פרשת ניצבים-וילך

אור החיים הקדוש: דבר תורה קצר ומתוק על פרשת ניצבים

מחפשים דבר תורה לשולחן שבת? לפניכם פירוש קצר ומתוק לפרשת השבוע  - פרשת ניצבים, מתוך פירושו הנפלא של אור החיים הקדוש, הכולל עצות וחיזוקים בעבודת השם

אא

"וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה" (דברים ל', א').

פרשה זו עוסקת בקבלת התשובה של עם ישראל.

בפסוק זה עולה שאלה מעניינת: מדוע הכתוב מזכיר את הברכה והקללה כגורמים לחזרה בתשובה? למה חשוב לדעת את סיבת החזרה בתשובה?

אור החיים הקדוש מסביר:

המצב הראשון הוא כאשר עם ישראל חיים בטובה ובשפע, אך חוטאים לה'. אם הם שבים בתשובה עוד לפני שקיבלו עונש על חטאיהם, זוהי תשובה נעלה, משום שהיא נובעת מתוך הכרה בחטא ולא כתוצאה מייסורים. תשובה כזו מתקבלת על ידי הקב"ה ברצון.

וכאן הכתוב בא לחדד ולהוסיף יסוד נפלא:

לא רק במצב של שפע ושקט הקב"ה מקבל את תשובתם, אלא אפילו אם חטאו ושבו בתשובה בעקבות צרות וייסורים שהביאו עליהם (ולא מתוך הכרה בחטאם), כפי שנאמר "והשבות... בכל הגויים". כלומר, גם אם תשובתם מגיעה לאחר שנפוצו בין הגויים, הקב"ה מקבל את תשובתם.

מכאן נלמד כמה רב חסדו של ה' בקבלת התשובה של עם ישראל, בכל מצב.

"הברכה והקללה. פירוש לא מיבעיא (אין צריך לומר) בעוד הטובה עליהם, אם הרשיעו וחזרו בתשובה שיהיו מרוצים אל ה', אלא אפילו אחר שנמאסו בעיני ה' ושלח בם חרון אפו והדיחם מעל פניו, ולצד הצרה אשר תסובבם חוזרים בתשובה, כאומרו והשבות וגו' בכל הגוים, אף על פי כן ישיב ה' שבותם".

הרב יגאל כהן - מה ההבדל בין תשובה מיראה לתשובה מאהבה? צפו

 

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אור החיים הקדושפרשת ניצבים וילך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה