סוכות 2024

האושפיזין היומי: אברהם אבינו - בואו נכיר מקרוב

אברהם אבינו, אבי האומה, מתארח בסוכתנו כאושפיזין ביום הראשון של חג הסוכות. אברהם, המייצג את מידת הכנסת האורחים והאמונה, מלמד אותנו על נדיבות, מסירות לזולת ופתיחת הלב והבית לכל אדם

אא

על פי מנהג הספרדים והאר"י הקדוש, אברהם אבינו, אבי האומה, מגיע לבקר בסוכותינו כאושפיזין ביום הראשון של חג הסוכות, שחל השנה ביום חמישי, ט"ו בתשרי.

 

היכרות עם הדמות

אברהם אבינו, הדמות הראשונה שמוזמנת לסוכותינו, נחשב לאבי האומה היהודית ולמייסד האמונה בקל אחד. מסעו הרוחני החל כאשר קיבל את קריאת ה' ללכת מארצו וממשפחתו לארץ כנען, וכך הפך לדמות מרכזית לא רק ביהדות, אלא גם בנצרות ובאסלאם. אברהם ידוע בנדיבותו הרבה ובמסירותו הבלתי מתפשרת להכנסת אורחים, כפי שניתן לראות בסיפור ביקורם של שלושת המלאכים באלוני ממרא.

 

תכונה בולטת – חסד ונתינה

אחת התכונות המרכזיות של אברהם אבינו היא מידת החסד, שבאה לידי ביטוי גם בהכנסת האורחים, כאשר שלושה מלאכים מגיעים לבקר אותו. אברהם, שנמצא באמצע יום חם אחרי שעבר ברית מילה, ממהר לקום ולארח אותם, ואף מבקש משרה אשתו להכין אוכל במהירות (בראשית י"ח). המסורת היהודית רואה באברהם את דמות המופת להכנסת אורחים ללא תנאים, ומספרת על נדיבותו הגדולה בכך שפתח את אוהלו לכל עובר אורח.

במדרש מסופר שאברהם אבינו היה מכניס אורחים לביתו ודואג לכל צורכיהם – גם ברוח וגם בגוף. הוא לא רק האכיל והשקה, אלא גם קירב את אורחיו לאמונה בקל אחד. בכך נוצר חיבור עמוק בין מעשה הכנסת האורחים לבין הפצת האמונה והאהבה לאלוקים.

הרב זמיר כהן - גדולתו של אברהם אבינו. צפו

 

איך ניישם תכונה זו בחיי היומיום

הכנסת אורחים יכולה להתבטא בחיינו בדרכים רבות, גם אם אין לנו את האפשרות להכניס אנשים לביתנו מדי יום. אפשר ליישם את הערך של הכנסת אורחים על ידי כך שנפתח את הלב והבית שלנו לאחרים. הנה כמה רעיונות ליישום:

פתיחת הבית: אפשר להזמין אנשים לארוחה, אפילו פעם בחודש, ולוודא שהמקום חם ומזמין.

חסד קטן ביום יום:גמילות חסדים אינה חייבת להיעשות רק בבית – אפשר לעזור לזולת ברחוב, בעבודה או בקהילה, על ידי עידוד ומילה טובה.

ממש כמו אברהם, גם אם עייפים או עסוקים, נוכל להקדיש זמן לשמוע את צורכי הזולת ולעזור במקומות שניתן.

שיתוף במה שיש: הכנסת אורחים אינה רק פתיחת הבית אלא גם שיתוף במה שיש לנו. זה יכול להיות משהו פשוט כמו להציע אוכל למי שצריך, לחלוק חפצים שכבר אין לנו בהם שימוש, או אפילו לשתף בידע או מיומנויות שלנו כדי לסייע למישהו אחר.

 

סיכום

אברהם אבינו הוא דמות מופת להכנסת אורחים, נדיבות ונתינה ללא גבול. תכונות אלו הן אבני יסוד בחג הסוכות ובחיי היום-יום שלנו. דרך ההתבוננות במעשיו של אברהם נוכל ללמוד איך לפתוח את הלב לאחרים, ולהפוך את חיינו למלאים יותר דרך נתינה ודאגה לזולת.

אומה בשליחות: השפעת אברהם אבינו על תרבויות העולם העתיק

"את שניהם אני אוהב": נלמד מאברהם אבינו על ההתמודדות עם נוער מתמודד

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:סוכותאברהם אבינואושפיזין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה