פרשת בראשית
רגע של פרשה | "איכה?! איפה האחריות שלך?": התשובה המדהימה של בעל התניא שהחזירה מומר בתשובה
בעל התניא נתקל בקושיה מהמומר – תשובתו החכמה והעוצמתית הובילה לשינוי בלתי צפוי והחזירה אותו בתשובה
- יונתן הלוי
- פורסם י"ט תשרי התשפ"ה
בפרשת השבוע, פרשת בראשית, מובא הפסוק הבא:
"ויקרא ה’ אלוקים אל האדם, ויאמר לו – איֶכָּה" (ג, ט).
לאחר חטא עץ הדעת, הקב”ה פונה אל האדם ושואל אותו “איכה”, היכן אתה. כבר נאמרו פירושים וביאורים רבים על פנייה זו של הקב”ה אל אדם הראשון (וכי הקב”ה אינו יודע היכן נמצא אדם?), ובראשם פירושו של רש”י, ולפיו – “יודע היה היכן הוא, אלא ליכנס עמו בדברים שלא יהא נבהל להשיב…”.
בספר “הגדתי היום” מבאר הרב אברהם ארלנגר את הפסוק באמצעות סיפור:
“מוסר השכל למדנו מפרשה זו במעשה שהיה. בעל התניא הגיע לכלא בעקבות מלשינות. הוא פגש שם חוקר שהיה יהודי מומר. היהודי שהיה בעבר שומר תורה ומצוות רצה להקשות קושיה שבגללה כביכול הוא סטה מהדרך. וכך אמר: “אדם הראשון אחרי החטא התחבא. הקב”ה פונה אליו ואומר לו ‘איֶכָּה’… אני שואל, אמר המומר, ‘וכי הקב”ה לא ידע היכן הוא אדם הראשון? ומדוע הוא שואל ‘איֶכָּה’?”.
בעל התניא, שהבין כי קושיה זו משמשת עבור המומר כתירוץ, השיב לו: ‘כאשר הקב”ה בא לאדם ואמר לו: ‘מדוע אכלת מעץ הדעת?’, משיב הוא ואומר: ‘האישה אשר נתת עמדי’. הוא מאשים את האישה. וכשבא אל האישה ושואל אותה: ‘מדוע אכלת מעץ הדעת?’, היא מאשימה את הנחש ואומרת: ‘הנחש השיאני’. אומר הקב”ה לאדם: ‘די עם האשמות! תפסיק לומר בגלל זה ובגלל זה. איֶכָּה?! איה האישיות שלך?! איפה המחויבות שלך?! על ידי האשמות לא ניצלים.
מסיים הרב אברהם ארלנגר את הסיפור, ומציין כי בזכות תשובתו של בעל התניא חזר אותו חוקר מומר בתשובה.
מן הדברים עולה כי הפנייה “איֶכָּה” היא פנייה אל האדם ללקיחת אחריות על עצמו; האשמת הסובבים, “האישה אשר נתת עמדי”, “הנחש השיאני ואוכל”, אינה מקדמת את האדם לשום מקום.
כמה מילים על המפרש
הרב אברהם ארלנגר הוא ראש ישיבת "נחלת שלמה" בקרית הרצוג. ספרו "הגדתי היום" הנו ספר ייחודי המגיש מאמרי תוכן הגותי ומרתק, על בסיס שיחותיו של הרב. בספרו, מביא הרב רעיונות הטמונים בפרשת השבוע ומבארו בפשט, ובדברי מוסר ומחשבה.
החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>