לומדים מוסר

אל תפספסו: איך הופכים עבירות לזכויות?

הרב אליהו דסלר מסביר מתי עוונות נהפכים לזכויות: "לכן השב מאהבה, שתשובתו הגדולה באה מתוך הכרת חסדי השי"ת – עבירותיו נעשין כזכויות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"מדרגה יותר גדולה היא זו של השב מאהבה... וכל שמעמיק יותר בחרטה ומכיר יותר גנות העבירה, גדולה יותר הכרת הטוב שלו כלפי הקב"ה, ומתוך אהבתו דבק יותר בהקב"ה...

אכן בגלל שהעבירה גרמה לו הכרות אלה, לכן השב מאהבה, שתשובתו הגדולה באה מתוך הכרת חסדי השי"ת – עבירותיו נעשין כזכויות, כי כיוון שנתעלה לאהבה גדולה זו בגרם החטא, דן הקב"ה עליהם ברוב חסדיו בבחינת זכויות".

(הרב אליהו דסלר "מכתב מאליהו" יום כיפור – סוכות, "מאמרי התשובה" עמ' שפט-שצ).

 

משמעות הציטוט

הרב דסלר בדבריו מתאר את המעלה הגבוהה של השב מאהבה, בהשוואה לשב מיראה. הוא מסביר כי תשובה מאהבה אינה רק חרטה על העבירות, אלא תהליך עמוק של הכרת גנות החטא והבנה עד כמה העבירה פגעה בנשמה ובקשר עם הקב"ה.

ככל שהאדם מתחרט יותר ומבין לעומק את הנזק שגרמה העבירה, כך מתחזקת הכרת הטוב שלו כלפי הקב"ה. זה מתרחש מפני שהוא מבין יותר את חסדי ה' ואת הנזק שהיה נמנע אילו לא חטא. הכרת טובה זו מביאה אותו לאהבה עמוקה יותר לקב"ה.

האהבה שמתגברת כתוצאה מהכרת הטוב, נובעת מתוך ההבנה שהקב"ה סולח לו ומעניק לו חסד אינסופי. החטא, שהיה בעבר סיבה לריחוק מה', הופך לאמצעי שדרכו האדם מגיע להכרת חסדי ה' ולחיזוק הקשר איתו.

הקב"ה, ברוב חסדיו, הופך את העבירות הקודמות של האדם לזכויות. החטאים שבעבר היוו מקור לחטא וריחוק, הופכים עתה לכלים שבאמצעותם האדם הגיע לקרבה ולאהבה כה עמוקה כלפי הקב"ה, ולכן הם נחשבים כזכויות.

בכך מסביר הרב דסלר כי בתשובה מאהבה, לא רק שהעבירות נמחלות, אלא שהן הופכות לחלק מהתהליך שהביא את האדם למדרגה רוחנית גבוהה יותר, עד שהן נשפטות כמעשים חיוביים, מכיוון שהובילו אותו לאהבת ה' גדולה יותר.

 

כמה מילים על המחבר

רבי אליהו אליעזר דסלר נפטר לפני 71 שנה (ה'תרנ"ב - כ"ד בטבת ה'תשי"ד). היה מגדולי בעלי המוסר בשיטת קלם במאה ה-20, כיהן כרב באנגליה וכמשגיח רוחני בישיבת פוניבז'. הוא מחבר הספר "מכתב מאליהו", סדרת ספרים הנפוצה בעולם הישיבות, הכוללת כתבים, שיחות ומכתבים בענייני אמונה ומוסר.

מה אמר 'החוזה מלובלין' לאדם שנפל בחטא? הרב שניר גואטה מסביר כיצד יש לקום אחרי נפילה. צפו

 

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:מכתב מאליהוהרב אליהו דסלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה