חדשות בארץ

הצעדים שהובילו לחיסול נסראללה: כל השלבים שהובילו לרגע המכריע

במסע מורכב ודיונים רבים, התקבלה ההחלטה לחסל את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה: כך זה קרה שלב אחרי שלב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כך התקבלה ההחלטה על חיסולו של חסן נסראללה: הבוקר (שני) פורסם ב-ynet תחקיר שפירט, שלב אחרי שלב, כיצד התקבלה בישראל ההחלטה לחסל את רב המרצחים נסראללה.

על פי התחקיר, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס ביום שני 16 בספטמבר, ובמהלכו הוסכם שצה"ל צריך להתכונן למערכה רחבה בלבנון, אך צריך לתת הזדמנות למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין - ואם הוא לא יצליח, צה"ל יפתח במערכה.

באותו יום הגיע הוכשטיין לישראל, והודיע לנתניהו וגלנט שנסראללה מסרב אפילו להיכנס למשא ומתן על הסדרה כל עוד אין הפסקת אש בעזה.

במקביל, באותם ימים התקבלה החלטה על פיצוץ מכשירי הקשר מחשש שהמבצע ייחשף. ביום שלישי אחר הצהריים התפוצצו מאות מכשירי ביפרים שהיו בידי אנשי חיזבאללה, פעילים ומפקדים בדרג הבינוני והגבוה. פעילות זו הובילה לעשרות מחבלים הרוגים ואלפי פצועים. בסך הכל כ-3,000 אנשי ארגון הטרור יצאו מכשירות.

למחרת, התפוצצו מכשירי קשר שהיו בידי אנשי חיזבאללה. לאחר מכן פתח צה"ל במהלומות אש אוויריות שהלכו והעצימו.

ב-20 בספטמבר חוסל איברהים עקיל, הרמטכ"ל בפועל של חיזבאללה שירש את פואד שוכר, ויחד איתו כל מפקדי החטיבות ויחידות התפעול של כוח רדואן שעקיל היה מפקדו הראשי.

במקביל החל מבצע תקיפות נרחב של משגרים, מחסני אמל"ח ופעילים באזור דרום לבנון ובקעת הלבנון.

ב-23 בספטמבר הוגברה הפעולה, ואז החל המבצע להשמדת הרקטות לטווח בינוני וארוך עם ראשי הנפץ הכבדים שהוחבאו מעל ומתחת לקרקע.

באותו יום נעשה ניסיון לחסל בצורה ממוקדת את ראש חזית הדרום של חיזבאללה, עלי כרכי. החיסול לא צלח וכרכי נפצע בצורה לא אנושה.

במקביל למהלומות האוויריות, ב-21 לחודש כינס ראש הממשלה בדחיפות דיון ביטחוני, ובמהלכו הוחלט לפגוע בעוצמה בתשתיות הצבאיות, על הבכירים ועל האמצעים האסטרטגיים - כלומר, הטילים הכבדים וארוכי הטווח וטילי השיוט שבידי חיזבאללה. אכן, ב-23-24 לחודש, פעל צה"ל במלוא הכוח לאורך הגבול.

בהמשך, אמ"ן הציע לנתניהו ולפורום הביטחוני המצומצם שכונס, שאם תיווצר הזדמנות - לחסל את נסראללה יחד עם בכירי מפקדי הארגון בבונקר הסודי שלהם בשכונת בחראחריכ, הסמוכה לדאחייה. נתניהו מבקש משר הביטחון, הרמטכ"ל, אנשי הצבא וקהילת המודיעין להביע את דעתם.

התומכים בחיסול נסראללה טענו שמזכ"ל הארגון הינו זה שמחבר את כל הגורמים בציר הרשע השיעי ואף לעיתים מפעיל את האיראנים נגדנו. המתנגדים טענו כי החיסול יגרום למלחמה אזורית, ובעקיפין גם יגרום לקרע בין ישראל לממשל ביידן, המעוניין למנוע מלחמה כוללת.

לאחר הדיון הגיע מידע שדיווח כי ייתכן מאוד שאם ישראל לא תנצל את ההזדמנות לחסל את נסראללה, ייתכן שהיא לא תחזור.

ב-26 בחודש, במהלך טיסתו של נתניהו לנאום בעצרת הכללית של האו"ם, הייתה התייעצות טלפונית מצומצמת של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל. עם נחיתתו בארצות הברית והגעתו למלון, התקיים דיון קבינט נוסף, טלפונית. בדיון הזה התקבלה החלטה, בשעת לילה של יום חמישי, לפנות בוקר של יום שישי בארץ. כשעה לפני הנאום, נתניהו אישר סופית לצאת לדרך.

זמן קצר לאחר מכן, הוטלו על המפקדה של חיזבאללה יותר מ-80 פצצות, במשקל ממוצע של טונה חומר נפץ לפצצה, בהן פצצות חודרות. טייסת 69 ("הפטישים") הובילה את התקיפה במבצע שכונה "סדר חדש" עם מטוסי ה-F-15I ("רעם") שלה, שנחשבים למפציצים המובילים של צה"ל.

בעקבות כך חוסל מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה, ויחד עימו חוסלו 20 מחבלים נוספים, לצד נסראללה ועלי כרכי מפקד חזית הדרום בחיזבאללה ואחד מהמפקדים הבכירים שנותרו בארגון טרם התקיפה. לפי צה"ל, בין הבכירים שחוסלו נמצאים ראש יחידת האבטחה של נסראללה איברהים חסין ג׳ז׳יני, יועצו של נסראללה זה שנים רבות סמיר תופיק דיב, האחראי על בניין הכוח של חיזבאללה עבד אלאמיר מחמד סבליני, והאחראי על ניהול האש בארגון הטרור עלי נאא׳ף איוב. 

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:חסן נסראללהחיסול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה