לומדים מוסר

רבנו יונה חושף: המפתח הסודי לחיים ללא חטאים – והוא פשוט ממה שחשבתם

הסוד הגדול לחיים בלי חטאים: הכרת הערך העצמי שלך והמורשת המשפחתית יכולה לשנות הכל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הציטוט היומי

"הפתח הראשון הוא שידע האיש העובד ערך עצמו, ויכיר מעלתו ומעלת אבותיו, וגדולתם וחשיבותם וחיבתם אצל הבורא יתברך... ויצא לו מזה כי כאשר יתאווה תאוה ויעלה בלבבו גאווה לעשות דבר שאינו הגון, יבוש מעצמו ויבוש מאבותיו, וישיב לנפשו ויאמר: 'אדם גדול וחשוב כמוני היום שיש בי כמה מעלות טובות רמות ונישאות, ושאני בן גדולים בן מלכי קדם, איך אעשה הרעה הגדולה הזאת וחטאתי לא-לוהים ולאבותי כל הימים'. ואם חלילה וחס לא יכיר מעלתו ומעלת אבותיו, נקל יהיה בעיניו ללכת בדרכיו הפריצים, להגלות נגלות כאחד הנבלים למלאות תאוותו".

מקור: רבנו יונה מגירנודי, שערי העבודה.

 

משמעות הציטוט

מדובר בציטוט מהפכני, משמעותי ומשנה חיים. רבנו יונה מבאר את חשיבות ההכרה העצמית וההכרה במעלת אבותינו ככלי למניעת חטאים ועמידה ברמה רוחנית גבוהה. הטקסט מדגיש כי על האדם לדעת את ערך עצמו ואת מעלת אבותיו – כלומר, להכיר את המורשת הרוחנית ואת הכבוד שהם זכו לו מאת הבורא. ההכרה הזו תדרבן אותו לשמור על דרכו ולהימנע ממעשים שאינם הולמים את מעמדו.

רבנו יונה, מגדולי הראשונים, מתאר כיצד אדם בעל הכרה בערך עצמו ובמעלת אבותיו יתבייש מלעשות מעשים שאינם ראויים, מתוך כבוד לעצמו ולמורשתו. הוא יראה את עצמו כאדם חשוב ובעל מעלות, וכתוצאה מכך, יימנע מלמלא את תאוותיו הנמוכות או מלהתנהג בצורה נבזית. כך, המודעות הזו תשמש מחסום טבעי בפני חטא.

בסופו של דבר, הכרת האדם בערך העצמי שלו ובכך שהוא בן לאבותינו הגדולים אברהם, יצחק ויעקב, ובן לעם חשוב ואהוב - תסייע לאדם להתעלות מעל תאוותיו ולשמור על דרך חיים מוסרית ורוחנית. בשל חשיבותו של הערך העצמי, בוחר רבנו יונה לפתוח בו ולכנותו: "הפתח הראשון".

 

כמה מילים על המחבר

רבנו יונה (ב"ר אברהם) מגירונדי, המכונה גם רבנו יונה החסיד, חי לפני כ-800 שנה. היה מגדולי הראשונים בספרד. חיבר ספרים חשובים בתחום התלמוד, ההלכה והמוסר. לדורות נתפרסם כבעל המוסר הגדול, ובזמנו כיהן כראש ישיבה גדולה – בברצלונה ובטולדו – שבה העמיד תלמידים הרבה שהמשיכו את דרכו.

עיקר פרסומו של רבינו יונה קשור בתורת המוסר שלו בספרו "שערי תשובה". רבנו יונה חיבר פירושים נוספים הקשורים למוסר, בפירושו לספר משלי ולמסכת אבות. עניינם של ביאורים אלו הוא ניתוח פסיכולוגי של נפש האדם ומהותה, ומגמתם להורות לאדם כיצד לנצל את כוחות נפשו כהלכה וכיצד להשליט את הכוחות החיוביים על הכוחות השליליים. כן חיבר רבנו יונה פרשנות לתלמוד.

 
 
תגיות:רבנו יונה מגירנודישערי העבודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה