הלכה ומצוות
האם מותר לטבול כלים בשלג? האם מותר לפרסם מידע מטעה? והאם בן מאומץ שאביו נפטר חייב בתפילין?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #80, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם כ"ח תשרי התשפ"ה
שלושה שאכלו יחד לחמִים מכשרויות שונות, וכל אחד מהם אינו סומך על הכשרויות האחרות – האם הם מצטרפים לזימון?
אינם מצטרפים לזימון, כיון שלא יכולים להתחבר יחד באכילתם, אף שרק מחמירים על עצמם, ולא מעיקר הדין (הליכות ברכות סימן קצ"ו הלכה י"א עמוד תר"פ).
האם ניתן לעשות טבילת כלים בשלג?
כלי זכוכית שטבילתם מדרבנן – במקום צורך יכול להטבילם בשלג, והוא שהשלג יהיה במקום אחד.
כלי מתכת אין להטבילם בשלג, אלא אם כן נימוח השלג ונעשה כמים (שו"ת דרכי ההלכה כרך רביעי חלק יורה דעה סימן ט"ז).
למי נותנים משמים מזונות בשמחה ובעין טובה?
למי שמברך בעין טובה ושמחה (כף החיים סימן קפ"ג אות ל"א בשם הזוהר הקדוש).
האם מותר למרוח בשבת משחה שנועדה להעביר ולייבש פצעי בגרות?
אין למורחה בשבת, מפני שזו משחה סמיכה, ופעמים שכוונתו להשאיר שכבת משחה על הפנים ויש לחוש לאיסור ממרח. ובמקום צער יש להקל לשים נקודות של המשחה ישירות על הפצע, בלי למורחן (שבת המלכה חלק שביעי עמוד רט"ו).
חולה סוכרת שאוכל עוגה (שמתיקותה הינה סכנה לחייו), האם יברך עליה ברכה ראשונה ואחרונה?
לא רשאי לברך ברכה אחרונה. מכל מקום חייב לברך ברכה ראשונה, לפי שהפירור הראשון לא מסכְּנו ("חשוקי חמד" על מסכת ברכות ל"ו עמוד א' בשם מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל).
לאדם שעובד בפרסום, הגיעה בקשה לפרסם אולם אירועים בתוספת המילים: "בני זוג שהתחתנו אצלנו מעולם לא התגרשו". כאשר התקשר לברר עם בעל האולם את פשר הדבר, הלה ענה לו: "האולם שלנו קיים רק חודשיים, ולכן אין בדבר משום שקר". האם מותר לפרסם זאת?
אסור, משום שיש בכך גניבת דעת שיש במקום כוח "סגולי" (תשובת הרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א שהובאה בספר "אחת שאלתי 4" עמוד 105).
האם מותר לקרוא דברים שכתב יהודי בשבת?
אם כתב במזיד – אסור, וגם לאחר השבת יש להחמיר בכך (הלכה ברורה שבת סימן שי"ח הלכה ל"ו עמוד פ"ו).
האם מותר להכין טחינה בשבת כאשר שופכים בכל פעם מעט מים ומערבבים, עד שמגיעים למצב הרצוי?
יש בכך איסור מהתורה של לש, ומותר רק אם שופך מתחילה כמות מים מרובה, וגם מערבב בצורה שונה מאופן ערבובו ביום חול (שו"ת "ברכת יהודה" של הרב הגאון רבי יהודה ברכה, ראש כולל "יחוה דעת", חלק ח' אורח חיים סימן ס"ד).
ביום הפטירה והקבורה אין לאבל להניח תפילין (שולחן ערוך יורה דעה סימן שפ"ח סעיף א'). האם לבן מאומץ יש להניח תפילין לאחר הקבורה?
הוא חייב להניח תפילין, אך דווקא בצנעה ("שולחן שלמה", ערכי רפואה חלק שני עמוד רנ"ג).
האם יש איסור לספר עובדה כפי שהתרחשה באמת, אך לא בהקשר הנכון?
אם מספר עובדה כפי שהתרחשה באמת, אך לא בהקשר הנכון - עובר על איסור שקר (ספר "אמת קנה" שבסוף הספר "משפטי השלום" פרק א' הלכה ז').
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן