יום כיפור 2024

תפילת נעילה: כל מה שרציתם לדעת על התפילה הנדירה, שפותחת שערי שמים

תפילת נעילה היא רגע השיא של יום כיפור – גלו איך היא פותחת את שערי השמיים ומשנה את גורלכם לשנה הקרובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביום הכיפורים מתפללים 5 תפילות: ערבית, שחרית ומנחה הקבועים בכל יום. מוסף שנקבע לכל שבת וחג, כנגד קרבן המוספים שהקריבו במקדש, ותפילה חמישית – לכבוד קדושת היום המיוחד, זוהי תפילת נעילה.

תפילת זו היא ללא ספק אחד מהרגעים המרגשים והעוצמתיים ביותר ביום הכיפורים. מדובר בתפילה האחרונה של היום הקדוש, שנאמרת ממש ברגעים שבהם השערים ננעלים והחתימה הסופית של גורלנו נקבעת לשנה הבאה. בשעה זו, הלבבות פתוחים, ארון הקודש פתוח, והעם כולו מרגיש את נוכחות השכינה קרובה מאי פעם. איך תפילת נעילה יכולה להרים אותנו לגבהים רוחניים ולשנות את השנה כולה? בואו לצלול ולהכיר את הסודות והמשמעויות הכמוסות של תפילה זו.

התפילה נקראת "נעילה" כיוון שהיא נאמרת סמוך לצאת היום, שבשעה זו ננעלו שערי בית המקדש ותמה עבודת היום הקדוש. בשעה זו עומדים גם להינעל שערי שמים, ונתקנה התפילה כדי לעורר רחמים בזמן נעילת שערים, כאשר הקב"ה חותם דין אמת לכל באי העולם.

תפילת נעילה נאמרת כשארון הקודש פתוח, והואיל ואז שעת גמר החיתום, מתחזקים בה ביותר לאומרה בכוונה עצומה והתעוררות גדולה, להחליש את מידת הדין ולהגביר את מידת הרחמים.

בתפילת נעילה וכן ב"אבינו מלכנו" שאחריה, אומרים "חתמנו" במקום "כתבנו" שבכל תפילות עשרת ימי תשובה.

בתפילה זו אומרים את הקטע: "אתה נותן יד לפושעים, וימינך פשוטה לקבל שבים", וכן: "אתה הבדלת אנוש מראש", לפי שהן מדברות על פחיתות האדם וגודל חטאיו, ועל ידי כך ייכנע לבבו ויהרהר בתשובת אמת.

עוד בתפילה מוזכר עוון הגזל החמור: "למען נחדל מעושק ידינו", זאת משום שאין יום הכיפורים מכפר על הגזל ועל עבירות שבין אדם לחבירו. לכן, על האדם לקבל על עצמו בהחלטה ברורה שמיד לאחר יום הכיפורים יחזיר את הממון הגזול לבעליו.

לקראת סיום התפילה, מכריז החזן, ואחריו הקהל: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", ולאחר מכן אומרים: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", שלש פעמים רצופות – כדי להדגיש שמלכות ה' תקפה בשלושת הזמנים: היא היתה, הווה ותהיה.

מיד לאחר מכן, כשהלבבות נפתחים, פורצת הקריאה: "ה' הוא האלוקים!" קריאה זו הופיע לראשונה בהר הכרמל, בתום ההתנצחות בין אליהו הנביא לנביאי הבעל. אש ירדה אז מן השמים וקיבלה את קרבנו של אליהו, והעם שצפה במחזה הכריז בקול גדול: "ה' הוא האלוקים!"

על קריאה נצחית זו חוזרים 7 פעמים, כי הקדוש ברוך הוא השרה את שכינתו עלינו בקירבה יתרה ביום הכיפורים, ועתה, עם רדת היום, מלווים אנו את השכינה דרך שבעת הרקיעים, המפרידים בינינו לבין המדור העליון שבו היא שוכנת.

פסוקים אלו נאמרים בסמוך לצאת הכוכבים. לאחר מכן תוקעים תקיעה אחת בשופר, ואחריה קורא כל הציבור: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה!" התקיעה נועדה להזכיר לנו את תקיעת השופר של יום הכיפורים בשנת היובל, ורומזת לסילו השכינה ששררה בארץ במשך 40 יום – מאז ראש חודש אלול.

שליח הצבור אומר "קדיש תתקבל" בניגון של שמחה, לפי שאנו בטוחים ברחמיו יתברך שנתקבלה תפילתנו לפניו.

לסיכום, תפילת נעילה היא הזדמנות נדירה להתחבר למידת הרחמים ולבקש מחילה אמיתית רגע לפני שננעלים שערי השמיים. השילוב של פסוקים עוצמתיים, הקריאות הרמות של "שמע ישראל" ו"ה' הוא האלוקים", ותקיעת השופר המסיימת – כל אלה מרכיבים חוויה רוחנית עמוקה ומיוחדת, שנחרתת בלבבות כל המתפללים. הבה ניקח את הרגע הזה ברצינות וננצל אותו לקרבת אלוקים, לתשובה שלמה, ונזכה לשנה של שפע, ברכה וכפרה אמיתית.

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:יום כיפורתפילת נעילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה