ספרים

חוויה מרגיעה לנפש: דברים שאפרת ברזל גילתה לי על עצמי בספר שלה "ממש"

היא בכלל כתבה ספר מעניין על חייה, על החזרה בתשובה, על גידול ילדים, על חולשה, ביקורת, כאבים, שבת ואהבת המשפחה, אבל בספר הזה הנפש שלי מטיילת ונרפאת. טור המלצה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש ספרים עם עלילה, יש ספרי עצות לחיים ויש ספרים מיוחדים, עם הפתעה בפנים: הם מספרים סיפור חיים, שדרכו אני פתאום לומדת, ומיישמת דברים טובים על החיים שלי. שילוב של עלילה ועצות, ובעיקר משהו מרפא לנפש. כזה הוא ספרה המופלא של אפרת ברזל, עם השם המקורי - "ממש".

אפרת ברזל לא מתיימרת לייעץ לנו, לא מתיימרת להיות המטפלת שלנו, וזה סוד הקסם שלה. בזכות כך, ובזכות השיתוף הכן שלה במה שעובר עליה בכל תחומי החיים, אני עוצרת מדי פעם את הקריאה, ועושה טוב יותר לעצמי, לבעלי ולילדי בחיים שלי. האמת? לא תכננתי, אבל זה יצא נהדר.

בספרה "ממש" נוגעת אפרת במכחול עדין בגעגועי הנפש שלנו, בחברות, בפגיעוּת, בחולשות, בקבלת ביקורת והכאבים שהיא משאירה, בדאגות שלנו, בפחדים, בכל מה שלא תמיד נעים, בצורך שלנו להיות הכי טובים, בכעסים חסרי השליטה, בהבנות חדשות פנימה אל תוכנו.

הוא נוגע במרחבי הקשר שביחסים המשפחתיים שלנו, בשינויים שכולנו עוברים, בשמחות, בפשטות, בחיוך מאיר של ילד, בביטחון עצמי – ומחסור בו, בחוויית ההורות, בקרבה לילדים שלנו, למתבגרים שלנו, לנשואים, לעצמנו ולבורא עולם. הוא נוגע ביחסים בין חרדים לחילונים, בשבת, בתשובה, בתפילה ובאמונה. הספר עשוי מטורים נבחרים שהתפרסמו בעיתון "קטיפה", ומטורים שנכתבו במיוחד עבור הספר. כאלה שכדאי שיהיו זמינים תמיד ליד המיטה, כדי למצוא בהם כל פעם מחדש את עצמנו, או להעניק אותם
לאחרים החשובים לנו.

 

מתנות בעולם הילדים: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם בעולם הילדים. למצטרפים ולמשדרגים למנוי שנתי. לחצו כאן להצטרפות >>>

 

בחרתי עבורכם קטע מיוחד מהסיפור:

בעלי

במקום לשאול אם צריך חלב ואם נגמרו הביצים ומה אוכלים צהרים הוא שאל אותי: תגידי מה מניע אותך?

הלם. שתיקה. מה מניע אותי?

התחלתי לשאול חברות ואורחות לשבת את השאלה הזאת - מה מניע אותך והרבה תשובות מגוונות קיבלתי.

חברה אחת אמרה:" מה שמניע אותי זה העולם הבא שלי"

אחרת ענתה לי בפשטות כנה: "כסף"

חברה אחרת אמרה שהיא רוצה לקרב אנשים לתורה

פיוטית אחרת אמרה שמה שמניע אותה זה להביט שלום בעולם

ונשארתי בשאלתי מה מניע אותי

ואז נזכרנו בחלום שהיה לו פעם לפני שחזר בתשובה:אמיר, בועז והוא, רצים ברחובות תל אביב, הצפון הישן. שם גדל. רצים בקצב דומה, שלושתם. רצים רצים, מתנשפים.

נעצרים ברמזור אדום של הולכי רגל, מחכים שיתחלף לירוק. בעלי פונה לאמיר בחלום ושואל אותו: "לאן אתה רץ?"

"לא יודע", עונה אמיר, "ולאן אתה רץ?"

"לא יודע", עונה בעלי, "אבל הנה התחלף הרמזור לירוק, בוא נמשיך לרוץ".

 

ושוב בעלי שואל "אבל לאן מגיעים בסוף אחרי שנגמור לרוץ", ובועז אומר שהוא לא יודע...

"אתה שמח שחזרנו בתשובה?" שאלתי אותו, והבטתי על שיער של שיבה.

"אני בחיים לא אספיק להודות על הפתח שפתחתי לבורא עולם, שם ברחובות תל אביב, ואפשרתי ללא פחד לכל זה לקרות".

זה לא ספר עלילתי שהקוראים מנותקים בו מהדמויות. הספר גורם לנו לחשוב וליהנות מהמחשבה. באופן טבעי אני שואלת את עצמי: מה מניע אותי? מגלה שבין השאר מה שמניע אותי זה כסף והחלום לבנות בית, אבל מה שמניע אותי עוד יותר זה הרצון להישאר משפחה מאושרת, ושהילדים שלנו ימשיכו ללכת בדרך התורה.

גיליתי על עצמי שכשאני חזרתי בתשובה, מעולם לא היה לי פחד לצאת למסע. הנפש צמאה בארץ ציה ועייף בלי מים, ורק רציתי ללמוד איך זה לחיות כיהודייה.

 

***

 

לחשוב ששמונה פעמים גמלתי בסבלנות אין קץ ילדים מחיתולים, שמונה פעמים דהרתי לידם ברגל ורק שיצליחו לרכוב על אופניים בלי גלגלי עזר. שמונה פעמים ציירתי פוסטר ותליתי במטבח, פוסטר שכתוב עליו בצבעוני "המגע אש", עם חיצים וציורים ורק שיברכו בכיף, לשמונה דמויות הייתי צריכה לבנות ביטחון עצמי, תחושת אהבה, התמודדות עם תסכולים, ואמפתיה כשמישהו העליב אותם נורא.

 

והנה אני, בתוך כל העומסים של החיים, עצרתי והתעודדתי מכך שגם אני גידלתי ילדים, ואפרת בספר שלה אמרה לי ולאימהות רבות את מה שהן זקוקות לשמוע: איזו אמא טובה את!

 

***

 

ואז, היכנשהו, קצת לפני אמצע הספר, כשאפרת פתחה את הלב - אני קוראת בטבעיות פרק שהוא דיבור ישיר לקוראות. העצות האלה מתקבלות על לב שומע, ומחזקות:

 

לכי תבדקי 

 

תבדקי כל יום אם הבטת בעיניים של כל אחד מילדייך שבבית, שבאו, או יצאו, חזרו, אכלו שיחקו. תבדקי אם מבטיכם נפגשו אפילו לרגע, עשרים ואחת עשרים ושתיים, ואם העברת לו / לה לפחות בשתי השניות האלה, אם העברת מבט שאומר אהבה. שידעו כמה ביקשת אותם מבורא עולם, כמה רצית אותם, כמה את מעריכה אותם, כמה הם יפים, וכמה נחת הם עושים לך, גם אם הם לא עושים, כי הם כן עושים.

תבדקי אם שאלת אותם היום שאלות נכונות, לא שאלות של למה לא סידרת את החדר, או למה לא קמת-למה לא לבשת, תשאלי אותם מה שלומם באמת. מה קורה שם בפנים, כמה כואב להם, כמה שמח להם, ספרי להם קצת גם מה קורה בתוכך.

תבדקי אם מישהו הרגיז אותם, אם מישהו העליב אותם, אם הם מתגעגעים למשהו, אם הם רוצים להרגיש משהו ולא מצליחים, ואיך את יכולה לעזור.

תהיי אמא. תבדקי. ואם זה קשה לך, תבדקי עוד יותר, למה זה קשה, ואיפה הילדות שלך פוגשת את הילדות שלהם, אל תתני לזיכרונות לא נעימים שלך לנהל אותם ולשכפל את עצמם, תבדקי איך את מתקנת, תבדקי. את המקור שלהם, את חשובה להם, ובלילה לפני שאת עוצמת עיניים תבדקי אם ריססת מספיק אהבה היום בחלל הבית, תבדקי אם גם קיבלת את מספיק משלך. תבדקי.

 

אחרי מילים כאלה, ממש לא צריכים להסביר. הקוראים נותנים למילים להדהד בלב, לעצור ופשוט להיות הורים טובים יותר. תודה, אפרת!

מתנות בעולם הילדים: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם בעולם הילדים. למצטרפים ולמשדרגים למנוי שנתי. לחצו כאן להצטרפות >>>

קבלו את כל ספרי אפרת ברזל במתנה. הצטרפו כמנויים שנתיים בעולם הילדים, ומארז הספרים יישלח אליכם הביתה במתנה וללא הגרלה + חודשיים חינם :) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:ממשאפרת ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה