לומדים מוסר

כך תוכלו למחוק טעויות מהעבר – יותר פשוט ממה שחשבתם

איך מוחקים חטרים מהעבר? הרמח"ל עם יסוד נפלא שיתן לנו כוח לחזור בתשובה: "עקירת הרצון כעקירת המעשה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"ואם תאמר, אם כן, מדת הרחמים למה היא עומדת, כיון שעל כל פנים צריך לדקדק בדין על כל דבר?

התשובה, ודאי, מדת הרחמים היא קיומו של עולם, שלא היה עומד זולתו כלל וכלל.

ואף על פי כן אין מדת הדין לוקה, וזה, כי לפי שורת הדין ממש, היה ראוי שהחוטא יענש מיד תיכף לחטאו בלי המתנה כלל, וגם שהעונש עצמו יהיה בחרון אף, כראוי למי שממרה פי הבורא יתברך שמו, ושלא יהיה תיקון לחטא כלל, כי הנה באמת, איך יתקן האדם את אשר עיות והחטא כבר נעשה? הרי שרצח האדם את חברו, הרי שנאף, איך יוכל לתקן הדבר הזה? היוכל להסיר המעשה העשוי מן המציאות.

אמנם, מדת הרחמים היא הנותנת הפך השלשה דברים שזכרנו: דהינו, שיתן זמן לחוטא ולא יכחד מן הארץ מיד כשחטא, ושהעונש עצמו לא יהיה עד לכלה, ושהתשובה תנתן לחוטאים בחסד גמור, שתחשב עקירת הרצון כעקירת המעשה, דהיינו, שבהיות השב מכיר את חטאו ומודה בו ומתבונן על רעתו ושב ומתחרט עליו חרטה גמורה דמעיקרא כחרטת הנדר ממש שהוא מתנחם לגמרי והיה חפץ ומשתוקק שמעולם לא היה נעשה הדבר ההוא ומצטער בלבו צער חזק על שכבר נעשה הדבר ועוזב אותו להבא ובורח ממנו, הנה עקירת הדבר מרצונו, יחשב לו כעקירת הנדר ומתכפר לו.

והוא מה שאמר הכתוב (ישעיה ו, ז): וסר עונך וחטאתך תכפר, שהעון סר ממש מהמציאות ונעקר במה שעכשיו מצטער ומתנחם על מה שהיה למפרע".

(הרמח"ל, מסילת ישרים פרק ד')

 

משמעות הציטוט

הרמח"ל מדבר כאן על המתח בין מידת הדין למידת הרחמים בעבודת התשובה. על פי מידת הדין, כאשר אדם חוטא, הוא ראוי להיענש באופן מיידי ובאופן חמור, שכן החטא הוא מרד ישיר בבורא עולם. במקרה של עבירות חמורות כמו רצח או ניאוף, לכאורה אין דרך לתקן את מה שכבר נעשה – המעשה כבר קרה, והנזק נעשה. איך יוכל האדם "להחזיר את הגלגל לאחור"?

הרמח"ל מסביר שמידת הרחמים היא זו שמאפשרת את התשובה ומונעת את ההרס המיידי של העולם. הרחמים מעניקים לאדם זמן לתקן את דרכיו, להימנע מעונש סופי ולהתכפר על חטאיו דרך התשובה. כאן הרמח"ל מכניס את המושג החשוב של "עיקרית הרצון כעקירת המעשה".

המשמעות של המושג הזה היא שהתשובה האמיתית כוללת חרטה עמוקה וכנה של האדם. כאשר האדם מתחרט על חטאו בצורה כל כך עמוקה עד כדי כך שהוא מצטער שהוא אי פעם עשה אותו, הרצון הפנימי שלו משתנה – הוא כבר לא רוצה את מה שעשה, ומחשיב את המעשה כמשהו שלא היה ראוי להתרחש. הכוח של שינוי הרצון הזה חזק כל כך בעיני ה', עד שהוא נחשב כאילו המעשה עצמו נעקר מהמציאות. כלומר, כשרצון האדם מתהפך ומצטער על חטאיו בצורה עמוקה, ה' מתייחס לכך כאילו המעשה לא התרחש מעולם.

הרמח"ל תומך את דבריו בפסוק מישעיהו "וסר עונך וחטאתך תכפר". בכך שהוא מציין שהחטא נעקר מתוך העולם כאשר האדם מתחרט בכנות ובכך זוכה לכפרה.

 

כמה מילים על המחבר

הרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) נפטר לפני 280 שנה. היה רב עצום וגדול בתורה, במחשבה, במוסר ובקבלה. פעל באיטליה, בסןף ימיו עלה לארץ ישראל ונטמן בטבריה. מרבית ספריו אבדו עם הזמן. בין הספרים שנותרו ונדפסו: מסילת ישרים, דרך ה', דעת תבונות ועוד, המשמשים עד ימינו ספרי יסוד במוסר ובמחשבה היהודית.  

הרב שניר גואטה - איך מתחילים בכלל לעשות תשובה? צפו

 

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:הרמח"להציטוט היומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה