חדשות בארץ

אחות החטוף המבוגר ביותר: "תחשבו על סבא שלכם אוכל חצי פיתה ביום"

מה עובר על 869 שורדי השואה המתגוררים בעוטף עזה ו-1118 שורדי השואה מצפון הארץ, מאז פרוץ המלחמה? בוועדה מיוחדת בכנסת הוצגו הנתונים ונחשפו הסיפורים הקשים

שלמה מנצור (צילום: באדיבות המשפחה)שלמה מנצור (צילום: באדיבות המשפחה)
אא

מה עובר על שורדי שואה המתגוררים בעוטף או בצפון, וכעת, בגילם המבוגר, אינם זוכים לנוח בשקט, אלא חווים את אחת הדרמות הגדולות שידעה האנושות בשנים האחרונות?

בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בוועדה המיוחדת של הכנסת לטיפול בשורדי השואה הועלו נתונים קשים: ישנם 869 שורדי שואה שהתגוררו עד לשנה האחרונה בעוטף עזה, ובעקבות המלחמה נאלצו להימלט מבתיהם. בנוסף, יש עוד 1,118 שורדי שואה נוספים בצפון הארץ, ששרדו את אימי השואה, אך מאז פרוץ המלחמה פונו ונאלצו לעזוב את כל אשר יקר להם.

הדסה לזר, אחותו של שלמה מנצור, החטוף המבוגר ביותר בשבי החמאס, תיארה את מצבו הקשה במילים שמפלחות את הלב: "תחשבו על סבא שלכם אוכל רבע פיתה ביום, קופא מקור כשרק גופייה לגופו וחושב ששכחו אותו. שלמה הוא שורד הפרהוד – שואה שהתחוללה בעיראק ב-1941. שלמה היה בן שלוש וחצי כשמוסלמים ירו לנגד עיניו והיכו את הוריו. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה עובר על ילד שרואה מראות כאלו. הם שרפו, בזזו ורצחו. נשמע לכם מוכר?

"שלמה אחי חטף מכות ממחבלי חמאס ונחטף מביתו בפיז'מה, ובימים אלה, כשהוא בודד במחשכים הוא חווה שואה נוספת. כיום, כעבור שנה אנחנו עדיין לא יודעים מה עלה בגורלו. אין לנו יום ולילה, אין לנו שליטה על החיים. לפני שנה היינו על פי תהום, וכעת אנחנו פנימה בתוכה".

רות הרן, שורדת שואה וטבח בארי, איבדה את בנה בטבח האחרון ושבעה מקרובי משפחתה נחטפו. "אסור להתעלם מהצורך הפסיכו-ביולוגי של אנשים לשקם את בתיהם, ללדת ילדים ולחיות חיים נורמליים", היא אמרה בוועדה. "זו הסיבה שאחרי השואה עליתי עם אימי לישראל שאמרה לי: 'נעלה לארץ, לבנות ולהיבנות בה'. המשפחה שלי נתנה למדינה את כל מה שאפשר, אבל כשקמתי בבוקר ה-7 באוקטובר וראיתי מה שקרה, זעקתי. זו הייתה טראומה נוראית".

עוד היא ציינה: "אני יודעת שזו לא הייתה שואה. הנאצים היו מאוד שיטתיים, מתוכננים, שטניים. הנוח'בות באו כפראי אדם. זה היה פשוט פוגרום, רצח של עם שחי לידם חיי שקט ושלווה. רצח ברברי. אם נגיד על זה שואה אנו ניצור בנליזציה לשואה שלא תישכח לעולם. אין אדם, גם לא סופר, שיכול לתאר את זוועות השואה".

במהלך הדיון הציגו ד"ר אלה אוסטרובסקי ברמן ושירלי רזיצקי מעמותת 'ג'וינט אשל' מחקר שערכו בקרב זקנים בתחילת המלחמה, שלפיו כ-20% מהמשתתפים חוו פגיעה ישירה או עקיפה בזמן המלחמה, 24% חוו החמרה במצבם הבריאותי, 15% דיווחו על ירידה ביכולת לבצע פעולות שגרתיות, ו-30% סובלים מהחמרה במצבם הכלכלי.

קבלו את כל ספרי אפרת ברזל במתנה. הצטרפו כמנויים שנתיים בעולם הילדים, ומארז הספרים יישלח אליכם הביתה במתנה וללא הגרלה + חודשיים חינם :) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:חטוףעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה