא גדולה והשתדלות מופלאה מצדו הצליח להגיע להישגים מרשימים, ואף להתקרב, לאט אבל בטוח, לחיי תורה ומצוות.

"נולדתי בחיפה למשפחה חילונית, ושני הוריי היו נרקומנים", הוא מטיל את הפצצה מיד בתחילת שיחתנו. "אני ילד יחיד משותף להוריי ויש לי ארבעה אחים למחצה, שניים מאמא ושניים מאבא. שניים מהם מקיימים חיים נורמטיביים, ושניים ישבו שנים ארוכות בכלא על עבירות לא פשוטות.

"הזיכרונות שאני סוחב מילדותי אינם פשוטים. אני זוכר למשל מקרה שבו אחי הגדול קפץ על אבא שלי עם סכין ביד, אני זוכר המון סמים בבית, ועוד חוויות מאוד לא פשוטות. בשנים האחרונות שאלתי את אמא שלי לגבי כמה זיכרונות שיש לי, והיא אישרה שהם מדויקים. אבא שלי נפטר לפני עשר שנים, אז אותו אני כבר לא יכול לשאול.

"לצד זאת גם חוויתי בתור ילד דברים מיוחדים לטובה בבית, כמו למשל שביום הולדת חמש חזרתי הביתה וחיכו לי בחדר המון הפתעות. כבר אז הבנתי שזה משהו לא רגיל, שאף אחד מהחברים שלי לא מקבל כמות כזו של מתנות. שנים אחר כך, כשהבנתי שלהורים שלי לא היה כסף לקנות כל כך הרבה מתנות, שאלתי את אחי מה הסיפור שקרה שם, והוא אמר לי שהכל היה גנוב. יחד עם זאת, בעולם שבו גדלתי הטוב והרע היו מעורבבים חזק. מעשרות למשל זה משהו שאני לא מוותר עליו, לא משנה מה. ירשתי את זה מאבא שלי, את ענייני המעשרות והצדקה. כמה שלא היה לו, תמיד הוא היה נותן".

בתור ילד ואחר כך נער, אתה זוכר שרצית לבחור לעצמך מסלול חיים אחר מזה שנקלעת אליו?

"כן, זו בהחלט מחשבה שהלכה איתי לא פעם. בגיל חמש וחצי עברתי עם אבא שלי להוסטל בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן עברתי לגור אצל אחות של אבא שלי, יפה, ובעלה יוסי. האנשים האלה הם מלאכים עלי אדמות. הם גידלו אותי במשך 21 שנים, ואין גבול לכמה שאני חייב להם. זה לא שהכל נהיה ורוד אחרי שעברתי לגור אצלם. כידוע ילדים יכולים להיות מאוד אכזריים, ואכן ממש צחקו עליי שאני מאומץ וכו',  אמרו לי דברים כמו 'לי יש אמא ולך אין', והרבה פעמים ממש התפרקתי מבכי".

בתוך כל זאת, מתי ואיך התחיל אצלך החיבור לעולם המוזיקה?

"מגיל צעיר ראיתי תוכניות ריאליטי מוזיקליות, והתאהבתי בעולם המוזיקה ממבט ראשון. התחלתי לכתוב שירים בכיתה ד', וכשהראיתי אותם לאנשים הם לא האמינו שמדובר בשירים שאני כתבתי. כשהייתי בן 15 ראיתי מישהו מנגן על גיטרה והתלהבתי מזה, אז דודים שלי קנו לי גיטרה וחבר'ה שעשו שנת שירות אצלנו בשכונה לימדו אותי לנגן. זמן קצר לאחר מכן התחלתי ללמוד במגמת מוזיקה, ושם המשכתי לכתוב שירים והתחלתי להלחין.

"אחרי התיכון התגייסתי לחיל האוויר, ותוך כדי השירות עבדתי והתנדבתי. בתקופה הזו גם קיבלתי את פרס ראשון לציון על התנדבות חברתית. במקביל לכך, בזמן השירות הצבאי התחלתי לקיים הופעות קטנות עם החומרים שלי. בתקופה ההיא גם הייתי בקשר עם סתיו שמש, יוצרת מצליחה בתחום הפזמונאות, וגם יצרנו יחד. אייל גולן כבר הכיר אותה אז, ושלחתי לו שיר והוא לקח אותו. אמרתי לו שזה שיר של סתיו, אבל אני כתבתי את המילים והיא את הלחן".

אליה רוסיליו (צילום: אור דנון)אליה רוסיליו (צילום: אור דנון)

"ההצלחה הכניסה ציפייה ואחריות גדולה"

הקריירה של רוסיליו ככותב ומלחין שירים התחילה לצבור תאוצה, אך שיר אחד שכתב והלחין עם סתיו בגר הקפיץ אותה כמה דרגות קדימה. "בשלב מסוים הכרתי את סתיו בגר, וישר קלטתי שהוא מפיק מוכשר ומיוחד. היה לי ברור שאנחנו צריכים לעבוד יחד, אבל ניסינו לקבוע כמה פעמים וזה לא הלך. בתקופה ההיא עבדתי כמלצר במסעדה בתל אביב. יום אחד אנשים יצאו מהמסעדה בלי לשלם, והמנהל החליט לפטר אותי. כשיצאתי משם התקשרתי לסתיו והצעתי לו שניפגש, והפעם זה סוף סוף הסתדר. התחלנו לעבוד, ואחרי 40 דקות השיר 'שני משוגעים', שלימים נמסר לעומר אדם, כבר היה גמור מבחינת המילים והלחן".

כששיר שכתבת מתפוצץ באופן הזה, זה בטח מביא המון תשומת לב לתגלית החדשה של התעשייה.

"כן, השיר הזה באמת עשה המון רעש והפנה אליי אור זרקורים ככותב ומלחין. הרבה אמנים גדולים מחפשים כל הזמן שירים טובים, ואם אתה יודע לייצר כאלה אתה מקבל המון תשומת לב. עד היום כתבתי להמון אמנים מוכרים, ביניהם רן דנקר, עומר אדם, שירי מימון, מירי מסיקה, אייל גולן, דודו אהרון, נסרין, רמי קליינשטיין, לירן דנינו, רותם כהן, הראל סקעת, ללהקות צבאיות ועוד, אבל הרבה פעמים עדיין מבקשים ממני להביא עוד 'שני משוגעים', מרוב שזה היה להיט ענק. העניין הוא שזה בכלל לא פשוט, וגם שהשיר הזה הוא לא כל כך בסגנון השירים שאני בדרך כלל כותב. ההצלחה של השיר הזה הייתה משמחת, אבל גם הכניסה לחיי ציפייה ואחריות גדולה.  

"אחרי 'שני משוגעים' המשכתי לכתוב ולהלחין, אבל באיזשהו שלב השתעממתי כי אמני המיינסטרים ביקשו דברים שלא כל כך התחברתי אליהם, והם לא התחברו לדברים שאני כתבתי. הרבה אמנים מעדיפים לא לשיר על דברים שמעניינים אותי, כמו המצב החברתי במדינה, המצב הפוליטי, דברים שקשורים לאחדות עם ישראל, דברים רוחניים. לכן, בשלב מסוים החלטתי לשיר את השירים שלי, או להוציא פרויקט שבמסגרתו זמרים ישירו את השירים שלי, וברוך ה' היום יוצא האלבום הראשון שלי, שנקרא 'ואז הגיעה השבת'. האלבום הופק בכישרון רב על ידי רמי אוסרווסר, והוא מוקדש לעילוי נשמתה של דנית כהן הי"ד בת חנה, שנרצחה בבסיס אורים בעת מילוי תפקידה. חלק מהשירים באלבום אני שר בעצמי, וחלק זמרים אחרים. וכן, זה מאוד מרגש".

 

"הקב"ה היה תמיד אצלי בלב"

בשנים האחרונות, לצד התקדמות מרשימה בקריירה, החל רוסיליו להתקרב לחיי תורה ומצוות ולהשקפות לאומיות, ובוחר לספר על כך באופן גלוי ומשוחרר. "באתי מבית מסורתי והיינו הולכים לבית הכנסת ועושים שולחן שבת, אבל לא אהבתי את זה. דודה שלי הייתה מכריחה אותי בעניין הזה, וזה גרם לי לא להתחבר לשבת. בשלב מסוים היא הסבירה לי שעשתה זאת בשביל שלא אסתובב ברחובות, אבל לילד שלוקח 40 מ"ג ריטלין ביום זה היה לא פשוט. אגב, היום השבת היא מקור של אושר גדול בשבילי. השבת היא זמן לעצמי, זמן של ניתוק מדברים ששואבים, זמן לקשר עם ה', שהוא הדבר החשוב ביותר. עשיתי תיקון גדול עם השבת, ואני רואה בכך ברכה גדולה.

"באופן טבעי, כשהגעתי לגיל שבו כבר אי אפשר להכריח, הפסקתי לעשות את הדברים האלה כמו ללכת לבית הכנסת וכו'. אבל יחד עם זאת, הקב"ה היה תמיד אצלי בלב, ותמיד הקפדתי על שמירת כשרות בסיסית. בשנה האחרונה, ובמיוחד מאז שמחת תורה כשהמחבלים של החמאס הרגו פה את האחים שלנו רק כי הם יהודים, החלטתי שאני רוצה לחיות כמו שיהודי צריך לחיות. לשים ציצית, כיפה, להתפלל וכיוצא בזה. אני משתדל לקיים את כל מה שאני לומד, ויש דברים שאני מחובר אליהם באופן מיוחד. למשל, ברכות לפני ואחרי האוכל זה משהו שאני מרגיש אליו חיבור גדול.

"העניין הזה קיבל דחיפה נוספת אחרי שראיתי את המערכון של 'ארץ נהדרת' עם הדפיקה בדלת של משפחה חרדית, שבא להראות שהחרדים לא מתים בצבא. הרגשתי שזה ממש מזכיר מערכונים אנטישמיים. יש לי דודים חרדים והם עשו צבא, וזה עשה לי חשק ללכת לצד השני. הרגשתי שאני צריך ללכת להילחם על התורה, על היהדות, ואני מנסה לעשות זאת ברשתות החברתיות למרות שאני משלם על זה מחיר. בגלל דברים שאני כותב אנשים מתרחקים ממני וחושבים שהשתגעתי, אבל זה לא יגרום לי להפסיק. עברתי אתגרים כלכליים מאוד לא פשוטים בגלל העניין הזה, ולמדתי ששום דבר לא מובן מאליו. גם לא האוכל שיש לי על השולחן".

בתור בעל תשובה טרי, מה נותן לך כוח להילחם את המלחמות הלא פשוטות הללו?

"למדתי הרבה היסטוריה, ואני יודע מה קורה כשהתורה נעלמת. מה קורה כשנלחמים בה. אני לא מכריח אף אחד לשמור מצוות, אבל מרגיש צורך להראות את היופי שיש בתורה. ובכלל, אני לא יכול לשתוק כלפי מה שעושים לחרדים. הייתי שנתיים שותף עסקי של אחד האנשים שמממנים את יאיר לפיד, ואני יודע בדיוק מה המטרה שלהם. זה אנשים שממש נלחמים נגד היהדות. אני רואה את זה מהצד, ומנסה לפתוח לאנשים את העיניים. להסביר בהיגיון מה החשיבות של המשכיות המורשת שלנו.

"והאמת היא שהרבה אנשים מנסים להסתיר דברים טובים וחשובים על התורה שלנו ועל רבנים. רוב האנשים למשל לא יודעים שרבי יהודה אלקלעי היה חוזה המדינה עוד לפני הרצל, ושתרומתו לעם ישראל היא פשוט אדירה. לפני הציונים החילונים היו אנשי תורה שהיו ציונים לא פחות. במחאות של השמאל אנשים אומרים 'אנחנו הקמנו את המדינה', אבל הם שוכחים שאנשים דתיים וחרדים היו פה עוד לפני שהחילונים באו לפה. אנשים שעסקו ביישוב הארץ, בגלל שזה רצון ה'. אנשים צדיקים ויראי שמיים שמתו ממחלות וחיו חיי עוני למען ארץ ישראל והקמת המדינה, אבל יש כאלה שמנסים להשכיח אותם.

"ותודה לאל, לצד אלה שנלחמים בי, אני גם מקבל תגובות מאוד מחזקות. בסטורי שלי צופים אנשים כמו עומר אדם, יעל שלביה ומירי מסיקה. אני יודע שהסטורי שלי משפיע על אנשים שיש להם המון השפעה, והרבה אנשים שרואים את הפעילות שלי ברשתות אומרים לי שיש לי אומץ להגיד דברים כאלה ולהם לא, למרות שהם היו מאוד רוצים. אני נלחם למען התורה ומשלם על כך מחירים מאוד כבדים, אבל ממש לא מתכוון להפסיק".

בעניין זה, אתה מרגיש שהתחזקותך בשמירת תורה ומצוות גם משפיעה על יצירתך כפזמונאי?

"ודאי, זה מאוד קשור. דברים שאני לומד וחי אותם בסופו של דבר מוצאים את דרכם בכל מיני אופנים לשירים שאני כותב – כי הם חלק ממני. לא תמיד זה יהיה באופן גלוי, ועדיין לא כתבתי שיר שאני ממש מדבר בו באופן ישיר עם אלוקים כי זה מרגיש לי מאוד אישי, אבל בכל זאת זה חודר בכל מיני צורות. אני מרגיש שאני עושה קידוש השם במוזיקה שלי ובדברים שאני כותב, וכבר באלבום הנוכחי רואים את זה, במיוחד בשירים שמדברים על חשיבות אחדות העם והמסורת".

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:התחזקותאליה רוסיליו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה