פיתוח האישיות

מה אנחנו באמת מחפשים בעשרת ימי תשובה? 5 רעיונות היכן למצוא את האושר הנכסף

בראש השנה, בין תפילות לשאלות פנימיות, מצאתי את עצמי מהרהר על מהות האושר. מהו אותו "אושר" שאנחנו משתוקקים אליו כל כך? היכן הוא טמון?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעידן שבו הכל מהיר ותובעני, אנחנו עוסקים לא מעט בשאלות מהותיות. בראש השנה, בין תפילות לשאלות פנימיות, מצאתי את עצמי מהרהר על מהות האושר. מהו אותו "אושר" שאנחנו משתוקקים אליו כל כך? היכן הוא טמון?

כעת, בעיצומם של עשרת ימי תשובה, מחשבות רבות שוטפות את ראשי. אני מתבונן אל השנה החולפת, אל המלחמות הפנימיות והחיצוניות, ובוחן מה אני יכול לקחת לעתיד. אני תוהה, איך אני עושה והופך את השנה הקרובה לשנה מבורכת יותר, מלאה בכוונות טובות ובמעשים מועילים?

בזמן התפילות, השאלות הללו עולות מתוך הסידור, מתוך דפי התפילה ומזמורי התהילים. בכל מילה שאני אומר, אני נדרש להרהר – האם האושר שלי באמת תלוי באחרים? האם זה נכון לחשוב שהאושר יגיע אם רק נקבל מאחרים? רק אם מישהו אחר ייתן לנו את מה שאנחנו זקוקים לו – חום, אהבה, הכרה?

עוברים לי במוח "סרטים" של מחשבות. שני הבנים שלי נמצאים בחזית, בצפון הארץ. אני דואג לשלומם, והמחשבה עליהם ממלאה אותי ברגשות מעורבים – גאווה ודאגה, שמחה ופחד. איך ניתן להיות מאושר כשאתה יודע שיש כאלה שמסכנים את חייהם למען המולדת?

כל אחד מילדי בונה את התמונה הגדולה של חייו. אני רוצה שהם יחיו חיים מלאים ומאושרים, ואני יודע שהאושר שלהם משפיע גם עלי.

לאחרונה הגיע אלי זוג, משה ורותי. הוא קצין בצבא, היא עוסקת במקצוע חופשי. האישה מלאה בכאב. היא מרגישה שהאושר שלה נמשך על חוט דק – אם בעלה יתייחס אליה יותר, היא תרגיש טוב יותר. מה הבעיה בזה? הבעיה בכך היא שהיא נתנה לו את הכוח להחליט מה יהיו רגשותיה. הרי מה קורה כשאנו ממתינים לאישור או אהבה ממישהו? אנחנו הופכים ל"אסירים" של תחושותיו של האחר. במקרה הזה, זה בעלה...

דיברנו על כך, וחקרנו את מהות האושר האישי שלה. בדקנו, על ידי שאלות פשוטות, אך כנות: מה באמת עושה אותך מאושרת? מה כן יכול למלא אותך בשמחה אמתית?

רותי, לפתע, החלה לגלות את הכוח שבה – תחביבים, זמן איכות עם עצמה, התנדבות למען אחרים. לפתע, האור והאושר כבר לא היה תלויים במישהו אחר. האושר שלה התחיל לזרום מבפנים, מתוך הכרה בכוחותיה שלה.

אז מה אנו יכולים ללמוד מזה?

  1. חפשו מה נותן לכם משמעות עשייה למען אחרים יכולה לשוב אליכם עם עוצמה רבה.
  2. העריכו את עצמכם הכירו בתכונות שלכם ובמה שמייחד אתכם.
  3. הקדישו זמן לדברים שאתם אוהבים – התחביבים שלכם הם מקור לאושר פנימי.
  4. מצאו את הטוב בהווה במקום לחכות ל"שהכול יהיה בסדר", חפשו את השמחות הקטנות.
  5. הודו על מה שיש הכרת הטוב מחזקת את האושר הפנימי.

באמצע כל המחשבות והאתגרים הללו, חשוב לזכור שהאושר הוא לא יעד רחוק; הוא כאן, בתוכנו. בעשרת ימי תשובה, זה הזמן לבחון את עצמנו, לקחת על עצמנו כוונות טובות, ולעשות צעדים קטנים לקראת שנה מבורכת. גם כשיש קושי, גם כשיש דאגות, אנחנו יכולים לייצר רגעים קטנים של שמחה.

מאחל לכם שבוע מלא בשמחה, בהכרת הטוב ובאור פנימי.

הרב ד"ר יעקב ארנברג הוא ראש מכון ארנברג – המכון ללימודי ייעוץ נישואין ומקצועות המשפחה.

קבלו את כל ספרי אפרת ברזל במתנה. הצטרפו כמנויים שנתיים בעולם הילדים, ומארז הספרים יישלח אליכם הביתה במתנה וללא הגרלה + חודשיים חינם :) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:פיתוח האישיותהרב ד"ר יעקב ארנברג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה