ראש השנה 2024

10 רעיונות גאוניים: איך לשמור על הילדים עסוקים בימי החג הארוכים?

מחפשים דרכים להעסיק את הילדים בראש השנה מבלי לפגוע באווירת החג? 10 רעיונות יצירתיים שישמרו עליהם מחוברים לתוכן ולרוחניות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראש השנה הוא זמן חשוב של תפילות, שמיעת תקיעת שופר וכוונות רוחניות עמוקות. אך עבור הורים עם ילדים קטנים, הימים הארוכים יכולים להיות אתגר כשיש צורך להעסיק אותם מבלי לפגוע באווירת החג והקדושה. הנה 10 רעיונות מעשיים להעסיק את הילדים בצורה חווייתית ומחוברת לרוח החג, מבלי לעבור על איסורי חג.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

1. סיפור ומשחק סביב נושא המלכת ה'

אפשר לשבת עם הילדים ולספר להם סיפור על המלכת ה'. לאחר מכן, אפשר לשחק איתם משחק דמיון ולבקש מהם להציע סיטואציות, בהם יתארו כיצד לנהוג בחסד וברחמים כלפי חבריהם. כך ניתן להכניס את הילדים לאווירת החג תוך כדי שילוב ערכים חשובים.

2. שירה ותפילה משפחתית

נצל את הזמן לשיר עם הילדים שירים הקשורים לראש השנה, כמו שירי תפילות או פיוטים פשוטים. אפשר גם לעודד אותם להצטרף לקטעי תפילה מותאמים לילדים, כמו פסוקים מהתהילים. זו הזדמנות טובה לחבר אותם לתפילה בצורה חיובית ושמחה.

3. 'חפש את המטמון' רוחני

הכינו מראש משחק חפש את המטמון בבית, עם רמזים המתייחסים לסמלים של החג כמו שופר, רימון, ודבש. הילדים יוכלו לחפש את הפריטים שהכנתם מראש ולגלות בדרך את משמעות הסמלים הללו.

4. משחק זיכרון בעל פה

ניתן לשחק משחקי זיכרון עם הילדים, כשהנושא הוא ראש השנה. לדוגמה, בקשו מהם לזכור את מנהגי החג או חלקים מהתפילות. המשחק יאתגר את זיכרונם ויחזק את הקשר שלהם לתכני החג. אפשר גם לשלב שיח על כל פרט שהם זוכרים.

5. סיפור על מעשים טובים

ספרו לילדים סיפורי צדיקים הקשורים לראש השנה או למעשים טובים שעושים לפני יום הדין. אפשר לשאול אותם איך הם היו מתנהגים במצבים דומים או מה למדו מהסיפור. זו דרך להנחיל להם ערכים מבלי להרגיש שזה "שיעור".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. טיול בטבע

נצל את זמן החג לטיול קצר באזור הקרוב לביתכם (במגבלות ההליכה המותרת בחג). במהלך הטיול, דברו עם הילדים על היופי שבטבע, על הבריאה ועל החשיבות של ראש השנה כיום המלכת ה', שיצר וברא את העולם המופלא כולו. הילדים יתחברו לרוח החג בדרך חווייתית.

7. משחקי דמיון

עוררו את דמיונם של הילדים במשחקי תפקידים פשוטים שאינם דורשים כתיבה או הכנה מראש. לדוגמה, תוכלו לשחק במשחק "מי אני?" בו כל אחד מדמיין שהוא דמות תנ"כית או סמל מראש השנה, והאחרים צריכים לנחש מי הוא. זהו משחק שמפעיל את הדמיון ומשלב תכנים מהחג.

8. משחקי קופסה מותאמים

משחקי קופסה שכבר יש בבית יכולים להוות פתרון טוב להעסיק את הילדים במהלך החג, כל עוד הם מתאימים לכללי השבת והחג. לדוגמה, משחקים שלא דורשים כתיבה או הרכבה יכולים להיות אידיאליים להעברת הזמן בהנאה.

9. ברכות לשנה החדשה

הכינו מראש ברכות קטנות על פתקיות (לפני החג), ובמהלך החג בקשו מכל אחד מבני המשפחה לבחור ברכה ולהקריא אותה בקול. לאחר מכן אפשר לשוחח עם הילדים על הברכות ומה הן מסמלות לשנה החדשה. זוהי דרך ליצור חיבור בין הרוחניות של ראש השנה לבין הפעילות המשפחתית.

10. משחק זיהוי קולות שופר

שחקו עם הילדים במשחק זיהוי קולות: נשמעים קולות שונים ואתם צריכים לנחש אם זה קול שופר תקיעה, שברים או תרועה. הילדים יכולים לנסות לחקות את הקולות בעצמם ולהבין את המשמעות של כל אחד מהם. זו פעילות מהנה שמשלבת גם לימוד על מצוות השופר.

לסיכום, ראש השנה הוא הזדמנות מיוחדת להתחבר למשמעות הרוחנית של הימים וליצור חוויות משפחתיות משמעותיות. עם כמה רעיונות יצירתיים ושימוש במשחקים וסיפורים, אפשר להעסיק את הילדים בצורה מרתקת ומלמדת, תוך שמירה על כללי החג.

 
 
 

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:ראש השנהפעילות לילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה