ראש השנה 2024

אֶרְאֵלֵי מַעְלָה: מה מסתתר במילים שגורמות למלאכים לשיר יחד איתנו?

הפיוט "אראלי מעלה" הוא פיוט סליחות ספרדי הנאמר בעשרת ימי תשובה. הוא מעורר לתשובה, מחבר את המתפללים למלאכים המהללים את ה', ומבטא את הקשר העמוק בין האדם לאלוקיו. בואו נכיר את הפיוט מקרוב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפיוט "אראלי מעלה" הוא אחד מהפיוטים המושרשים במסורת הסליחות של יהודי ספרד, והוא נאמר בעשרת ימי תשובה. פיוט זה מעורר את הלבבות לשוב אל ה' ומחבר את המתפללים עם המלאכים המהללים את שמו הגדול. דרך מילותיו המרגשות והמבנה הספרותי המיוחד שלו, הוא מגלם את הקשר העמוק בין האדם לאלוקיו, במיוחד בימים של חשבון נפש ותשובה.

 

אֶרְאֵלֵי מַעְלָה. אוֹמְרִים: יהוה אֲדוֹנֵנוּ.

בְּחִירֵי סְגֻלָּה. עוֹנִים וְאוֹמְרִים: יהוה הוּא הָאֱלֹהִים. יהוה הוּא הָאֱלֹהִים:

גַּלְגַּלֵּי מַעְלָה. אוֹמְרִים: יהוה אֲדוֹנֵנוּ.

דְּגוּלֵי סְגֻלָּה. עוֹנִים וְאוֹמְרִים: יהוה הוּא הָאֱלֹהִים. יהוה הוּא הָאֱלֹהִים:

הֲמוֹנֵי מַעְלָה. אוֹמְרִים: יהוה אֲדוֹנֵנוּ.

יִשְׂרָאֵל בְּצָרָתָם וּבְגָלוּתָם עוֹנִים וְאוֹמְרִים: יהוה הוּא הָאֱלֹהִים. יהוה הוּא הָאֱלֹהִים:

 

זהות המחבר וזמן חיבור הפיוט

הפיוט "אראלי מעלה" נחשב לפיוט אנונימי, כלומר, זהות המחבר אינה ידועה. למרות זאת, סגנונו ומבנהו מצביעים על היותו חלק מהמסורת הפיוטית המפוארת של ימי הביניים, תקופה בה חוברו פיוטים רבים בסגנון דומה, המתמקדים בהלל ושבח לאלוקים, במיוחד בימי התשובה. השימוש במונחים כמו "אראלי מעלה" מצביע על זיקה חזקה למסורת המקראית ולספרות הפיוטית היהודית הקלאסית.

 

מקומו בסידור התפילה

הפיוט "אראלי מעלה" תופס מקום מיוחד בתפילות הסליחות של עשרת ימי תשובה בקהילות יהודי ספרד. הוא נאמר בקטע הפתיחה של פרק הווידוי, ומשמש כגשר בין הכרזת הקהל "ה' הוא האלוהים" לבין הפיוטים הבאים, כאשר בסיום הפיוט הציבור קורא בהכרזה נוספת: "ה' מֶלֶךְ, ה' מָלָךְ, ה' יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד"

הפיוט מלווה את רגעי השיא בתפילה, ומוסיף להם עומק רוחני באמצעות תיאורים נשגבים של מלאכי השרת המהללים את ה', וכך גם המתפללים.

 

תוכן הפיוט

תיאור מלאכי השרת

הפיוט מתחיל בתיאור מלאכי השרת, המכונים "אראלי מעלה", המהללים את ה' ומתפללים לפניו. הפיוט מדגיש את הקרבה וההזדהות בין המתפללים לבין המלאכים, כשגם הם, כמו המלאכים, מתאחדים יחד לשבח את שם ה'.

קשר בין המתפללים למלאכים

הפיוט ממשיך ומחבר בין המתפללים למלאכים, כשהוא מתאר כיצד השירה והתפילה עולים לפני ה' יחדיו, מהדהדים את הפאר האלוקי ומביעים את הכמיהה של האדם להתחבר לקדושה העליונה. הפיוט משמש כהזמנה למתפללים להצטרף למלאכים במלאכתם הרוחנית.

הכרזות הקהל

הפיוט מתאר את ההכרזות של הקהל "ה' הוא האלוקים", והן משולבות בפיוט כחלק בלתי נפרד מהתהליך הפיוטי והרוחני שהוא מנסה ליצור. הכרזות אלו מדגישות את מלכותו הנצחית של ה' ואת האמונה בו כאלוהי ישראל.

 

מבנה הפיוט מבחינה אומנותית ספרותית

אקרוסטיכון אלפביתי

הפיוט "אראלי מעלה" כתוב כאקרוסטיכון אלפביתי, בו כל בית מתחיל באות אחרת מאלף ועד ה'. מבנה זה מעניק לפיוט סדר ותחושה של שלמות, המדגישים את השבח המתמשך לאל.

תקבולת משלימה

המשפטים בפיוט יוצרים תקבולת משלימה, כאשר כל משפט מחזק ומשלים את קודמו. המבנה הזה מוסיף עומק ורב-משמעות למילות הפיוט, ומאפשר לקהל המתפללים לשקוע בהרהורים עמוקים יותר במהלך התפילה.

הפזמון החוזר

הפזמון החוזר של הפיוט, המתבטא במשפטים "ה' אדוננו" ו-"ה' הוא האלוקים" (נאמרים לחילופין), משמש כמוטיב מרכזי בפיוט, המחבר בין כל הבתים ומזכיר למתפללים את העיקרון המרכזי של האמונה היהודית – אחדות ה' ומלכותו.

 

הפיוט "אראלי מעלה" הוא דוגמה נפלאה לאומנות הפיוט היהודי, שמשלב תוכן דתי עמוק עם מבנה ספרותי מתוחכם. באמצעות האקרוסטיכון, התקבולות, והפזמון החוזר, מצליח הפיוט להחדיר את רעיון השבח וההלל לה' בלבבות המתפללים, תוך כדי שהוא מקשר אותם למסורת העתיקה של אמירת הסליחות.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:פיוטיםעשרת ימי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה