פרשת האזינו

רבנו בחיי עם חידוש נפלא מפרשת האזינו: שתפו משפחה וחברים

רבנו בחיי בביאור קצר שנוגע לחיי היומיום של כל אחד ואחת מאיתנו. והפעם, פרשת האזינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם וַאֲדַבֵּרָה וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ אִמְרֵי פִי" (דברים ל"ב, א')

הקב"ה מצווה את משה לומר לעם ישראל להתבונן בשמים ובאופן פעולתם הקבועה. האם ייתכן שהשמש הפסיקה לעלות ממזרח ולשמש את העולם כפי שהיא עושה תמיד? כמובן שלא.

גם הארץ והחיות פועלות על פי סדר טבעי: האדמה אינה משנה את תנובתה, החיטה אינה הופכת לשעורה, והפרה והחמור ממשיכים בעבודתם ללא סירוב.

"ובמדרש האזינו השמים, אמר לו הקב"ה למשה אמור להן לישראל הסתכלו בשמים שבראתי לשמשכם שמא שנו את מדתן, או שמא אמר גלגל חמה איני עולה מן המזרח ומאיר לכל העולם כלו, כענין שכתוב (קהלת א) וזרח השמש ובא השמש, הסתכלו בארץ שמא שנתה את מדתה, זרעתם בה ולא צמחה, זרעתם חטים והעלתה שעורים, או שמא אמרה פרה איני חורשה ואיני דשה היום, וחמור איני טוען ואיני הולך"

אם השמים, הארץ והחיות שאינם מקבלים שכר על פעולתם ואינם נענשים על חריגות, לא משנים את טבעם – בני האדם, אשר להם יש שכר ועונש על מעשיהם, בוודאי צריכים להישאר נאמנים לדרך התורה והמצוות.

"והלא דברים ק"ו ומה אלו שאם זוכין אין מקבלין שכר ואם חוטאין אין מקבלין פורענות לא שנו את מדתן, אתם שאם זכיתם תקבלו שכר ואם חטאתם תקבלו פורענות על אחת כמה וכמה".

הדברים הטבעיים אינם משנים את תפקידם או את דרכם הקבועה. לדוגמה, הים שומר על גבולו, ואם יחרוג ממנו, העולם ייחרב. אם אפילו בעלי חיים פועלים לפי טבעם הקבוע, קל וחומר שבני אדם בעלי שכל ושכר ועונש צריכים לשמור על דרכם ולא לסטות מעבודת התורה והמצוות.

"באור המדרש הזה כי כל הדברים הטבעיים אינם משתנים ממנהגם ולא יוצאים מן הקו המיוחד והקצוב להם, ומה שזכר השמים והארץ לפי שהם שומרים קום ומדתם וטבעם, וכענין הים שהוא שומר הקו שלו ואינו יוצא ממדתו, שאלו יצא מקו החול שהוא גבולו יחריב העולם, וכן הפרה והחמור שהם בעלי חיים פעולתם כפי טבעם לא ישתנה כלל, וכיון שהדברים הטבעיים לא ישנו מדתם וטבעם ק"ו לבני אדם בעלי השכל והשכר והעונש שאין להם לשנות מדתם ולא לצאת מקו העבודה והתורה והמצוה".

הרב זמיר כהן - כח הבחירה של האדם. צפו

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:רבנו בחייפרשת האזינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה