שמחת תורה 2024

הקפות בשמחת תורה: המשמעות הרוחנית, ההיסטוריה, והמסורת שממשיכה לדורות

הקפות בשמחת תורה הן חגיגה עמוקה המבטאת את השמחה והאהבה לתורה. מעגלי הריקודים מסמלים שלמות רוחנית וחיבור הדוק לתורה ולעם ישראל. אז מה המשמעות העמוקה שמסתתרת מאחורי השמחה הזו?

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

הקפות בשמחת תורה הן אחד המנהגים המרכזיים והמשמחים ביותר במעגל השנה היהודי. הן נערכות בבית הכנסת אחרי תפילת ערבית בליל שמחת תורה, ובבוקר לאחר תפילת שחרית. במהלך ההקפות, ספרי התורה מוצאים מהארון ונישאים על ידי המתפללים בעודם מקיפים את הבימה שבמרכז בית הכנסת. המנהג מבטא שמחה אדירה סביב התורה, שהיא ליבת העם היהודי וחיינו הרוחניים.

 

מקור המנהג

ההקפות במתכונתן כיום הן מנהג מאוחר יחסית, שנשתרש במהלך ימי הביניים, כנראה במאה ה-15. בתקופת הראשונים, אמנם היה נהוג להוציא את ספרי התורה מההיכל בשמחת תורה, אך ללא ביצוע הקפות.

 

הקפות כמעגלים של שמחה

ההקפות בשמחת תורה נעשות בדרך כלל שבע פעמים – מספר המתקשר למעגליות מושלמת בתרבות היהודית. שבעה ימי בריאה, שבע הקפות בחג הסוכות סביב המזבח, ושבע הברכות בחתונה – כל אלה מעגלים המובילים לתחושת שלמות רוחנית. ההקפות מציינות את הסיום וההתחלה המחודשת של קריאת התורה: מהפרק האחרון בספר דברים ועד תחילת ספר בראשית, כדי להדגיש את המחזוריות הנצחית של התורה.

הרב זמיר כהן - משמעות חג שמחת תורה. צפו

 

שמחה בהתעלות רוחנית

שמחת תורה היא לא רק שמחת הגוף – אלא שמחה של הנשמה. אנו רוקדים עם ספרי התורה, לא על שום מצווה אחת מסוימת אלא על כל המצוות והלימוד שבתורה כולה. ספר התורה מוחזק באהבה, והריקודים סובבים אותו, מה שמבטא את ההערכה העמוקה והקשר הבלתי אמצעי של העם היהודי לתורה. השמחה הזו מתפרצת וכוללת גם את הילדים והנשים בקהילה, כולם שותפים לריקוד ולקדושה.

 

הקפות שניות

נהוג לערוך "הקפות שניות" במוצאי שמחת תורה, כשיום טוב שני של גלויות מתחיל בחו"ל. בהקפות אלו יוצאים עם ספרי התורה לרחובות העיר, ומשתתפים בריקודים חגיגיים נוספים עם ספרי התורה.

ההקפות הללו, המבוססות על מנהג המקובלים מתקופת האר"י, מעניקות הזדמנות נוספת לרקוד ולשמוח עם התורה, לעיתים קרובות מחוץ לבית הכנסת, באווירה קהילתית פתוחה לכולם. מנהג זה הפך לסמל לחיבור בין עם ישראל לתורה, והוא מאופיין בשמחה גדולה ובמוזיקה.

 

ההקפות בשמחת תורה הן תזכורת לרקוד עם התורה בכל מובן – הן בגוף והן בנשמה. מדובר בשמחה כנה ומוחשית, המחברת אותנו לתורה לא רק דרך לימוד אלא גם דרך הריקוד והשירה.

הרב יצחק בצרי - במה זוכה מי שמח בשמחתה של התורה? צפו

 מתנות בעולם הילדים בלי הגרלה לכל מנוי שנתי: מארז ספרי אפרת ברזל + חודשיים חינם:) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:שמחת תורההקפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה