לומדים מוסר

מקיים מצוות? בלי הפרט הזה, אתה עלול לאבד את הכל

"יש להודיע לכל, כי כל איש הרוצה להביא נפשו לידי מידות הטובות – צריך לערב יראת שמים עם כל מידה ומידה. כי יראת השם היא קשר המחזקת כל המידות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"ואין שום מעשה נחשב בלתי היראה הטהורה. לכן יש להודיע לכל, כי כל איש הרוצה להביא נפשו לידי מידות הטובות – צריך לערב יראת שמים עם כל מידה ומידה. כי יראת השם היא קשר המחזקת כל המידות.

ודומה לחוט שהכניסוהו לתוך חורי המרגליות, וקשרו קשרים בתחתיתו להחזיק כל המרגליות; אין ספק כי בהינתק הקשר – יפלו כל המרגליות. כך היראה היא המחזקת כל המידות, ואם תתיר קשר היראה – יבדלו ממך כל המידות טובות.

וכשאין בידך מידות טובות – אין בידך תורה ומצוות, כי כל התורה תלויה בתיקון המידות. כי כל המידות טובות ורעות – החכם יכול לעשות הרעות לטובות, והכסיל יעשה מידות טובות לרעות.

ומי שהולך בחושך ואינו מתבונן בתיקון המידות, אפשר שיהא בו מידה המאבדת כל זכויותיו".

("אורחות צדיקים", הקדמה)

 

משמעות הציטוט

בקטע זה מתוך אורחות צדיקים, המחבר מדגיש את החשיבות המכרעת של יראת שמים כתנאי לכל מידה טובה ולעבודת ה' בכלל. הוא טוען שבלעדיה, אין ערך אמיתי לשום מידה טובה או מעשה מצווה. יראת שמים היא כמו קשר שמחזיק יחד את כל המידות הטובות, בדומה לחוט שמחבר פנינים או מרגליות. אם החוט נקרע, כל המרגליות נופלות ומתפזרות; כך גם כאשר הקשר של יראת שמים מתבטל, נפרדות כל המידות הטובות מן האדם.

המחבר ממשיך ומסביר שיראת שמים אינה רק עוד מידה, אלא היא המידה שמחזקת את כל שאר המידות ומאפשרת את קיומן. ללא יראה, האדם עלול לאבד את כל תכונותיו הטובות, ובכך לא רק שיאבד את המידות, אלא גם את התורה והמצוות, שכן תורת ה' תלויה בתיקון המידות.

בנוסף, המחבר מזכיר שהחכם יכול להפוך גם מידות רעות לטובות, ואילו הכסיל עלול להפוך גם מידות טובות לרעות, מכיוון שהכול תלוי במידה שבה האדם מתבונן בעצמו ופועל לתקן את מידותיו. הוא מזהיר שאם אדם הולך "בחשך", כלומר ללא התבוננות במעשיו וללא יראת שמים שתדריך אותו, הוא עלול לאבד את כל זכויותיו על ידי מידה רעה אחת.

 

כמה מילים על הספר

זהות מחברו של "אורחות צדיקים" אינה ידועה. על פי השערות שונות, נכתב סביב שנת ה'ר' (1440). התמקדותו העיקרית היא בתיקון המידות, כלומר בעבודה על שיפור תכונות האדם והנהגותיו, שנחשבות יסוד חיוני בעבודת ה' ובקיום המצוות. הספר מחולק לפרקים המוקדשים למעלה מ-20 מידות שונות, לצד נושאים חשובים נוספים כמו לימוד תורה, יראת שמים ותשובה.

הרב זמיר כהן - מסרים לחיים מפרקי אבות: יראת שמיים. צפו

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:אורחות צדיקיםהציטוט היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה