סוכות 2024

איך חג הסוכות יכול לשנות לך את החיים? 5 נקודות שישדרגו אתכם, וגם – 7 טיפים מעשיים שווים

מה הקשר בין סוכות לבין הנהגה של מעל הטבע? איך חג הסוכות יכול להשפיע על בריאות הנפש שלנו? 5 תובנות עמוקות מסוכות עם טיפים פרקטיים, שיכולים לשנות את היום-יום שלכם

אא

נכון שאין כמו הרגע של אריזת המזוודות לפני שיוצאים לחופשה מפנקת? תכף יוצאים מהבית ומגיעים למיטת קינג סייז, סט שמפו-מרכך-תחליב רחצה בבקבוקונים מיניאטוריים שממתינים לנו בחדר הרחצה, וכמובן פנקס ועט – פריטים נוסטלגיים וחסרי שימוש לחלוטין בבית מלון, אבל כנראה שיישארו שם על השידה גם בעידן בו אנשים ירכיבו משקפיים שיקרינו את מסך המחשב.

בשבוע הקרוב אנחנו גם הולכים לצאת מהבית, בגרסה קצת אחרת, פחות מפנקת, ואולי אפילו נאלץ לנסות להירדם לצלילי קולות יירוט, לפחות הצפונים שבינינו. מהשבוע הזה כנראה שלא נצא עם עור שזוף, 3 ק"ג נוספים – כי איפה תקבלו פיצה ללא הגבלה ב-08:00 בבוקר, ומזוודת כביסה (כאילו שלסיים חופשה זה לא מספיק קשה כשלעצמו) – אבל כמה תובנות מדהימות לחיים נוכל בהחלט להרוויח, עם קצת מבט מעמיק.

 

1. לראות את החוט הבלתי נראה, אליו אתה קשור

על מנת שסכך הסוכה יהיה כשר צריך שהצל שמטיל הסכך בסוכה יהיה מרובה על אור השמש החודר דרכו. אחד ההסברים העמוקים לכך, הוא שהשמש מסמלת את הנהגת המזלות והכוכבים, בעוד שהצל מרמז לצל כנפי השכינה. הסוכה באה לתזכר אותנו להפסיק לסמוך על המצב הכלכלי המסודר, על הבריאות הטובה שעד עכשיו תקתקה, על הכשרון שלנו, הקשרים, היחסים הטובים עם המנהלת, או על כיפת ברזל וחץ דוד. הסוכה באה ואומרת לנו 'רק בורא עולם הוא זה שמנהיג אותך, הוא ורק הוא'.   

וכך כותב רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל, מקובל ומגדולי פוסקי ההלכה, בחיבורו 'אהבת יהונתן': "צלתה מרובה מחמתה – להורות שעיקר השפעתינו הוא מהקב"ה, וזהו צל שדי מרובה מחמתה, היינו המזלות" (הפטרת אחרי קדושים).

טיפ מעשי: כל בוקר התפללו על דבר אחד בחייכם בו נראה לכם ששם הכול עובד כמו שצריך. דווקא התפילה על דבר שנראה מובן מאליו, תזכיר לכם את התלות הבלתי-פוסקת שלנו בבורא עולם.

2. במה אתם ממלאים את החיים שלכם?

פעם אחת בשנה מתנתקים מהספה עם הכריות בצבע קונטרה, הואזה עם הנרקיסים במחיר המופקע, ומכונת הקפה של הקפסולות. טוב, אם אתה מאלה שיש להם מרפסת סוכה, אז אולי זה קצת פחות רלוונטי אליכם, אבל תזרמו.

הניתוק מהגשמיות באה להזכיר לנו מאין הגענו ולאן אנחנו הולכים. כמה אגרטלים ממקס סטוק הבית שלכם באמת צריך? לכמה בגדים וחפצים אתם באמת נזקקים? מה ילווה אתכם ל'נצח נצחים' שלכם? מה באמת חשוב בחיים האלה, ובמה אתם רוצים למלא אותם?

טיפ מעשי:  פסח אומנם עדיין רחוק, אבל לא יזיק לעשות סדר בבית ולרוקן אותו מחפצים ופריטים לא שימושיים.

טיפ מעשי נוסף: חשבו על אקט רוחני שיעשה לכם טוב לנשמה, ואמצו אותו. זה יכול להיות קבלה קטנה של התחזקות, התקדמות במצווה מסוימת, או מעשה טוב שתרצו לעשות בתדירות מסוימת. מחפשים רעיונות? קבלו 111 רעיונות לקבלה קטנה.

3. הכול זמני – המתנה הכי גדולה היא לשחרר

עראיות החיים, המתבטאת בדירה הזמנית שבנינו לעצמו, יכולה לסייע לנו לשחרר רגשות שליליים ומטענים השוכנים בנפשנו. 'עשו לנו', 'אמרו לנו' – נכון, זה קשה, אבל בסופו של דבר החיים כאן הם זמניים. המתנה הכי גדולה שאנחנו יכולים להעניק לעצמנו ולנפשנו היא לסלוח, ובכך לשחרר מעלינו את אותה אנרגיה שלילית.

וכמו שהמשנה אומרת: "במידה שאדם מודד, בה מודדין לו" – אם אתה תמחל ותעביר לאחרים, כך גם משמים ינהגו כלפיך.

טיפ מעשי: שחררו, אפילו רק בטיפה, אנרגיה שלילית כלפי מישהו שפגע בכם.

טיפ מעשי נוסף: לגיבורים שבינינו, עשו מחווה נחמדה וקטנה עם מישהו שהיחסים איתו מעט מתוחים. זו יכולה להיות אפילו מחמאה, או כל אקט קטן שישבור את הקרח.

4. לא להתמלא מההצלחות שלנו

חג הסוכות חל בעונת האסיף, כשיש שפע חקלאי ואוספים את התבואה, והאדם עשוי להתגאות בהצלחתו. כדי למנוע תחושת "כוחי ועוצם ידי", התורה מצווה אותנו דווקא אז לעזוב את ביתנו הנוח ולעבור לסוכה פשוטה. הסוכה מזכירה את תקופות הנדודים של עמנו ומחנכת אותנו לזכור שכל השפע מגיע מה', כפי שהתורה מציינת: "וזכרת את ה' אלוקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל".

טיפ מעשי: בתחילת כל תפילה אישית עם בורא עולם, אמרו תודה על הטוב הקיים בחייכם, הכישורים, המתנות וההצלחות.

5. לזכות להנהגה שהיא מעל הטבע

הזוהר הקדוש מכנה את הסוכה בשם "צילא דמהימנותא", ובתרגום: צל האמונה. בעל ה'שפת אמת' מגלה לנו דבר מדהים – כגודל האמונה שלנו בבורא עולם, כך יהיה אופן הנהגת השם איתנו ונוכל כך אף לזכות להנהגה שהיא מעל הטבע.

והנה לשונו: "וכמו שעשה הקב"ה נפלאות לאבותינו והשאיר מהם זכר לדורות. כמו כן זכותן של אבותינו היה גם כן למעלה מן הטבע ונשאר גם מזה זכר לדורות. ועל ידי קיום מצות סוכה יכולים למצוא זאת התשוקה להיות נמשך אחר ה' יתברך לצאת מן הטבע, כמו שנאמר 'צא מדירת קבע'. ומסתמא כאשר הקב"ה זוכר לדורות זה הזכות בוודאי נמשכו אחריו עם כל תולדותיהם, כי מעשה אבות מועיל לבנים. כפי הכנת האבות שרצו ונשתוקקו להיות נמשך הם וכל תולדותיהם אחר הבורא יתברך ונתקיים כן.

"סוכה נקראת צלא דמהמנותא בזוהר הקדוש. יתכן לפרש כי כפי האמונה – כך נתגלה הקדושה בסוכה... שעל ידי אמונת בני ישראל זכו שיתגלה הקב"ה ענני כבודו ולהנהיג אותם שלא בדרך הטבע. לכן כתיב 'חסד נעוריך', שהיה על ידי התעוררות שלהם. וכן איתא (= מובא) בשם הבעל שם טוב פירוש 'ה' צלך' – כפי הנהגת האדם, כך מתגלה עליו צל הקב"ה".

אם נעורר בעצמנו את אמונתו בבורא עולם, ונאמין שבורא עולם הוא כל יכול, ואין נבצר ממנו – נוכל לזכות להנהגה שהיא מעל הטבע. על ידי שאנו נחוש בכל מאודנו שכללי הטבע המקובעים והקבועים הם כאין וכאפס, לא קיימים, והכול נשלט ויכול להשתנות רק ברצונו של הבורא – נזכה לעורר עלינו הנהגה היוצאת מן הטבע, הנהגה אלוקית של מעל המזל.

טיפ מעשי: אל תוותרו על שיעור שבועי באמונה ובטחון, או ספר מחזק. הנה רשימה חלקית בלבד של ספרים מומלצים לחיזוק האמונה: 'נפש שמשון – שערי האמונה' / הרב שמשון דוד פינקוס; 'פרקי מחשבה – אמונה וביטחון' / הרב עזריאל טאובר; מתוך סדרת הספרים 'חובת האדם בעולמו' – כרכי 'אמונה' ו'ביטחון'; 'יגל ליבי בישועתך' / הרב יגאל כהן; 'כל משבריך – ממשברי החיים ופתרונם ביהדות' / הרב לוגאסי; 'בגן האמונה' / הרב שלום ארוש; מחשבה יוצרת מציאות (במהדורה מחודשת) / שולי שמואלי.

תגיות:סוכותטיפים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה