סוכות 2024

האושפיזין היומי: יצחק אבינו - בואו נכיר מקרוב

יצחק אבינו, עמוד הגבורה, מתארח בסוכותינו כאושפיזין ביום השני של חג הסוכות. יצחק אבינו, המייצג את מידת הגבורה והמסירות לרצון ה', מלמד אותנו על ערכים של כוח פנימי, קבלת עול מלכות שמיים ושליטה עצמית, גם במצבים הקשים והמורכבים ביותר

אא

על פי מנהג הספרדים והאר"י הקדוש, אברהם אבינו, אבי האומה, מגיע לבקר בסוכותינו כאושפיזין ביום השני של חג הסוכות, שחל השנה ביום שישי, ט"ז בתשרי.

 

היכרות עם הדמות

יצחק אבינו, בנם של אברהם ושרה, היה הדור השני של האבות. חייו החלו בנס, כשנולד להוריו לעת זקנה, וראשיתם מסמלת את ההבטחה הגדולה שהובטחה לאברהם. אחת מנקודות השיא של חייו היא העקדה – הרגע שבו אביו היה מוכן להקריב אותו לפי ציווי ה', אך יצחק היה שותף מלא ברגע זה, מוכן להקריב את חייו למען האמונה והציות לה'.

יצחק אבינו הופיע במידת הגבורה בצורה מופלאה ברגע העקידה, כאשר עמד מוכן להיות נעקד על גבי המזבח. מול הקושי העצום – הידיעה שהוא עומד למסור את חייו ביד אביו, לפי ציווי ה' – הוא מפגין איפוק וכוח פנימי אדיר. הגבורה של יצחק לא מתבטאת במאבק פיזי או בהתנגדות, אלא דווקא בשקט הנפשי ובשליטה העצמית המוחלטת. הוא מכיל בתוכו את הקושי והפחד הטבעי, אך אינו נותן להם לשלוט בו.

באותו רגע, יצחק מדגים את התכונה של "גיבור כארי" – לא במובן של עוצמה חיצונית, אלא בכוח הרצון והתמסרות העמוקה לרצון אביו שבשמים. היכולת של יצחק להיכנע לרצון האלוקי, על אף היותו כרוך במחיר הכבד ביותר, היא תמצית הגבורה האמיתית: לא הכנעת אויבים חיצוניים, אלא הכנעת היצרים והפחדים הפנימיים. מעשה העקידה הופך את יצחק לדמות מופת לגבורה שקטה, לאדם שבחר באמונה שלמה לעשות את רצון ה' מתוך מסירות מוחלטת, גם כאשר המעשה נראה מעל ומעבר להבנתו האנושית.

יצחק מסמל את היסוד של "דין" או גבורה בעבודת ה', כלומר קבלה שקטה ומלאה של הדין, ושל השלמה עם כל מה שיבוא.

הרב יצחק פנגר – מה ניתן ללמוד על אושר מיצחק אבינו ע"ה? צפו

 

תכונה בולטת – מידת הגבורה

התכונה הבולטת ביותר שמאפיינת את יצחק היא מידת הגבורה. במהלך העקדה, יצחק לא רק הסכים להיות מוקרב אלא גם שמר על שקט פנימי ואמון מלא בה'. מסירות זו ניכרת גם בדרכו השקטה במהלך חייו – יצחק היה מי שהעמיק בהבנה הפנימית של מצוות ה', ללא צורך בהצהרות חיצוניות.

 

איך ניישם את תכונה זו בחיי היומיום?

תכונת מסירות הנפש של יצחק יכולה להתבטא בחיינו בדרכים רבות, גם כשאיננו נדרשים לעמוד במבחנים דרמטיים כמו העקדה. לדוגמה, כשאנו נתקלים במצבים קשים בעבודה, בלימודים, או בקשרי משפחה, ניתן ללמוד מיצחק לשמור על רוגע פנימי ולא לפחד לעמוד איתן מול אתגרים. מסירות נפש יכולה גם להתבטא בקבלה שקטה של המצבים שאינם בשליטתנו, וביכולת להמשיך באמונה ובשמחה, גם כשדברים אינם מסתדרים כפי שציפינו.

אחת מהדרכים ליישם זאת ביומיום הוא להתמיד בעבודת ה' גם כשיש קשיים או אתגרים. כמו יצחק, שידע שאין קיצורי דרך באמונה ובעבודת ה', כך גם אנחנו צריכים להיות עקביים ולא לוותר על ערכינו.

 

יצחק אבינו מלמד אותנו שיעור חשוב במסירות ובגבורה פנימית. הדמות שלו מסמלת את השקט, האמונה, והנכונות להקריב למען עקרונות. גם אנחנו יכולים ללמוד מיצחק איך לשמור על רוגע פנימי מול אתגרי החיים, להמשיך בעקביות בדרך האמונה, ולגלות מסירות כלפי הדברים החשובים לנו.

נוער מתמודד - מה עושים? יצחק אבינו בסוד שיעזור לכל הורה. אל תפספסו

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:סוכותאושפיזיןיצחק אבינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה