היסטוריה וארכיאולוגיה

דף סליחות יהודי מסין: המסע המרתק של כתב היד העתיק

בין הדפים, שנכתבו בשלל שפות, נמצא גם דף בעברית, על נייר סיני מן המאה השמינית, לפני כאלף ומאתיים שנים – מתקופת הגאונים. הדף מכיל טקסט של סליחות, והוא מנוקד בניקוד בבלי. זהו אפוא אחד מכתבי היד בעברית על נייר העתיקים ביותר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאז שחר ההיסטוריה היו דרכי סוחרים מהמזרח הרחוק אל המזרח הקרוב. מוצרים מסין נמצאו מפרס ועד טורקיה. עם השנים התפתחו דרכי המסחר האלו, ולשיאן הגיעו בעקבות סחר המשי, שבזכותם כונו נתיבי המסחר האלו "דרך המשי", כאשר למעשה ישנן כמה דרכים שבהן הובל המשי ממחוז שי-אן שבסין למזרח התיכון, וממנו הלאה לאירופה, או לאפריקה. הנוסע המפורסם מרקו פולו מאיטליה חצה את כל דרך המשי לפני כשמונה מאות שנה.

דרך המשי חוצה את מדבר גובי, המדבר הגדול באסיה, שרובו נמצא בצפון סין, וחלקו הקטן במונגוליה. "גובי" הוא "מדבר" במונגולית. כאשר חוצים את המדבר, ישנה חשיבות עצומה לכל מקור אספקה, ומכאן חשיבותה של העיר דונחאונג. היא היתה מרכז עצירה לשיירות ולסוחרים, ואליה הגיעו אנשים מכל קצווי תבל, בדרכם למסחר המשי ועוד מוצרים שהגיעו מסין אל שאר חלקי העולם.

בקרבת העיר דונחאונג קיים צוק סלע עצום, שאורכו מספר קילומטרים. נזירים בודהיסטים שחצו את דרך המשי לצרכי מסעות דתיים חצבו לעצמם מערות, כיוון שלא רצו להתערבב עם ההמונים בעיר. החציבה החלה לפני כ-1700 שנים, ונמשכה לאורך דורות רבים. במשך הזמן נחצבו שם כחמש מאות מערות ענק, המאוכלסות ביצירות שונות ומעטורות בציורי קיר. החציבה והיצירות השונות נמשכו במשך כאלף שנים. ציורי הקיר תופסים 42,000 מטרים רבועים.

לפני כמאה שנים, גילה שומר המערות, הטאואיסט ואנג יואנלו, קיר מלאכותי בקצה אחת המערות. הוא פתח אותו בזהירות, וגילה מאחוריו כמות עצומה של עשרות אלפי מסמכים, שהשאירו אחריהם הנזירים ועוברי הדרך. משלחות חוקרים החלו לפקוד את המקום, וגילויים חדשים על תולדות סין, טיבט ומונגוליה, התפרסמו.

בין הדפים, שנכתבו בשלל שפות, נמצא גם דף בעברית, על נייר סיני מן המאה השמינית, לפני כאלף ומאתיים שנים – מתקופת הגאונים. הדף מכיל טקסט של סליחות, והוא מנוקד בניקוד בבלי. זהו אפוא אחד מכתבי היד בעברית על נייר העתיקים ביותר (הניקוד הבבלי היה בשימוש לפני שנכנס הניקוד הטברייני, שהוא הניקוד המוכר אצלינו).

מה שמעניין בדף הסליחות מסין, הוא שהוא נכתב ככל הנראה מן הזיכרון, על ידי יהודי סוחר נוסע, שרצה לרשום לעצמו את הסליחות בימים הנוראים, אך כיוון שלא היה בקי בכתיבה, לפחות לא בשפה העברית, כתב את הסליחות כפי שהן נשמעות, כגון "מייל כמוך נוסי עון" (=מי א-ל כמוך נושא עוון). אתם כבר יכולים לשים לב שאותו סוחר היה אשכנזי...

הדף נמצא כיום בספריה הלאומית בפריז, והוא משמש מזכרת לאיש יהודי בודד, שנסע אלפי קילומטרים מביתו בשביל פרנסה, אבל לא שכח את הסליחות, ורשם אותן לעצמו על נייר. אולי הוא עצר להינפש במערות מוגאו, אולי הדף הושאר במקום כלשהו ונזיר בודהיסטי גנז אותו עם מסמכיו, זאת לא נדע.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:היסטוריההמזרח הרחוקסין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה