לומדים מוסר

הצעד הראשון לפני בקשת סליחה: זה מה שחייבים לעשות

הפלא יועץ על הפעולה הראשונה ההכרחית לפני בקשת סליחה: "והשיב את הגזלה אשר גזל ואת העשק אשר עשק, וירצה את חברו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"ועוון הגזל הוא חמור מאד, שהגוזל את חברו אפלו שוה פרוטה, כאלו נוטל נפשו ודם זרעו, כדאיתא בשלחן ערוך (חו''מ סי' שנט סעיף ג). הנה כי כן, אשר נדבו רוחו רוח נכון לשוב אל בוראו, זה צריך לעשות ראשונה, והשיב את הגזלה אשר גזל ואת העשק אשר עשק, וירצה את חברו, ואת אשר הקניט בדברים יפיס עד שיתפיס חברו, ואחר כך ישוב אל בוראו ונרצה לו".

("פלא יועץ", ערך 'תשובה')

 

משמעות הציטוט

הפלא יועץ  מדגיש את החומרה הרבה של חטא הגזל והעבירה הנלווית אליו. הגוזל מחברו אפילו סכום קטן של שווה פרוטה, נחשב כאילו הוא נוטל את נפשו ואת דם זרעו של הנגזל. החומרה הזו נתמכת בהלכה בשולחן ערוך (חושן משפט, סימן שנ"ט סעיף ג').

ממשיך הפלא יועץ ומסביר שמי שחשוב לו לחזור בתשובה אמיתית ותקינה, חייב להתחיל דווקא מהשבת הגזלה או הפיצוי על העושק שגרם. רק אחרי שהשיב את הגזלה לחברו ופייס אותו, יכול האדם לפנות אל הקב"ה בתשובה. ההסדר מול האדם שפגע בו הוא תנאי מקדים לתשובה מלאה מול הבורא.

משמעות הדברים היא שחטאי בין אדם לחברו, במיוחד גזל, אינם נמחקים רק באמצעות בקשת סליחה מהקב"ה ומהזולת. התיקון דורש גם פעולה מעשית כלפי האדם שנפגע.

 

כמה מילים על המחבר

הרב אליעזר בן רבי יצחק פאפו נפטר לפני 197 שנים (תקמ"ו – כ' בתשרי תקפ"ח; 1786 – 11 באוקטובר 1827) היה פוסק הלכה ומקובל נודע. הוא חיבר מספר ספרים, והמפורסם בהם הוא ספר המוסר "פלא יועץ", שבזכותו נודע גם בכינוי "פלא יועץ". הרב שימש כרב הקהילה הספרדית בעיר סיליסטרה שבבולגריה, ולאחר מכן כיהן תקופה מסוימת כראש הקהילה הספרדית בבוקרשט, בירת ולאכיה. בין חיבוריו הנוספים נכללים הספרים "אלף המגן", "חסד לאלפים", ו"בית תפילה".

 

הרב זמיר כהן: אדם שגזל ולא השיב את הגזילה - מה קורה איתו בעולם האמת? צפו

זהירות מגזל וריבית: מיטב הסרטונים שיתנו לכם חשק להשקיע

תגיות:הרב זמיר כהןפלא יועץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה