פרשת בראשית

הגילוי שיפתח לכם עולמות חדשים: פירוש קצר ומפתיע על פרשת בראשית

בפירושו הנפלא על הפסוק הראשון בפרשת בראשית, הנתיבות שלום חושף עומק מפתיע, שמגלה סודות על הבריאה, מלחמות ישראל וזכותם על הארץ המובטחת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע, פרשת בראשית, מתחילים את מחזור הקריאה בתורה עם הפסוק המפורסם:

"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ".

רבי שלום נח ברזובסקי זצ"ל האדמו"ר מסלונים, מפרש בספרו "נתיבות שלום" פירוש נפלא על פסוק זה.

בראשית דבריו, הוא מצטט את הרש"י הראשון והמפורסם בתורה:

"אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם', שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית? משום 'כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם', שאם יאמרו אומות העולם לישראל: 'לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים', הם אומרים להם: 'כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא; הוא בראה, ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו'".

מבאר הנתיבות שלום וכותב כי מאמרו של רבי יצחק מלמדנו הרבה דברים:

א. שתכלית התורה קשורה בארץ ישראל, כי מציון תצא תורה, ויוציאנו ממצרים להביאנו לארץ חמדה, ואין חמדה אלא משום התורה שבה, ואם לא נלך חלילה בדרכה, 'ואבדתם מהרה מעל הארץ הטובה'.

ב. שאנחנו עם ישראל שונים מכל האומות, שכבשו להם ארצות בחמס ובחרב וקשת, ואין שואל ומשיב.

ג. שעלינו באמת להשיב להם לאומות העולם תשובה, למען להיות נקיים מה' ומאנשים, וזקוקים אנחנו להסכמתם, וכמו שיעקב אבינו התאבק בשרו של עשו עד שהודה לו על הברכות.

ד. שתשובתנו המתקבלת והמועילה היא רק לבוא בכוח ובזכות שתורתנו הקדושה חלקה לנו, שהשם יתברך ברא את הארץ ונתנה לאשר ישר בעיניו, ור' יצחק מבשר לנו ברוח קדשו כי סוף כל סוף תשתרש בהשפעתנו האמונה בלב כל אומות העולם, כי ה' הוא אחד ואין שני, והוא ברא את השמים ואת הארץ ואת התורה הזאת.

ממשיך הנתיבות שלום:

"ונראה לי שלר' יצחק היה ברור שעל התורה להתחיל מאותה המצווה שהיא יסוד כל היסודות, ושגם הרמב"ם ז"ל מביאה ראשונה בהלכות יסודי התורה, והיא: להאמין בהקב"ה שברא את העולם יש מאין, ולפיכך אמר: 'לא היה צריך להתחיל אלא המחודש הזה לכם', אף על פי שמצוות פרו ורבו קודמת, משום שסיפור יציאת מצרים הוא הקדמה למצוות האמונה במציאות ה' המנויה ראשונה בעשרת הדיברות בפרשת יתרו, אבל משום 'כח מעשיו הגיד לעמו', בחר להתחיל במעשי בראשית לאותה הכוונה.

'ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה', ולפיכך נתן כלי זין משפטי בידינו, כדי להראות שאמנם לא בכוחנו ובעוצם ידינו נעשה את החיל הזה, אולם אם תשרש האמונה בלב כל ישראל, כי ה' ברא את השמים ואת הארץ, וכי תורתו אמת – אז יהא הדבר מסור גם בידינו, ולפיכך 'לתת לנו את ארץ כנען', הגם שהיא עתה נחלת גויים – נעלה אליה בהסכמת כל האומות ונחונן את עפרה ונקים את הריסותיה.

ורבותינו ז"ל דרשו על הענין הזה: 'הקול קול יעקב' – אין לך תפילה שמועלת שאין בה מזרע של יעקב, 'והידיים ידי עשו', אין לךמ לחמה שנוצחת שאין בה מזרעו של עשו'. (גיטין נ"ז ע"ב) ואם אנחנו נדע להעריך את כוח ההשפעה שיש לנו ע"י הקול, שהוא כינוי לאמונה ותפילה שבלב, תחזקנה גם ידינו שנצטוו לעשות, להחזיק בארצנו לעבדה ולשמרה. כמו שאמרו חז"ל (בבא בתרא קכ"ג) 'אשר לקחת מיד האמורי בחרבי ובקשתי', והלא כבר נאמר: 'כי לא בקשתי אבטח וחרבי לא תושיעני', אלא 'חרבי' – זו תפילה', ו'קשתי' – זו בקשה".

מסיים הנתיבות שלום:

"וכך נראה לי לחבר את סוף התורה לראשותה: 'ולכל היד החזקה אשר עשה משה לעיני כל ישראל', במה עשה משה ידיים של ישראל חזקות? בזה שהשריש בליבם האמונה ב'בראשית ברא', וכמו שאמר: 'והיה כאשר ירים משה את ידיו וגבר ישראל', בזה שידיו היו אמונה, והעביר גם את ניצחון הידיים מרשותו של עשו לרשותו של ישראל. וכן איתה במשנה: 'וכי ידיו של משה עושות מלחמה או שוברות מלחמה. אלא לומר לך בזמן שהיו ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את ליבן לאביהם שבשמים היו מתגברים".

לסיכום, המלחמה הנוכחית מציבה בפנינו שוב את האתגר האמיתי: שמירה על ארץ ישראל מתוך אמונה וביטחון בה'. כמו שנאמר בפרשת בראשית ובביאור הנתיבות שלום, כוחנו האמיתי אינו טמון רק בכוחנו הצבאי, אלא באמונה הבלתי מתפשרת בבורא עולם ובזכותנו על הארץ. הנתיבות שלום מלמד אותנו כי התפילה והאמונה הן כלי הנשק החזקים ביותר שיש לנו. כאשר עם ישראל מחזק את כוחו הפנימי ואת אמונתו, הדבר מחזק גם את ידיו בפועל. נלמד מפרשת השבוע כיצד הכוח הגשמי והכוח הרוחני משתלבים יחד, ונמשיך לשאוף לתקן את העולם ולעבוד את ה' מתוך ביטחון ואמונה חזקה בצדקת דרכנו.

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:פרשת השבועבראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה