יום כיפור 2024

מהי חשיבות הסליחה והמחילה בקשרים בין-אישיים?

כאשר הנפגע פותח את לבו ומסכים להעניק סליחה, הוא לא רק משחרר את הפוגע מכאב העבר, אלא גם משחרר את עצמו מהכעס והפגיעות שמכבידים עליו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר אנו עוסקים בסוגיית הסליחה והמחילה, במיוחד בימים שלפני יום הכיפורים, אנו נתקלים במורכבות רבה. הפגיעות והכאב שבינינו יכולים להוביל לתחושות כעס ופגיעות, ולעיתים אף לנעילה רגשית. עם זאת, החשיבות שבסליחה לא נובעת רק מהצורך של הפוגע לתקן את מעשהו, אלא גם מהצורך של הנפגע לאפשר לתהליך ההחלמה להתרחש.

הקביעה ההלכתית ש"עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו", מדגימה את המשקל הגדול שהיהדות מייחסת ליחסים בין בני אדם. הקב"ה אומר לבני אדם: "אתם יכולים לחזור בתשובה ולשוב אלי, אבל כאשר מדובר בפגיעה באחר, לא ניתן להתעלם מהכאב שנגרם". המשמעות היא שהקשר בין בני אדם הוא בעל ערך עליון, ולכן ישנה חובה לתקן את המעוות ולחדש את הברית שבין החברים.

חשיבות הסליחה והמחילה היא לא רק מוסרית, אלא גם רוחנית. כאשר הנפגע פותח את לבו ומסכים להעניק סליחה, הוא לא רק משחרר את הפוגע מכאב העבר, אלא גם משחרר את עצמו מהכעס והפגיעות שמכבידים עליו. תהליך זה מקדם ריפוי אישי, וגם מחזק את הקשרים החברתיים.

באופן כללי, יום כיפור מזמן לנו הזדמנות לא רק לחשבון נפש אישי, אלא גם לשיקום הקשרים עם האנשים סביבנו. כאשר אנחנו מכירים בכאב ובפגיעות, ומבינים את החשיבות של הסליחה, אנו מאפשרים לאור להיכנס לתוך חיינו, ולבנות מחדש את הקשרים החשובים לנו.

בואו נדמיין מצב שבו אדם פוגע בחברו במילים קשות במהלך ריב. המילים שיצאו מפיו פוגעות לא רק ברגשותיו של הנפגע, אלא גם במערכת היחסים כולה. אותו פוגע יודע שהוא טעה, והוא מרגיש אשמה, אך כשהוא מתכנן לגשת לחברו ולבקש סליחה, הוא חווה קושי עצום. פחד מתגובה רגשית של הנפגע, חשש מדחייה או כעס, ואולי גם התמודדות עם התחושות האישיות של חוסר ערך וחרטה על המעשה, מובילים אותו לעיתים לבריחה, במקום להתמודדות עם הכאב שהוא עצמו גרם.

קושי זה מצביע על כך שבקשת הסליחה אינה פשוטה, והפוגע עשוי להרגיש שהצום והתפילות ביום כיפור מאבדים את משמעותם, אם הוא לא עושה את המאמץ להחזיר את המצב לקדמותו. הרי בעצם, יום כיפור הוא לא רק זמן של חרטה כלפי הקב"ה, אלא גם הזדמנות לתקן את המעוות בין בני אדם. אם יישאר אפילו אדם אחד שלא מפויס, היכולת שלו להתקרב ולהתפלל לאלוהים עשויה להיות מוגבלת, שכן הקשר עם הזולת הוא מרכזי בתהליך הכפרה.

לכן, כדי שהצום והתפילות יהיו בעלי משמעות, על הפוגע לקחת את הצעד הקשה ולבקש סליחה מהנפגע. זו הדרך האמתית לאפשר לעצמו ולאחרים לחוות את הכפרה, להרגיש את האור שמגיע עם סליחה, ולחדש את הקשרים האנושיים.

הרב ד"ר יעקב ארנברג הוא ראש מכון ארנברג – המכון ללימודי ייעוץ נישואין ומקצועות המשפחה.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:יום כיפורמחילהסליחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה