פרשת ניצבים-וילך

רמב"ן על פרשת ניצבים: פירוש קצר ומרתק שיביא את שולחן השבת שלכם לשיאים חדשים

ככה תהפכו את שולחן השבת לבלתי נשכח: פירוש קצר מהרמב"ן לפרשת השבוע עם חיזוקים ועצות לחוויית שבת מעצימה

אא

בפרשת ניצבים אנו נחשפים לאחד המסרים המרגשים ביותר של התורה – כוח התשובה והקרבה לה'. הרמב"ן, בפרשנותו לפסוקים, מגלה לנו שהמצווה המדוברת כאן היא מצוות התשובה. מדובר בהזדמנות התשובה הפתוחה בפני כל אדם, בכל עת ובכל מקום, אפילו כאשר הוא נמצא בקצה השמים או ביד עמים אחרים. הפסוקים מדגישים שהתשובה היא דבר קרוב וזמין – "בפיך ובלבבך לעשותו". באמצעות פירושו המרתק של הרמב"ן, תשדרגו את חוויית השבת ותגיעו לתחושת התעלות רוחנית בשולחן השבת שלכם.

בפרשת השבוע, פרשת ניצבים, מובאים הפסוקים:

"כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ". (דברים ל' י"א-ט"ו)

 

מבאר הרמב"ן:

"וטעם 'כי המצווה הזאת' על כל התורה כולה. והנכון כי על כל התורה יאמר (לעיל ח א) 'כל המצוה אשר אנכי מצווך היום', אבל 'המצווה הזאת' על התשובה הנזכרת כי 'והשבות אל לבבך' (בפסוק א) 'ושבת עד ה' אלהיך' (בפסוק ב) מצווה שיצווה אותנו לעשות כן, ונאמרה בלשון הבינוני לרמוז בהבטחה כי עתיד הדבר להיות כן.

"והטעם לאמר כי אם יהיה נדחך בקצה השמים ואתה ביד העמים תוכל לשוב אל ה' ולעשות ככל אשר אנכי מצווך היום, כי אין הדבר נפלא ורחוק ממך, אבל קרוב אליך מאד לעשותו בכל עת ובכל מקום, וזה טעם 'בפיך ובלבבך לעשותו' - שיתוודו את עוונם ואת עוון אבותם בפיהם וישובו בליבם אל ה' ויקבלו עליהם היום התורה לעשותה לדורות, כאשר הזכיר (לעיל פסוק ב) 'אתה ובניך בכל לבבך'".

 

הסבר דברי הרמב"ן:

הרמב"ן מסביר שבפסוק זה ובמילים ''כי המצווה הזאת'' מתייחסת התורה למצוות התשובה, ולא על כל מצוות התורה הכללית הרמוזה בפסוק אחר: ''כל המצווה אשר אנכי מצווך היום''.

הרמב"ן מדגיש כי יש כאן גם רמז להבטחה שהדבר אכן יקרה בעתיד, שכל אדם יוכל לשוב לה', וכדבריו: "מצווה שיצווה אותנו לעשות כן, ונאמרה בלשון הבינוני לרמוז בהבטחה כי עתיד הדבר להיות כן".

הוא ממשיך להסביר כי את מצוות התשובה ניתן לקיים גם כשאדם ביד העמים – גם אז הוא יכול לשוב אל ה' ולעשות את מצוותיו. הוא מדגיש כי מצוות התשובה זמינה תמיד: "אבל קרוב אליך מאד לעשותו בכל עת ובכל מקום".

בסיום דבריו מבאר הרמב"ן כיצד מקיימים את מצוות התשובה, כפי שנרמז במילים: "בפיך ובלבבך לעשותו". את מצוות התשובה מקיימים באופן הבא:שיתוודו את עוונם ואת עוון אבותם בפיהם, וישובו בליבם אל ה', ויקבלו עליהם היום התורה לעשותה לדורות".

כלומר:

1. על האדם להתוודות בפיו על חטאיו ועל חטאי אבותיו.

2. לשוב בלב שלם אל ה'.

3. לקבל על עצמו את קיום התורה – לעשותה לדורות.

הפרשה והפירוש של הרמב"ן מלמדים אותנו שהתשובה היא מצווה קרובה וזמינה לכל אחד, בכל מקום ובכל מצב. אפילו אם התרחקנו, תמיד נוכל לשוב לה' דרך הווידוי בלב ובפה. שבת היא הזמן המושלם להתחבר מחדש, לשוב בתשובה אמיתית ולהתחיל מחדש.

בשבת הקרובה, הקדישו זמן לדבר על משמעות התשובה עם בני המשפחה, ונסו ליישם את העקרונות של הרמב"ן על חזרה לה' בלב שלם ובפה. זו ההזדמנות שלכם להתחיל מסע רוחני מחודש לקראת השנה החדשה!

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:הרמב"ןפרשת ניצבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה