פרשת בראשית

מפתיע: מה מיוחד כל כך באור שנברא ביום הראשון?

מעלתו של האור שנברא ביום הראשון אינה רק כמותית – היכולת לצפות בעזרתו למרחק בלתי מוגבל – אלא גם איכותית. זהו סוג אחר של אור

אא

ביום הראשון למעשה בראשית נאמר "ויאמר אלוקים יהי אור". נאמר בגמרא במסכת חגיגה (יב) ובזוהר הקדוש (ח"א נ"ט, א') כי באמצעות האור שנברא ביום הראשון ראה אדם הראשון מקצה העולם ועד קצהו. אחר כך ראה הקב"ה שהעולם אינו ראוי לו, ולפיכך גנז אותו עבור הצדיקים. והיכן גנז אותו? בתורה.

כלומר, בתורה בכלל, ובפנימיות התורה בפרט, טמון האור שנברא ביום הראשון. האור הזה יתגלה לעתיד לבוא, בימות המשיח, אז העולם יהא כלי מוכשר לקבלתו.

מהו ענינו של האור המיוחד הזה?

באור הטבעי שאנו משתמשים בו כיום ניתן לראות רק מעט ממה שקיים בעולמנו. לעומת זאת, בעזרת האור של היום הראשון אפשר לראות לא רק מה שקיים בעולמנו זה מקצה לקצה, אלא גם את ההתרחשויות שבעולם העליון המכונה "עלמא דאתכסיא", העולם המכוסה והנסתר.

נוסף על כך, מעלתו של האור שנברא ביום הראשון אינה רק כמותית – היכולת לצפות בעזרתו למרחק בלתי מוגבל – אלא גם איכותית. זהו סוג אחר של אור, לכן העידו חז"ל, כאמור, שהקב"ה ראה שהעולם אינו ראוי לו. כלומר, אור זה אינו מאפשר את קיום העולם כמציאות גשמית ולכן העולם לא יכול להשתמש בו.

אור זה מוגדר בתורת החסידות כ"אור שלמעלה מכלים", כלומר הוא אינו יכול לשרות במסגרת שתכיל אותו. אך כאמור, הוא נמצא בפנימיות התורה, ולצדיקים יש יכולת לראותו כאשר הם לומדים אותה.

 

אהבה ללא גבולות

לכל ענין רוחני בעולם יש ביטוי מקביל גם בנפש האדם. האור של היום הראשון מתבטא בנפש האדם באהבה שבלב כל יהודי אל הקב"ה, אהבה שהיא "למעלה מהשכל". אהבה שכלית היא מוגבלת, אבל אהבה שהיא מעל השכל, "אהבה רבה", שורשה מאותו אור שהאיר ביום הראשון.

למרות קיומו אצל כל אחד מישראל, אור זה אינו גלוי. אם האור יתגלה לא נוכל לחיות תחת מגבלות העולם, כי אהבה בלתי מוגבלת גורמת ליציאה מכל מסגרת שהיא.

עם זאת, על ידי לימוד פנימיות התורה ועל ידי התחברות לצדיק - הרואה את האור בפנימיות התורה ובפנימיות נשמת היהודי - גם אנו יכולים להתחבר לאור זה, לגלות בתוכנו אהבת ה' בלתי מוגבלת, למעלה מטעם ודעת, ומכוחה לפעול להפוך את העולם כולו למשכן לה'.

 

כיצד להגיע לאור הגנוז?

האדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, הכניס את אותו אור של היום הראשון בתוך תורת החסידות, בדרך של חכמה בינה ודעת. כאשר יהודי לומד את פנימיות התורה באופן של הבנה והשגה, מתעוררת בקרבו אהבה פנימית לקב"ה, אהבה רבה שלמעלה מן השכל ששורשה באור שנברא ביום הראשון. כך, הוא לוקח את האור הגנוז בתורה, "מביא" אותו אל הנפש הבהמית ו"מוריד את האור בהתישבות", כלומר מקשר את האור הרוחני הנעלה לחיים הגשמיים והמעשיים.

כמו כן, קיום המצוות בכלל, וקיום מצוות מסוימות כמו הכנסת אורחים, נתינת צדקה, קריאת שמע בעונתה ושמירת טהרה וצניעות בפרט, הם כלים לקבל בתוכנו את האור שנברא ביום הראשון.

עוד מבואר בחסידות כי האור הגנוז מאיר בשבת ובמועדים, ובמיוחד בשבת בראשית, שבה קוראים אודות בריאת האור.

יעזור הקב"ה שנזכה כולנו תכף ומיד ממש לגאולה האמיתית והשלמה ולהתגלות האור שנברא ביום הראשון, אותו גנז הקב"ה לצדיקים. והרי כתוב בספר ישעיהו "ועמך כולם צדיקים"!

מעובד על פי שיעוריו של הרב דב מנחם דוברוסקין

קבלו את כל ספרי אפרת ברזל במתנה. הצטרפו כמנויים שנתיים בעולם הילדים, ומארז הספרים יישלח אליכם הביתה במתנה וללא הגרלה + חודשיים חינם :) לחצו כאן להצטרפות >>>
תגיות:פרשת בראשיתיום ולילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה