חדשות בארץ

האויב מספר אחת: מי אתה חסן נסראללה? פרופיל לדמותו של הארכי-טרוריסט ששינה את פני המזרח התיכון

חסן נסראללה הפך את חיזבאללה מארגון טרור קטן לאימפריה חצי צבאית: פרופיל לדמותו של מזכ"ל חיזבאללה, שהחל את דרכו בטרור בגיל 16 בלבד

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה היה האויב הגדול ביותר של ישראל מזה כמה עשורים, והוא זה שהפך את חיזבאללה מארגון טרור קטן לאימפריה חצי-צבאית.

נסראללה נולד ב-1976 בעיירה מצפון לביירות למשפחה שיעית ממעמד נמוך. בעודו רק בן 16 נסע לעיראק ופגש את עבאס מוסוואי, שלימים כיהן כמזכ"ל חיזבאללה. שם, הצטרף לתנועה האסלאמית השיעית "אמל". עם הזמן החליטה קבוצה של חברי תנועה זו, כולל נסראללה, לעבור לארגון החיזבאללה שהוקם על ידי איראן לאחר מלחמת לבנון הראשונה ב-1982.

לאחר חיסולו של קודמו, עבאס מוסאווי, בתקיפה של צה"ל ב-1992, עלה נסראללה לשלטון. תוך זמן קצר, הוא הוביל את חיזבאללה לנתיב של לוחמה אסטרטגית מתוחכמת ושימוש מושכל בתעמולה.

נסיגת ישראל מלבנון בשנת 2000 העניקה יוקרה רבה לארגון ולנסראללה שעמד בראשו. בחלקים נרחבים מן העולם הערבי והמוסלמי נזקפה נסיגת ישראל לזכות עמידתו האיתנה והנחושה של נסראללה. לאחר הנסיגה פרס נסראללה את כוחות חזבאללה בדרום לבנון, ביסס קו מוצבים ומנהרות תת-קרקעיות לאורך גבול ישראל, והקים בסיוע איראני וסורי מערך רקטי המאיים על צפון מדינת ישראל.  

תחת הנהגתו, חיזבאללה לא רק ששרד מלחמות והתנגשויות עם ישראל, אלא אף הצליח להרחיב את כוחו והשפעתו בלבנון ובאזור כולו. הוא עיצב את חיזבאללה ככוח פוליטי בולט בלבנון, וב-2006 הוביל את מלחמת לבנון השנייה – מלחמה שהיוותה מבחן קריטי ליכולותיו הצבאיות של הארגון.

באותה תקופה, היו לחיזבאללה כ-10,000 לוחמים חמושים, אולם כיום, חיזבאללה נחשב לאחד הכוחות הצבאיים הלא מדינתיים החזקים בעולם, עם עשרות אלפי לוחמים ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים, כולל טילים ארוכי טווח.

נסראללה היה ידוע בעיקר בזכות הכריזמה שלו ואסטרטגיית הלוחמה הייחודית שלו. אחת התכונות המרכזיות שהבדילו אותו ממנהיגי טרור אחרים היא היכולת שלו לשלב כוח צבאי ופוליטי עם תעמולה מניפולטיבית. נאומיו החריפים שודרו בקביעות, בהם הרבה ללעוג לישראל ולמנהיגיה. לשיטתו, למרות עוצמתה הצבאית של ישראל, החברה הישראלית היא חברת שפע מפונקת שעייפה ממלחמות, ולכן כוח העמידה של אזרחיה הוא חלש.

לאורך השנים הוא יזם, תכנן והוציא לפועל אלפי פעולות טרור נגד אזרחי ישראל ומדינות נוספות בעולם, וכן היה אחראי לרצח של ישראלים רבים, ביניהם חיילים. בנוסף, תחת שלטונו, לבנון הפכה לבסיס מחומש באמצעי לחימה מתקדמים ומדויקים לטווחים שונים המופנים נגד ישראל והאזור כולו.

לאחר ה-7.10 נסראללה המשיך את ניסיונותיו להרחיב את השפעתו במזרח התיכון, כאשר יום לאחר תחילת המערכה בדרום הוא גרם לכל תושבי הצפון בישראל להפוך להיות פליטים בארצם. במשך 12 החודשים האחרונים, ירה ארגון הטרור הרצחני יותר מ-12,000 רקטות וטילים לעבר יישובי הצפון.

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה מזה יותר משלושה עשורים, נהרג ב-27 בספטמבר 2024 בתקיפה אווירית של חיל האוויר הישראלי בביירות. חיסולו מסמל נקודת מפנה משמעותית בזירה האזורית, ומהווה מכה קשה לחיזבאללה ולבעלי בריתו.

בעקבות חיסול נסראללה | 7 עובדות על השמחה בחיסול הרשעים

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:חיסולחסן נסראללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה